BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Jól hasít a kamion biznisz

Másfélszeresére nőtt az eladott kamionok száma

Novemberben is folytatódott a teherautó-értékesítés növekedése Európa-szerte. Amíg a 27 uniós tagországban 7,1 százalékkal kevesebb személykocsi kelt el, mint egy évvel korábban, addig a kishaszonjárművek forgalomba helyezésének a száma 11,6, a nagyobb teherautóké pedig 55 százalékkal bővült. Ami a tizenegy havi összesítést illeti, már nem ilyen szép a kép, hiszen a 3,5 tonnásnál nagyobb teherkocsikból csupán 3,5 százalékkal kelt el több, mint az elmúlt év azonos időszakában, ám októberben még 1,1 százalékos elmaradást mutatott a tízhavi egyenleg.

Ha az Izland–Norvégia–Svájc alkotta EFTA- és a régi 15 EU-tagország összesített adatait nézzük, ott közel 14 százalékkal kelt el több kishaszonjármű novemberben és 12-vel az első tizenegy hónapban. Kelet-Európában azonban 25 százalékos csökkenést mutat a tizenegy havi és az októberi 14 százalékos elmaradás után már csak 6,6 százalékos visszaesést a novemberi mérleg.

Más a helyzet a 3,5 tonnásnál nagyobb teherautóknál. Régiónkban az októberi 61 százalék után a múlt hónapban 80 százalékos volt a forgalombővülés, és november végéig is negyedével bővült a piac, míg a kontinens nyugati felében nem érte el az egy százalékot a tizenegy havi eladásnövekedés. A múlt hónapban azonban ott is másfélszer annyi teherkocsi került forgalomba, mint tavaly novemberben. Mindez azt mutatja, hogy ismét szükség van az áruszállító teherkocsiflották frissítésére, talán bővítésére is, hiszen a szállítási igény fejlődését a fogyasztás bővülése váltja ki.

A kelet-európai fuvarozóvállalatok egyre nagyobb részt hasítanak ki a kontinens áruszállításából, így a távolsági szállításokat végző 16 tonnásnál nagyobb kamionok forgalma különösen a tíz új EU-tag kereskedőinél emelkedett. Novemberben 116 százalékkal, 2529 darabra, de a 11 hónap alatt is 40 százalékkal bővült a piac, meghaladva a 17,5 ezer darabot.

Magyarországon a kishaszonjárművek forgalomba helyezése terén – a szeptemberi megtorpanást leszámítva – folytatódik a júliusban kezdődött markáns javulás. Ez azt mutatja, hogy a kishaszonjárműveket elsősorban használó kis- és középvállalatok helyzete stabilizálódni látszik, munkájukhoz egyre inkább szükségük van ezekre a járművekre, illetve régebbi kocsijaik lecserélésére. Az év eleji jelentős, 56 százalékos visszaesés mostanra, 11 hónapra vetítve 18 százalékra mérséklődött, és az MGE további javulást vár az év végére.

A nagyhaszonjárművek eladása a múlt hónapban különösen nagyot, közel 90 százalékot bővült. Az első negyedévi 45 százalékos visszaeséshez képest a 11 havi összesítés már 16 százalékkal nagyobb darabszámot tartalmaz, mint az elmúlt év azonos időszakában. DK

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek