Eddigi poroszkálása után vágtába kezdett a Contemporary Amperex Technology Limited, közkeletűbb nevén a CATL részvénye a sencseni tőzsdén. Az árfolyam február óta a 150-160 jüan közötti sávba szorult be, onnan tört ki hétfő reggel, miután nyilvánosságra került, hogy a Morgan Stanley szerint a világ legnagyobb akkumulátorgyártója fordulóponthoz érkezett, mégpedig a fundamentumai megerősödésének köszönhetően. 

Searches at Chinese battery manufacturer CATL
A CATL új gyártóbázisai hamarosan készen állnak a termelésre.
Fotó: picture alliance/via Getty Images (illusztráció)

Az amerikai befektetési bank a beérő beruházásokra és a meggyőző piaci fölényre hivatkozva a részvényre adott, 12 hónapra előrevetített célárát az eddigi 184 jüanról 210 jüanra emelte, s az eddigi semlegesről túlsúlyozásra változtatta a célárhoz tartozó ajánlását. 

Top vételnek számít a CATL-részvény

Emellett a cég kiérdemelte a „top pick”, azaz a legjobb vétel címét a maga kategóriájában. Az eredmény: 15 százalékos azonnali minirali a Debrecenben óriásgyárat építő CATL részvényárfolyamában. Mint ismert, a kínai óriáscég 3 ezer milliárd forintos beruházással 100 gigawattóra éves kapacitású gyárkomplexumot épít a debreceni Déli Ipari Parkban, közel tízezer munkahelyet teremtve.

Morgan Stanley elemzője, Jack Lu a felminősítés indoklásában arra is hivatkozik, hogy a globális akkumulátorpiacon a CATL technológiája folyamatosan fejlődik, nagy gyártókapacitások lépnek be hamarosan, ez pedig magával hozza a költséghatékony működés további javulását. 

 

Ez már csak azért is sokat nyom a latba, mert az akkumulátorpiacon vívott árháború a végéhez közeledik. A CATL anyagi helyzete is stabil, bár a kamatok, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti számított eredménye (EBITDA) az első negyedévi gyengébb lehet a korábbiaknál, a rá következő negyedévekben várhatóan visszatér a megszokott profitgyártási dinamika – írja a Morgan Stanley. 

A CATL éves nettó profitja 2023-ban 5,93 és 6,34 milliárd dollár között lehetett, 

hivatalos adatot még nem közölt a cég, de ez így is nagyjából másfélszerese az egy évvel korábbinak. Átszámítva ez forintban 2111, illetve 2257 milliárdot jelent.

A minősítéssel foglalkozó szakértő azt is megállapította, hogy a CATL az észak-amerikai piac megdolgozásával is halad(gat), noha a kínai cégekkel szembeni bizalmatlanság, a nemzetbiztonsági kockázatokkal való revolverezés nem igazán használ a terjeszkedésének.

 

Az amerikai inflációellenes törvénycsomag által biztosított támogatásokból a kínai konkurensek közvetlen pénzelése elfogadhatatlan a washingtoni politikusok számára.

Amerikában már partra szálltak

Emiatt és a villanyautók iránti kereslet visszafogottságára hivatkozva a CATL amerikai terveit is átírta az idő, de a Forddal, illetve a Teslával közös michigani, illetve kaliforniai beruházása így is sínen van. 

A támogatásokhoz kötött feltételek jelenleg 50 százalékos minimális amerikai részarányt követelnek meg a termékben, azaz az elektromos autóknál, ám ezt az arányt 2026-ra már 80 százalékra növelik, amennyiben Joe Biden elnököt újraválasztják. Különben a környezetvédelem iránti érzéketlenségéről több ízben is bizonyságot tevő Donald Trump ismét átírja a játékszabályokat.

A hadseregnél nemkívánatosak lettek a CATL eszközei

Washingtoni nyomásra leszerelik a CATL energiatároló eszközeit az amerikai katonai létesítményekben, mert kínai hekkerek a gyanú szerint ezeket is manipulálni tudják, ha arra kerülne a sor. A kínai berendezéseket az amerikai hálózati infrastruktúrából is száműznék.