Mikor és miért választották Budapestet?
Tomas Cupr: Tavaly tavasszal jutottunk arra az elhatározásra, hogy a Rohlik.cz-vel elért prágai és brnói sikerek után a magyar fővárosban létrehozzuk a Kifli.hu-t. Kézenfekvő választás volt, hiszen a nemzetközi terjeszkedést mindenképp egy olyan régiós nagyvárossal akartuk kezdeni, amely a magas lakosságszám mellett kellően modern is ahhoz, hogy legyen mozgástere egy online szupermarketnek. Budapest után Bécs lesz a következő állomás, ott 2020 végén vagy 2021 elején startolunk.
Mekkora összeget fordítottak a Kifli.hu beindítására, és mikortól várnak nyereséget?
James McQuillan: Mivel a már működő cseh rendszert vezetjük be Magyarországon, az induláshoz szükséges ráfordítás megállt 5-6 millió eurónál. Arra számítunk, hogy 2022-re legalább nullszaldós lesz a beruházás. Az a működési modellünk szépsége, hogy ebből az összegből egy már piacon lévő, hagyományos áruházlánc legfeljebb egy vagy két üzletet nyitna, egy új szereplőnek pedig mintegy százmillió euróba kerülne, hogy megnyissa az első húsz-harminc egységét. Ha pedig csak az e-kereskedelemben gondolkodunk, azért nem kell egy vagyont IT-fejlesztésekre költenünk, mert a Rohlik révén a technológiai háttér, a logisztikai rendszer már adott.
A piacra lépés előtt mit tudtak a magyarországi konkurenciáról?
T. C.: Alaposan felmértük a terepet. Egyelőre a Tesco és az Auchan tűnik meghatározó szereplőnek, igaz, a SPAR nemrég nyitotta meg az online csatornáját. Nagy tapasztalattal rendelkezik még e téren a GRoby is, ám jóval kisebb méretű, mint a többi lánc. Nem becsüljük le a riválisainkat, de az a célunk, hogy az általunk kínált kiváló minőségű áruval, a gyors kiszállítással és az extra kényelmi szolgáltatásokkal lehetőleg egy éven belül piacvezetők legyünk.
Mire alapozzák az ambiciózus terveket?
J. M.: Először is alapvetően IT-cég vagyunk, amely élelmiszer-kiskereskedelemmel foglalkozik. Könnyebb ebből a szemszögből a 21. századi igényekre választ adni, mint egy nagy múltú áruház esetében, amelynek a működési modellje magas fokú komplexitással rendelkezik, és az offline értékesítésre van optimalizálva. Kívülről jövünk, sokat lehet tanulni a nagy technológiai úttörőktől és innovátoroktól, mint az Airbnb vagy a Netflix. A Kifli.hu-nál már mintegy hétezer belistázott termék van, a kínálat folyamatosan bővül. Az alapvető élelmiszereket a versenytársakéhoz hasonló árakon kínáljuk, a termékek fele viszont felső kategóriás, prémiumminőségű különlegesség, amelyet nem lehet bármelyik boltban megkapni. Nincs helyettesítő termék, a vásárló pontosan azt kapja, amit rendelt, hiszen ha az adott árucikk nem áll épp rendelkezésre a központi raktárban, nem is tudja a kosarába helyezni.
T. C.: A nagy áruházláncokkal szemben azért is vagyunk lépéselőnyben, mert nálunk a friss áru valóban friss. Sok helyen azt látjuk, hogy a zöldséget vagy a gyümölcsöt már hétfőn beszállítják a központi áruelosztóba, onnan lehet, hogy leghamarabb csak szerdán vagy csütörtökön jut el a vásárlóhoz. Ezzel szemben ami hozzánk befut hétfő délelőtt, azt akár már aznap délután letesszük a megrendelő ajtaja elé. Tavaly nyáron Prágában a friss epret a vevőink a szüretet követő hat órán belül már az otthonukban kóstolhatták. Az a célunk, hogy Budapesten is ugyanezt a szolgáltatási szintet tudjuk biztosítani.
Mi a recept a gyors és rugalmas házhoz szállításra?
J. M.: A házhoz szállítás akár már a rendelés napján, hétvégén három, hétköznap négy órán belül megtörténik, a kiszállítási ablak pedig csak egyórás. Saját flottával, saját sofőrökkel dolgozunk. Húsz darab gázüzemű autóval kezdtük meg a kiszállítást, és áprilisban, illetve majd a nyáron várhatóan újabb autókkal bővül a géppark. Egy autó egyszerre tizenegy, egy nap alatt pedig mintegy harminc-harmincöt rendelést képes teljesíteni. Az a célunk, hogy a napi rendelések száma az év végére elérje a kétezret. Ha ez utóbbi teljesül, piacvezetők leszünk. A 11-12 ezer forintos átlagos kosárértéket alapul véve már napi ezer megrendelés is 4-5 milliárd forint éves forgalmat feltételez, de ennél merészebbek a terveink.
Elektromosautó-flottában nem gondolkodnak?
