A Rail Cargo Hungaria (RCH) felkészült arra, hogy a lakosság ellátására és a termelőüzemek működésének fenntartására minden erőforrását a zökkenőmentes forgalom szolgálatába állítsa – jelentette ki a Világgazdaságnak Kovács Imre, a társaság elnöke. Az RCH ebben támaszkodhat Európa második legnagyobb vasúti csoportja, a Rail Cargo Group eszközparkjára is. A csoportnak tizenkét európai országban vannak vállalatai.
„Az európai áruforgalomban nő a vasút iránti igény, mert miután számos határon szigorították az ellenőrzést, a kamionok menetideje kiszámíthatatlanná vált, a tehervonatok viszont folyamatosan közlekedhetnek” – mutatott rá Kovács Imre. Megváltozott a megbízások összetétele: leginkább a leállt autóiparral és építkezésekkel összefüggő áru és nyersanyag volumene esett, de áprilisban az ötödével csökkenhet az üzemanyag-forgalom is, ami szintén kihatással lehet a vasúti fuvarozásra. A vasművek viszont működnek, ezért közlekednek az ezeket vasérccel és szénnel ellátó szerelvények. Ám a helyzet napról napra változik: a legnagyobb ausztriai vasmű például tegnap mondta le a megrendelt fuvarmennyiség felét.
Rendkívüli mértékben megugrott a lakossági ellátással összefüggő szállítási igény. A korábban kamionnal továbbított tisztítószer, csomagolóanyag, a kereskedelmi papírzacskókhoz használt papírtekercs fuvarozásának csak a vasúti terminálok és a kocsik kapacitása, valamint a piac árufelvevő képessége szab határt. A vasút juttatja célba az élelmiszeripar és az egészségügy által nagy mennyiségben használt, hazai gyártású vegyipari alapanyagokat is. Az agráriumban a gabonaexport és a szójaimport vasúti fuvarozási kereslete nő a közúti korlátozások miatt. A fogyasztási cikkek továbbításában kiemelkedően fontos szerepe van az egyeskocsi-szolgáltatásnak, amit országos lefedettséggel egyedül az RCH kínál.
Az Európán belüli intermodális forgalom nem csökkent, továbbra is folyamatosan közlekednek a Rail Cargo Group projektvonatai. Viszont a tengeri konténerforgalom esett: rendszeresen mondják le a tervezett vonatokat Koper és Rijeka kikötőiből, és kevesebb konténervonat érkezik Pireusz felől is. Az RCH azonban arra számít, hogy mivel újra működnek a kínai gyárak és kikötők, útnak indítják a hajókat is Európa felé az Ázsiában rekedt konténerekkel, és visszaerősödhet az európai export. Áprilisban életre kelhet a tengeri konténerforgalom, sőt, e téren a nyáron nagyobb mennyiségi felfutás várható a korábbi kiesés miatt. A napokban elindult Kínából a járvány utáni első kontinentális vonat, amely Ukrajnán és Záhonyon keresztül érkezik a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK-re konténerekkel megrakottan. Az első két szerelvény után a közlekedés remélhetőleg heti rendszerességű lesz. Budapestről az első exportvonat a múlt héten indult Kína felé. Az egyik vezető hazai logisztikai szolgáltató, az Ekol Logistics Kft. a Világgazdaság információi szerint máris közölte partnereivel, hogy a BILK és a Düsseldorf melletti Neuss között heti három vonatpár továbbítja a konténereket, a cég pedig naponta állítja össze azokat az intermodális export- és importszerelvényeket, amelyek a BILK és az Isztambul melletti Halkali között közlekednek.
A Rail Cargo munkáját
12
ország vasútvállalatai segíthetik
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.