BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Váratlan európai döntés: újabb pénzeket tartanak vissza Magyarországtól, pedig nagy szükség lenne rá – Lázár János azonnal megnevezte a bűnöst

Lázár János szerint a Tisza Párt és Magyar Péter nyomást gyakorolt az Európai Beruházási Bankra, hogy az ne hagyja jóvá a magyar vasút nyolcszázmilliárdos fejlesztési hitelét. A közlekedési miniszter szerint ezzel politikai kárt okoztak az utasoknak, és veszélyeztetik a napi működést. A Tisza Párt egyelőre nem reagált a vádakra.

Lázár János építési és közlekedési miniszter kemény hangvételű Facebook-videóban állította a Tisza Pártról és vezetőjéről, Magyar Péterről, hogy „rátámadtak a magyar vasútra”, és megakadályozták egy 800 milliárd forintos vasútfejlesztési program elindulását. A miniszter szerint a Tisza Párt az Európai Néppárton keresztül gyakorolt nyomást az Európai Beruházási Bankra (EIB), hogy az ne hagyja jóvá a fejlesztési hitel folyósítását Magyarország számára.

Váratlan európai döntés: újabb pénzeket tartanak vissza Magyarországtól, pedig nagy szükség lenne rá – Lázár János azonnal megnevezte a bűnöst
Váratlan európai döntés: újabb pénzeket tartanak vissza Magyarországtól, pedig nagy szükség lenne rá – Lázár János azonnal megnevezte a bűnöst / Fotó: Katona Tibor

Lázár beszámolója szerint a minisztériumi kollégáival egy éve dolgozott azon, hogy forrást szerezzen a vasúti pályák felújítására. A tervek szerint 500 kilométernyi vasútvonal újult volna meg országszerte, és már minden pénzügyi részletben megállapodás született, köztük a kamatokról, a konkrét szakaszokról és a feltételekről is. Az utolsó pillanatban azonban az Európai Beruházási Bank „bizonytalan időre” elhalasztotta a döntést.

„Itt van a probléma” – mondja Lázár. Szerinte 

„Magyar Péter és a Tisza Párt Brüsszel emberei”, és ahelyett, hogy Magyarország érdekeit képviselnék, politikai szándékból akadályozták meg a beruházást. 

Ez szerinte „kárt okoz minden vasúton közlekedőnek, és veszélybe sodorja a vasút napi működését”. A Tisza Párt egyelőre nem reagált hivatalosan a vádakra, de korábbi nyilatkozataik szerint nem ellenzik a vasútfejlesztést, viszont többször bírálták a kormányt a közpénzek átláthatatlan felhasználása és a közbeszerzések gyakorlata miatt.

Váratlan európai döntés: újabb pénzeket tartanak vissza Magyarországtól

Korábban a Világgazdaság beszámolt arról, hogy a MÁV már idén belevághat több forgalmas hazai vasútvonal és vasútállomás megújításába, ha sikerrel zárulnak az Európai Beruházási Bankkal folytatott tárgyalások. Lázár János építési és közlekedési miniszter tavaly augusztusban jelentette be, hogy a kormány nem halogatja tovább a hazai vasúti infrastruktúra fejlesztését, ezért a magyar állam képviseletében egymilliárd eurós hitelkérelemmel fordul az Európai Beruházási Bankhoz. Ez azonban nem a teljes összeg, a hitel ugyanis újabb egymilliárd euróval egészül ki az állam részéről, így 

összesen mintegy 880 milliárd forintot meghaladó mértékben kezdenek vasútpálya-építési programba.

A fejlesztésekre pedig óriási szükség is van. Magyarországon körülbelül 6500 kilométer vasútvonal van használatban, amelyből 1200 kilométernyit felújítottak ugyan az elmúlt 15 évben, azonban 50 százalékuk még mindig sebességkorlátozott a pályák állapota miatt.

A minisztérium számításai szerint csak a szinten tartáshoz évente 90 kilométernyit kellene átépíteni, tehát nem elegendők az EU-s források. Utoljára a januári Közlekedési Infón beszélt a Beruházási Bankkal folytatott tárgyalásairól Lázár, akkor azt mondta, hogy új szakaszba léptek ezek a tárgyalások. Május 27-én, kedden ismét Közlekedési Infót tart a miniszter, vélhetően erről is beszélni fog.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.