A Tesco részvényei tegnap reggel 6 százalékkal ugrottak a hírre, hogy Nagy-Britannia legnagyobb kiskereskedelmi vállalata felülvizsgálja a még megmaradt utolsó ázsiai érdekeltségeit Thaiföldön és Malajziában, konklúzióként pedig az értékesítés is szóba jöhet. Az áruházlánc vasárnap közzétett bejelentése szerint azután döntöttek a multinacionális cégcsoport forgalmának 8 százalékát, nettó profitjának pedig 10 százalékát hozó Tesco Lotus nevű leányvállalat tevékenységének áttekintéséről, hogy befektetői érdeklődést tapasztaltak iránta. A folyamat azonban még kezdeti stádiumban van – tette hozzá a konszern, és a megkeresésről sem voltak hajlandók a nyilvánossággal további részleteket megosztani.
A Bernstein Research elemzői a Tesco Global ázsiai üzletágának értékét 6,5 milliárd és 7,2 milliárd angol font (1 font 394 forint) közé becsülik. A Tesco Lotusnak 1967 áruháza van Thaiföldön, és 74 Malajziában. A Tesco csoport augusztus végén lezárt első üzleti fél évében a két délkelet-ázsiai ország több mint kétezer boltja – a devizahatásokat kiszűrve – együttesen
1 százalékkal 2,6 milliárd fontra növelte árbevételét, a divízió üzemi eredménye pedig ezalatt 42 százalékkal 171 millió fontra ugrott. Bruno Monteyne, a Bernstein elemzője szerint a Tesco thai operációja a cégcsoport legnyereségesebb része. A profit 50 százalékát egyébként az áruházi üzletterek bérbeadásából, másik felét pedig a brit piacnál jóval kisebb árversenynek kitett élelmiszer-kiskereskedelmi tevékenységből termeli ki. Monteyne ráadásul még jelentős organikus növekedésre is lehetőséget lát a Tesco Lotusnál, amelynek legnagyobb helyi vetélytársát, a BigC-t EBITDA-értékének 16-szorosán adták el nemrégiben. A Tesco 60 ezer embert foglalkoztat a két országban.
A Tescónak Nagy-Britannián és a Lotuson kívül már csak Írországban és a visegrádi négyek országaiban vannak vállalatai. Matt Simister, a Tesco közép-európai vezérigazgatója a Pénzcentrumnak ugyanakkor elmondta, hogy bár szeptemberi bejelentésüknek megfelelően Lengyelországból kivonulnak, Magyarországon hosszú távra terveznek.
A Tesco öt évvel ezelőtt kezdett el kivonulni a brit szigeteken kívüli piacairól az akkor elfogadott új stratégiája részeként. A korábbi terjeszkedést felváltó visszavonulás egy akkori könyvelési botrányra – amikor kiderült, hogy megkozmetikázta profitját – és a növekvő nemzetközi versenyre adott válaszreakció volt, amelynek során a Tesco már eladta amerikai, japán, kínai, törökországi és dél-koreai cégét is, az utóbbiért 6,1 milliárd amerikai dollárt kapott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.