BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
CATL battery cell factory

Debreceni akkumulátorgyár: háromezermilliárd forintnyi befektetést és közel tízezer munkahelyet hoz Magyarországra a fejlesztés

A kínai CATL a beruházással évtizedes léptékben gondolkozik, magyarokat foglalkoztatna, és a teljes környéket zöldíteni kívánja: itt van minden, amit a debreceni akkumulátorgyárról tudni lehet – beszámolónk a CATL által szervezett sajtóbeszélgetésről.

Közel tízezer munkahelyet hozna létre a CATL háromezermilliárd forintos debreceni beruházása, amely a Déli Ipari Parkban valósulhat meg a következő években. A gyár építésével és jövőbeni működésével kapcsolatban rengeteg tévedés és álhír kering, ezek eloszlatására a beruházó, a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) egy zárt körű sajtóbeszélgetést rendezett, ahová a Világgazdaság is meghívást kapott. A vállalat részéről Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője ismertette a részleteket és válaszolta meg az újságírói kérdéseket.

CATL battery cell factory
Fotó: Getty Images

A 2011-ben alapított CATL az elektromosautó-akkumulátor gyártásának egyik legjelentősebb szereplője 37 százalékos piaci részesedéssel: 13 gyárral rendelkezik világszerte, és mintegy 120 ezer embert foglalkoztat. A debreceni akkumulátorgyár létesítésének tervei 2022 augusztusában láttak napvilágot: a magyarországi beruházás a cég második létesítménye lesz Európában, mivel Németországban már több mint öt éve jelen van egy, a hazánkba tervezetthez nagyon hasonló gyárral.

A Magyarországra tervezett gyárépítés egy 7,34 milliárd eurós, azaz átszámítva 3 ezermilliárd forintos beruházás, amelynek teljesítménye 100 gigawattóra lesz, amikor teljesen elkészül. 

A debreceni akkumulátorgyár megépítése

A CATL választása azért esett a cívisvárosra, mert az akkumulátorgyártáshoz szükséges alapanyagok könnyen beszerezhetők, az autógyártás nagy múltra tekint vissza, mindemellett a beszállítók és a vevők elhelyezkedése szempontjából ideális helyen fekszik. Az infrastruktúrát is kiválónak ítélik meg a Déli Ipari Parkban: a hulladékkezelési szolgáltatástól kezdve a közúti közlekedésig elégedettek a körülményekkel.

A létesítményt három fázisban húzzák fel nagyjából 221 hektáros területen, ebből 109 hektárral rendelkeznek, a fennmaradó rész felvásárlása a közeljövőben várható. Jelenleg az első fázis zajlik: ez legnagyobb részben az engedélyek megszerzéséről szól, illetve azzal párhuzamosan azokat a munkálatokat már végzik, amelyekre az engedélyek már birtokukban vannak: a földmunkák már zajlanak, ahogy az alapozási engedélyt is megszerezte már a cég.

A következő fázis fontos eleme az építési engedély megszerzése, amelyre a vállalat várakozásai szerint már az első fél évben sor kerülhet. Ennek birtokában, a második fél év elején megkezdődhet a magasépítés: a falak, a berendezések beszerelése, üzembe helyezése és a gyártósor elemeinek teljes körű tesztelése. A tömeggyártás 2025-ben kezdődhet el.

Az akkumulátorgyár munkaereje 

A CATL eltökélt célja, hogy a helyi munkaerőpiaci lehetőségeket bővítse a beruházáson keresztül. Elsődlegesnek tekintik a magyar munkavállalók felvételét, akiket pozíciók egészen széles spektrumán alkalmaznak majd.

A gyárban 9000 magyar lelhet munkahelyre az évtized végére.

A vállalat nem csak a már a szektorban dolgozó szakembereket keresi majd, az egyetemekkel és szakképző centrumokkal is együtt fognak működni a potenciális munkavállalók legjobb képzése érdekében. Szilágyi Balázs hozzátette: a kínai munkaerő betelepítésével kapcsolatos félelmek már csak azért is alaptalanok, mivel a vállalat számára ez a megoldás mind anyagi, mind szervezési nehézségeket okozna csupán, az ezzel kapcsolatos híresztelések hamisak.

A szakember szerint a debreceni akkugyárban rejlő lehetőségek olyannyira hívogatók lesznek, hogy azok a tősgyökeres debreceniek, akik munkalehetőség híján elhagyták a várost, vissza is költözhetnek a megyeszékhelyre.

Az akkugyár környezeti igényei és a térség zöldítése 

A debreceni akkumulátorgyár hatalmas energiaigénnyel fog rendelkezni, ahogy víz iránti szükségletei is jelentősek lesznek – ennek önmagában nincsenek káros mellékhatásai.

A gyár energiaigénye az első bővítési fázis befejeztével 80 megawatt lesz, a harmadik fejlesztéssel pedig 240 megawatt környékére fog emelkedni, de biztonsági okokból 300 megawattos összteljesítménnyel számol a beruházó. Az energiaigényt nagy részben megújuló energiaforrásokból tervezik fedezni, ezért minden épületük tetejére, összesen 18 megawattos kapacitást elérve, napelemeket telepítenek majd – ez azonban nem minden.

A CATL egy zöldmezős naperőműpark létesítésében is részt venne, zöldítve ezzel az egész a környék energiaellátását.

A gyár az első fázisban napi szinten átlag 3378 köbméter vizet fog felhasználni, a végső szám ennek háromszorosa lesz az építkezés évtized végére várt befejezésekor, de a biztonság kedvéért 18 ezer köbméteres napi kapacitást építenek ki.

A jelentős vízigény több mint 70 százalékát úgynevezett szürkevízből fogják fedezni.

Ez azt jelenti, hogy ivóvíz helyett tisztított szennyvizet fognak felhasználni a rendszerek hűtéséhez, ahol ez megoldható, nagymértékben csökkentve ezzel az ökológiai lábnyomukat. A sajtóban korábban helyenként megjelent 750 megawattos energiaigényt határozottan cáfolja a vállalat.

Szilágyi Balázs kiemelte: a beruházással nemcsak az akkugyár jár jól, hanem a környék is: az általuk és a kormány, illetve a debreceni önkormányzat által végzett és tervezett infrastruktúra-fejlesztések (víz, áram, közút, vasút) a lakosság igényeit is szolgálják hosszú távon.

A CATL mint jó szomszéd 

A vállalat kiemelten fontosnak tekinti a lakossággal való jó szomszédi viszony kialakítását. A gyár működése semmilyen érdemi zajhatással nem jár a lakosságra nézve, még a gyár mellett közvetlenül állva sem hallatszik ki majd gyakorlatilag semmi a bent zajló munkákból. A CATL emellett elkötelezett a helyi közösségek és rászorulók támogatásában is: Németországban vettek már részt

faültetésen, adakoztak a rászorulóknak, szedtek szemetet, és minden téren igyekeztek szociális szerepvállalásukat új szintre emelni, az energiahelyzet zöldítéséről nem is beszélve.

A zöldtörekvések nem állnak meg az infrastrukturális beruházások mentén: akkumulátorgyárukban ugyan új termékeket állítanak majd elő, de a fáradt energiablokkok újrahasznosításáról is gondoskodnak, hiszen a bennük felhasznált fémek 99,3 százaléka újrafelhasználható. A leselejtezett akkumulátorok újrafeldolgozása Európa más részein történik majd, erre szakosodott európai szakcégekkel partnerségben

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.