BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fontolgatja délkelet-ázsiai divíziójának eladását a Tesco

A Tesco részvényei tegnap reggel 6 százalékkal ugrottak a hírre, hogy Nagy-Britannia legnagyobb kiskereskedelmi vállalata felülvizsgálja a még megmaradt utolsó ázsiai érdekeltségeit Thaiföldön és Malajziában, konklúzióként pedig az értékesítés is szóba jöhet. Az áruházlánc vasárnap közzétett bejelentése szerint azután döntöttek a multinacionális cégcsoport forgalmának 8 százalékát, nettó profitjának pedig 10 százalékát hozó Tesco Lotus nevű leányvállalat tevékenységének áttekintéséről, hogy befektetői érdeklődést tapasztaltak iránta. A folyamat azonban még kezdeti stádiumban van – tette hozzá a konszern, és a megkeresésről sem voltak hajlandók a nyilvánossággal további részleteket megosztani.

A Bernstein Research elemzői a Tesco Global ázsiai üzletágának értékét 6,5 milliárd és 7,2 milliárd angol font (1 font 394 forint) közé becsülik. A Tesco Lotusnak 1967 áruháza van Thaiföldön, és 74 Malajziában. A Tesco csoport augusztus végén lezárt első üzleti fél évében a két délkelet-ázsiai ország több mint kétezer boltja – a devizahatásokat kiszűrve – együttesen

1 százalékkal 2,6 milliárd fontra növelte árbevételét, a divízió üzemi eredménye pedig ezalatt 42 százalékkal 171 millió fontra ugrott. Bruno Monteyne, a Bernstein elemzője szerint a Tesco thai operációja a cégcsoport legnyereségesebb része. A profit 50 százalékát egyébként az áruházi üzletterek bérbeadásából, másik felét pedig a brit piacnál jóval kisebb árversenynek kitett élelmiszer-kiskereskedelmi tevékenységből termeli ki. Monteyne ráadásul még jelentős organikus növekedésre is lehetőséget lát a Tesco Lotusnál, amelynek legnagyobb helyi vetélytársát, a BigC-t EBITDA-értékének 16-szorosán adták el nemrégiben. A Tesco 60 ezer embert foglalkoztat a két országban.

A Tescónak Nagy-Britannián és a Lotuson kívül már csak Írországban és a visegrádi négyek országaiban vannak vállalatai. Matt Simister, a Tesco közép-európai vezérigazgatója a Pénzcentrumnak ugyanakkor elmondta, hogy bár szeptemberi bejelentésüknek megfelelően Lengyelországból kivonulnak, Magyarországon hosszú távra terveznek.

A Tesco öt évvel ezelőtt kezdett el kivonulni a brit szigeteken kívüli piacairól az akkor elfogadott új stratégiája részeként. A korábbi terjeszkedést felváltó visszavonulás egy akkori könyvelési botrányra – amikor kiderült, hogy megkozmetikázta profitját – és a növekvő nemzetközi versenyre adott válaszreakció volt, amelynek során a Tesco már eladta amerikai, japán, kínai, törökországi és dél-koreai cégét is, az utóbbiért 6,1 milliárd amerikai dollárt kapott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.