CATL: forradalmi újítást hoz Európába az akkugyártó óriás – Kínában már javában tesztelik
Fifikás megoldást talált a gyártás felgyorsítására és költséghatékonyabbá tételére a kínai járműipar két meghatározó szereplője. A CATL házhoz ment, és a Factory in Factory (FiF) modellt alkalmazva beköltözött a Seres Group csungkingi összeszerelő üzemébe, helyben kiszolgálva egyik legnagyobb hazai megrendelőjét. Ez az első ilyen próbálkozás az elektromosautó-gyártás történetében, s ha beválik, akkor több is követheti.

A beszállítókkal való szoros integráció révén a Seres Super Factoryban akár napon belül válthatnak az egyes modellek összeszerelése között, ahogy azt az igények diktálják. A nagyfokú rugalmasság pedig a cég autóinak versenyképességét növeli.
A CATL-cellákból helyben összeszerelt akkumulátorpakkokat szolgáltatnak a Seres és a Huawei 2021-ben közösen alapított luxusautó-márkájához, az Aitóhoz (Adding Intelligence TO Auto), melyből eddig több mint 800 ezer talált gazdára Kínában. A CATL két csúcsminőséget képviselő CTP2.0 (Cell-to-Pack) gyártósort telepített a csungkingi helyszínen.
Beköltözött a Sereshez a CATL – felgyorsul a termelés
A Seres és a CATL közötti partnerség 2022 augusztusára nyúlik vissza, amikor stratégiai együttműködési megállapodást írtak alá, amelyet azóta újabb területeken erősítettek meg. Ennek értelmében az Aito járművekbe a következő öt évben kizárólag CATL-akkumulátorokat szerelnek be, a legújabb prémiummodellek pedig a CATL legfejlettebb Qilin akkumulátorait kapják.
A CATL és a Seres együttműködése az akkumulátorokon túl a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére is kiterjed. Idén áprilisban a két vállalat közösen fejezte be és kapcsolta rá a hálózatra a Seres Super Factory 50 megawattórás fotovoltaikus projektjének első szakaszát, amely a gyárbázist zöldenergiával látja el – írja a The Paper.
Csúcstechnológiát hoznak át Európába
A CATL-lal kapcsolatos kiemelt hír az is, hogy Csiang Li, az igazgatótanács titkára a hét végén bejelentette, áthozzák Európába az akkumulátorcsere-technológiájukat, amellyel lényegesen
- le lehet szorítani az akkugyártás költségeit,
- hatékonyabbá lehet tenni a felhasználást,
- meghosszabbítható vele az akkumulátorok élettartama
- optimalizálni lehet a hulladékfeldolgozást,
és nem utolsósorban az otthoni töltés tehetőségétől eleső autósok számára gyors „feltankolást” biztosítanak.

Az automata rendszerben történő akkumulátorcsere a Nio „találmánya”, amely ilyen konténereket Biatorbágyon szereltet össze az európai piac kiszolgálására. Eddig hatvan akkucsere-konténerét telepítették a kontinens „Nio lakta területein”, Kínában viszont már 3376-nál járnak.
A technológia lehetővé teszi a járművek lemerült akkumulátorainak perceken belüli cseréjét teljesen feltöltött akkumulátorokra. A Nio BaaS (battery as a service) nevű üzleti modellje pedig
lehetővé teszi, hogy akku nélkül, 30-40 százalékkal olcsóbban vásárolhassanak autót az emberek,
az energiaforrást pedig béreljék és cserélgessék. Az ilyen bérakkus Nio járműveket is lehet tölteni odahaza vagy útközben. A CATL 2022 januárjában lépett be az akkumulátorcsere-ágazatba, és 2024. december 18-án ambiciózus terveket jelentett be, amelyek célja a cserélhető akkumulátorok szabványosítása, hasonlóan a ceruzaelemekhez vagy az üzemanyagokhoz, ahol a többi között a 95-ös vagy a 98-as oktánszámú képez iparági szabványt.
Kulcskérdés az akkumulátorméretek szabványosítása
Akkor mutatták be két szabványosított Choco-SEB személygépkocsi-akkumulátorcsomagjukat, egy kisebbet és egy nagyobbat, melyeket kapacitásukról #20 és #25-nek neveztek el. A technológia tömeges elterjedéséhez a kompatibilitás biztosítása, az autógyártók áttérése a szabványméretek alkalmazására alapvető fontosságú.

Erről a CATL már tárgyalásokat folytat a szektor szereplőivel. És a rivális Nióval is, amellyel nemrég partnerségre lépett, annak újonnan kifejlesztett Firefly modelljei a CATL Choco-Swap műszaki szabványait fogják alkalmazni. Az akkumulátorgyártó-óriás
célja, hogy év végéig ezer, három éven belül pedig tízezer akkumulátorcsere-állomást építsen Kínában.
A CATL továbbra is őrzi vezető helyét Kína és a világ akkumulátorgyártásában. A szakági szövetség, a China Automotive Power Battery Industry Innovation Alliance adatai szerint idén januártól májusig a hazai piacon 241,4 gigawattóra összesített tárolókapacitású akkumulátort értékesített, 50,4 százalékkal többet ez egy évvel korábbi időszakénál. Ezzel a piac 42,9 százalékát tudhatja a magáénak, igaz, ez 3,8 százalékponttal kevesebb a bázisidőszakban kimutatottnál.
Gigantikus akkumulátorgyárat épít a CATL Indonéziában
A világ vezető elektromosjárműakkumulátor-gyártója hatmilliárd dolláros beruházásba kezd Indonéziában. A CATL új üzeme 15 gigawatt kapacitás gyártására lesz alkalmas, ami 250-300 ezer autó meghajtására elegendő.