T. C.: De, olyannyira, hogy vállaltuk, Csehországban 2025-ig minden járművünk elektromos meghajtású lesz. Ennek megfelelően az ottani flottát ez év végén, jövő év elején kezdjük lecserélni, és 2021-ben valószínűleg már Budapestre is csak elektromos autókat rendelünk.
Milyen szempontok szerint toborozták a budapesti kollégákat?
J. M.: Az alkalmazottak száma a budapesti irodában már elérte az ötvenhetet, és további harminc ember dolgozik a raktárunkban. Ahogy növekszünk, a raktárban dolgozók létszáma rövid időn belül akár a két-háromszorosa is lehet. Viszonyításként: Prágában csak a raktárban műszakonként háromszázan, összesen hatszázan dolgoznak. Az angol nyelv ismerete mellett előny az ellátási láncban, logisztikában szerzett tapasztalat. Az viszont nem feltétlenül élvez elsőbbséget, aki egy hagyományos élelmiszer-kereskedőtől jön, hiszen mi friss szemléletet, az ágazat potenciális innovátorait keressük. Gondoljunk csak bele, néhány hete léptünk be a 2020-as évekbe, és mennyi minden változott 2010 óta. Másképp rendelünk taxit, másképp foglaljuk le a nyaralást vagy másképp nézünk tévét, de a kiskereskedelemben nem sok minden változott tíz év alatt. A lehetőség adott.
Várhatóan melyek lesznek a legkeresettebb termékek?
J. M.: A bevásárlólista élén a tej, a cukor, a banán és a péksütemény áll, ugyanakkor az első hetekben azt tapasztaltuk, hogy a magyar piacon hatalmas igény van kézműves sörökre és minőségi borokra is. Továbbá mi vagyunk a Marks & Spencer-ételek és -italok kizárólagos forgalmazója Magyarországon. Azt látjuk, hogy a kosarak több mint negyede tartalmaz Marks & Spencer-termékeket, ami több, mint amire számítottunk. Tervezzük is a kínálat bővítését.
A prémiumtermékek beszállítóinak nem okoz nehézséget az állandó kiváló minőség és a szükséges mennyiség biztosítása?
T. C.: A Metro csoporthoz hasonlóan a lehető legszigorúbb minőségbiztosítási rendszert alkalmazzuk, így silány termékek bekerülésére esély sincs. Mivel dinamikusan bővülünk, azzal a problémával viszont egyre gyakrabban találkozunk, hogy a már bevált, megbízható termelőink egy idő után nem tudják a szükséges mennyiséggel kiszolgálni a megnövekedett igényeket. Ha például egy gazda azt mondja, nincs pénze több tehénre, akkor befektetünk, és együtt fejlesztjük a szarvasmarhatartó telepét. Ez Csehországban már működik, idővel Magyarországon is kialakulhat a gyakorlat. Egy másik példa: gyakran tojásból sincs elég, ráadásul tavaly óta egyáltalán nem kínálunk ketreces tartásból származó tojást.
Csoportszinten, beleértve
a Rohlikot, hogy alakul az árbevétel?
T. C.: A 2018-as 120 millió eurós bevételből a múlt évre lett mintegy 180 millió, az idén pedig 260 millió euró a cél. Öt évvel ezelőtt talán még beleszédültünk volna ezekbe a számokba. Kemény munkával ennyi idő alatt jutottunk elég messzire. Az ügyfél a főnök, neki akarunk megfelelni, bárhol lépünk is piacra.
Budapest és Bécs után hol tűnhet fel a cégcsoport?
T. C.: Már vizsgáljuk annak a lehetőségét, hogy jövőre megjelenjünk egy német nagyvárosban, de tőlünk keletre Moszkva is vonzó. Egyértelmű, hogy az online élelmiszer-kereskedelemben Nagy-Britannián kívül Németországban és Oroszországban van a legtöbb lehetőség, de a régióban Bukarest is a terveink közt szerepel. A skandináv országok piacára önállóan valószínűleg nem lépnénk be, de mivel a kulcs a szoftver, az sem kizárt, hogy idővel licencjog értékesítésével is bővíthetünk.
A cseh Bónusz Brigád és Netpincér atyja
Tomas Cupr 37 éves cseh befektető-vállalkozó a pályafutását informatikusként kezdte. Rövid egyesült királyságbeli kitérő után Csehországban az online kereskedelemmel és a hozzá kapcsolódó logisztika megszervezésével kereste meg az első millióit. Nevéhez fűződik többek között a Slevomat online piactér és az éttermi rendeléseket házhoz szállító szolgáltatás, a DámeJídlo beindítása, ami a Bónusz Brigád, illetve a Netpincér cseh megfelelőjének is tekinthető. Cupr eddigi legnagyobb sikere azonban a Rohlik.cz online szupermarket, amely Prága és Brno után Budapesten kezdte meg a nemzetközi terjeszkedését. A cseh üzletember szerint a vállalkozói tevékenység elsősorban akaratból és kitartásból áll, amit a saját példája is hűen tükröz. A cégcsoport magyar vezetőségét, azaz a Kifli.hu menedzsmentjét James McQuillan ügyvezető, Szabó Réka beszerzési igazgató és Mihályi Sándor operációs igazgató alkotja. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.