BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Már vasúton érkezik a kulcsfontosságú ukrán áru Ózdra

Közútról vasútra terelte az ukrán acélhuzalimportot a Rail Cargo Hungaria. A terméket szállító kamionok eddig három vármegye tucatnyi településén haladtak át a társaság közleménye szerint, de a vasúti megoldás választásával ez már a múlt.

Kamionok helyett ezentúl vasúti szerelvények juttatják az ukrán alapanyagot az Ózdi Acélművek üzemébe. A váltás részleteiről, előnyeiről az új szállító, a Rail Cargo Hungaria (RCH) adott ki közleményt.

vasút
Vasúton továbbítják Ózdra az ukrán acélhuzalt / Fotó: RCH

Három vármegye települései lélegezhetnek fel

Ebben elmagyarázza, hogy a kötegelt dróttekercs gyártásához az Ózdi Acélművek Ukrajnából vásárolt acélhuzalt is felhasznál. A Záhonyon át Fényeslitkére széles nyomtávú vasúti szerelvényeken beérkező importalapanyagot korábban kamionokra rakták, és így fuvarozták tovább mintegy 180 kilométer távolságra, Ózdra. A teherautók útjuk során a nagy tengelyterhelésű és jókora zajt okozó rakománnyal három vármegye tucatnyi településének belterületén haladtak keresztül, és súlyos környezetszennyezést okoztak.

Kisebb terhelést kap a környezet

Az RCH vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldása reális alternatívát kínált a közúti fuvarozás kiváltására. E célból az RCH egyedi technológiát dolgozott ki a széles nyomtávon érkező szerelvényen fuvarozott áru átrakására és biztonságos rögzítésére a hazai nyomtávú vasúti kocsikra. Sikerült olyan rakodást megvalósítani, amellyel elhárultak az akadályok a tekercsek vasúti szállítása elől.

Az egyeskocsi-fuvarozási megoldással a piacvezető vasúti árufuvarozó társaság mozdonya

  • a megrakott vasúti kocsikat a legközelebbi vasúti csomópontra továbbítja,
  • onnan gyorstehervonatba rendezve folytatják az útjukat a miskolci rendező pályaudvarig.
  • Innen Ózd Center állomásra kiszolgáló tehervonat viszi a vagonokat. 

Az egy ukrán szerelvénnyel érkező, 250-300 tonna acélhuzal vasúti továbbításával az RCH mintegy húsz kamion környezetszennyezését szünteti meg.

Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását állami támogatás teszi lehetővé. A nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen szolgáltatást fokozottan igénylik a magyar iparvállalatok. 2024-ben csaknem 16 százalékkal növekedett az ezzel a technológiával elszállított áruk volumene a megelőző évhez képest. Az év első 10 hónapjában 4 millió tonna áru vasúti elszállítása 65 ezer tonnával csökkentette a szén-dioxid-kibocsátást. Az öt évre szóló állami támogatási program 2025 végén lejár, meghosszabbítására a következő ötéves ciklusban alapvető szükség van.

A magyar vasútvállalatok várják a támogatás meghosszabbítását

Az RCH közleményében ismertetett támogatás előkészítésének sürgős voltáról nemrég a Világgazdaság is írt Kovács Imre, az RCH igazgatóságának elnöke és vezérigazgatója nyilatkozata alapján. Ebben arról is beszámoltunk, hogy a társaság és a hazai vasúti szakmát tömörítő Hungrail egy vasúti árufuvarozási versenyképességi csomagot állít össze, és hogy a szegmens egyik fő kitörési pontja a kombinált fuvarozás. 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.