Világgazdaság

Jól hasít a kamion biznisz

Másfélszeresére nőtt az eladott kamionok száma

Novemberben is folytatódott a teherautó-értékesítés növekedése Európa-szerte. Amíg a 27 uniós tagországban 7,1 százalékkal kevesebb személykocsi kelt el, mint egy évvel korábban, addig a kishaszonjárművek forgalomba helyezésének a száma 11,6, a nagyobb teherautóké pedig 55 százalékkal bővült. Ami a tizenegy havi összesítést illeti, már nem ilyen szép a kép, hiszen a 3,5 tonnásnál nagyobb teherkocsikból csupán 3,5 százalékkal kelt el több, mint az elmúlt év azonos időszakában, ám októberben még 1,1 százalékos elmaradást mutatott a tízhavi egyenleg.

Ha az Izland–Norvégia–Svájc alkotta EFTA- és a régi 15 EU-tagország összesített adatait nézzük, ott közel 14 százalékkal kelt el több kishaszonjármű novemberben és 12-vel az első tizenegy hónapban. Kelet-Európában azonban 25 százalékos csökkenést mutat a tizenegy havi és az októberi 14 százalékos elmaradás után már csak 6,6 százalékos visszaesést a novemberi mérleg.

Más a helyzet a 3,5 tonnásnál nagyobb teherautóknál. Régiónkban az októberi 61 százalék után a múlt hónapban 80 százalékos volt a forgalombővülés, és november végéig is negyedével bővült a piac, míg a kontinens nyugati felében nem érte el az egy százalékot a tizenegy havi eladásnövekedés. A múlt hónapban azonban ott is másfélszer annyi teherkocsi került forgalomba, mint tavaly novemberben. Mindez azt mutatja, hogy ismét szükség van az áruszállító teherkocsiflották frissítésére, talán bővítésére is, hiszen a szállítási igény fejlődését a fogyasztás bővülése váltja ki.

A kelet-európai fuvarozóvállalatok egyre nagyobb részt hasítanak ki a kontinens áruszállításából, így a távolsági szállításokat végző 16 tonnásnál nagyobb kamionok forgalma különösen a tíz új EU-tag kereskedőinél emelkedett. Novemberben 116 százalékkal, 2529 darabra, de a 11 hónap alatt is 40 százalékkal bővült a piac, meghaladva a 17,5 ezer darabot.

Magyarországon a kishaszonjárművek forgalomba helyezése terén – a szeptemberi megtorpanást leszámítva – folytatódik a júliusban kezdődött markáns javulás. Ez azt mutatja, hogy a kishaszonjárműveket elsősorban használó kis- és középvállalatok helyzete stabilizálódni látszik, munkájukhoz egyre inkább szükségük van ezekre a járművekre, illetve régebbi kocsijaik lecserélésére. Az év eleji jelentős, 56 százalékos visszaesés mostanra, 11 hónapra vetítve 18 százalékra mérséklődött, és az MGE további javulást vár az év végére.

A nagyhaszonjárművek eladása a múlt hónapban különösen nagyot, közel 90 százalékot bővült. Az első negyedévi 45 százalékos visszaeséshez képest a 11 havi összesítés már 16 százalékkal nagyobb darabszámot tartalmaz, mint az elmúlt év azonos időszakában. DK

BÉT - Napi események 2010 OTP teherautóA második Orbán-kormány Ernst & Young A szerkesztő ajánlja forintárfolyam Apple Elemzői vélemények A második Orbán-kormány forgalomba helyezés EFTA Wolfgang Schauble EU Adósságválság az EU-ban Székely Tamás kishaszonjármű adó Magyar Posta Zrt. értékesítés Mol Csaba László Equilor