BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Marad az Ügyfélkapu, ha elvégezzük a szükséges regisztrációt

Január 16-án, csütörtökön új rendszer lép életbe a mostanáig használt Ügyfélkapu helyett. A legfrissebb adatok szerint összesen 3,2 millió Ügyfélkapu+ felhasználót, illetve 1,4 millió Digitális Állampolgári (DÁP) letöltést regisztráltak. Mi történik ha megszűnik az ügyfélkapu régi elérhetősége?

Néhány órán belül jelentős változás történik az elektronikus ügyintézést, illetve elektronikus közszolgáltatásokat biztosító Ügyfélkapu használatában: a hagyományos felhasználónév, jelszó belépési mód kiegészül a jóval nagyobb biztonságot adó kétfaktoros azonosítással. Az egyfaktoros azonosítás ugyanis már nem felel meg az európai sztenderdeknek. Az általunk ismert legfrissebb adatok szerint összesen 3,2 millió Ügyfélkapu+ felhasználó regisztráció, illetve 1,4 millió Digitális Állampolgári (DÁP) letöltés történt, de mi lesz azzal, aki nem „regisztrál át” időben?

Ügyfélkapu
Az Ügyfélkapu+ vagy a Digitális Állampolgár regisztráció hiányában nem lehet elektronikusan ügyet intézni / Fotó: ugyfelkapu.gov.hu

Megszűnik az Ügyfélkapu?

Nem szűnik meg az Ügyfélkapu, 

a január 16-án lejáró határidő azt jelenti, hogy változik az azonosítási mód. Az Ügyfélkapu + vagy a DÁP regisztrációt később is bármikor el lehet végezni, ezt nem érinti a január 15-i határidő

– jelezte a Világgazdaságnak az IdomSoft Zrt. Az alkalmazás fejlesztője úgy fogalmazott: azért fontos addig elvégezni az Ügyfélkapu+ vagy a Digitális Állampolgár regisztrációt, mert ezek hiányában az állampolgár nem fog tudni belépni az elektronikus ügyintézési felületeire, így például nem fogja tudni elolvasni a tárhelyére érkezett, sok esetben határidős hivatalos értesítéseket sem.

Csak az ügyintézési felületekre való belépéshez szükséges azonosítás változik

Az IdomSoft szerint fontos kiemelni, hogy az Ügyfélkapu nem egy ügyintézési felület, hanem egy azonosítási szolgáltatás, amellyel az állampolgárok beléphetnek az azonosítást kérő állami ügyintézési felületekre, mint például a tarhely.gov.hu vagy az eeszt.gov.hu. Ezek a felületek továbbra is elérhetők közvetlenül, vagy a magyarorszag.hu oldalról. 

Az online ügyintézés lehetősége továbbra is adott, ugyanazokon a felületeken, ahol eddig, és az ügyintézés módja sem változik, csak az ügyintézési felületekre való belépéshez szükséges azonosítás változik meg: január 15. után csak Ügyfélkapu+-szal vagy Digitális Állampolgár mobilalkalmazással lehet belépni a felületekre, egyszerű egyfaktoros Ügyfélkapuval nem 

– hangsúlyozták. 

Továbbra is intézkedhetünk személyesen

Hozzátették: Digitális Állampolgár alkalmazást regisztrálni eSzemélyivel online, vagy személyesen kormányablakban lehet, az Ügyfélkapu+ bekapcsolását az ugyfelkapu.gov.hu felületen lehet elvégezni. Kiemelték, hogy a személyes ügyintézés lehetősége a továbbiakban is megmarad, emellett az Ügyfélkapu+ is használható okostelefon nélkül, akik pedig a jövőben szeretnének elektronikusan ügyet intézni, azok a fent leírt módokon tudnak regisztrálni valamely azonosítási szolgáltatásba.

Korábban egyes hírek arról szóltak, hogy azért érdemes a DÁP-ra regisztrálni, mivel az Ügyfélkapu+ megszűnik 2025. december 31-én. Nem szűnik meg az Ügyfélkapu+, a DÁP használata nem lesz kötelező a jelenlegi tervek szerint a későbbiekben sem, megmaradnak a fenti alternatívák, azonban számos hasznos funkciótól esik el az, aki nem regisztrál a programba – hívja fel a figyelmet a fejlesztő cég.

Milyen többletet nyújt a DÁP?

Milyen szolgáltatások érhetőek el annak, aki „digitális állampolgárrá” válik?

  • Év elejétől bevezetik a minősített elektronikus aláírást, amellyel a hivatalos dokumentumok esetén kiváltható lesz a kézi aláírás,
  • a fejlesztők szintén 2025 elejére ígérik, a szelfis azonosítást, amellyel hamarosan egy szelfi elkészítésével is regisztrálhatunk a DÁP appba,
  • az év elején új digitális okmányok válnak elérhetővé a DÁP appban, így például a TAJ kártya, az adókártya, a lakcímkártya és a jogosítvány. 
  • a tervek szerint a DÁP-os azonosítás a benne lévő hivatalos okmányokkal többek között a postán és a kormányablakokban, az év második felétől pedig már a piaci szolgáltatóknál is működik majd,
  • július 1-jétől elérhető lesz az online bejelentkezés lehetősége a piaci szereplőkhöz, így a bankokhoz, a távközlési szektor cégeihez vagy a közműszolgáltatókhoz. Végül a DÁP egyfajta szuperappként működne, amelyen keresztül elérhetővé válik az összes közműszolgáltatónál lévő digitális fiókunk, az online banki fiókunk és a telefon-valamint internetszolgáltatói felületünk,
  • Megújulnak az egyes állami szolgáltatások felhasználói oldalai, ami azt jelenti, hogy egységesebb arculatot, felépítést és közérthetőbb nyelvezetet kapnak, például a NAV és a MÁV felületei, valamint az EgészségAblak mobilapp. Utóbbi esetében ez már zajlik is,
  •  július 1-jén indul, de szeptember 1-jétől már minden DÁP-regisztráló számára elérhető lesz a gépjármű adás-vétel online adminisztrációja,
  • a második félévtől az elektronikus igazolások, így a társadalombiztosítás vagy a jövedelem-igazolás is pár kattintással elérhető lesz az appból. 
  • Az első fél évben élesedik a DÁP értesítési rendszere, amikor az alkalmazás figyelmezteti a digitális állampolgárt, többek között a lejárt okmányokról és a beérkező egészségügyi dokumentumokról, majd jönnek a további biztonsági intézkedések is, mint az e-mail értesítés vagy a telefonos bejelentkezés.
  • A DÁP appban az első negyedévben tervezik élesíteni azt a funkciót, ami segít a két telefon közti szinkronizálásban. Ennek akkor van jelentősége, ha telefont vált valaki vagy ellopják, elveszíti a telefonját.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.