A vasút versenyképességének javítása érdekében szükség van arra, hogy a MÁV a szükséges fejlesztések megvalósítását felgyorsítsa. A cég az idén valamennyi többletbevételét a szolgáltatások fejlesztésére fordítja, de megpályázzák az unió forrásait, az értékesíthető vagyonrészeket mobilizálják, és befektetői tőkét is bevonnak.
Az Európai Uniótól eddig közel 50 millió euró támogatást kapott a vasút. Ez évben 15 millió euró PHARE-támogatásra adott be pályázatot a MÁV, s az Európai Bizottság a közelmúltban hagyta jóvá három vasúti projekt ISPA-támogatását. A projektekre -- 2001 és 2007 közötti felhasználással -- összesen 190 millió eurót fordíthatnak. A MÁV a támogatást a Vecsés--Cegléd--Szolnok és a Zalalövő--Zalaegerszeg--Boba vasútvonal rehabilitációjára, valamint a Budapest--Győr--Hegyeshalom szakasz korszerűsítésére használja fel.
A tervezett munkák befejezése után az említett vonalszakaszokon a lassújelek megszűnnek, és a szerelvények óránként 120-140 kilométeres sebességgel közlekedhetnek majd. Ahol csak kisebb pályakorrekcióra van szükség, ott akár a 160 kilométeres óránkénti pályasebesség is elérhető. Korszerűsítik az állomási biztosítóberendezéseket és a felsővezeték-rendszert, s peronaluljárókat, új peronokat építenek.
Az Európai Unió ISPA-támogatásának szabályozása szerint a projektekre ugyanakkora nagyságú hazai forrást kell biztosítani. Eszerint a három vasútvonal rehabilitációjára összességében 380 millió euró, vagyis mintegy 100 milliárd forint fordítható. Az EU és az Európai Beruházási Bank (EIB) közötti megállapodás értelmében a hazai támogatást részben EIB-hitelből kell fedezni.
A projektek teljes költségének a felosztása a következőképpen alakul: 50 százalék ISPA-támogatás, 40 százalék EIB-hitel a költségvetésen keresztül, a többi tényleges hazai forrás. A 2001-ben induló közlekedési beruházások számára elkülönített ISPA-keretet -- mintegy 44 millió eurót -- a három vasúti projekt teljes egészében felhasználja.
A MÁV vesztesége az eddig eltelt kilenc hónapban több mint 4 milliárd forinttal kevesebb, mint ahogyan azt időarányosan tervezték. Az árbevétel -- eddig 134 milliárd forint -- 5,8 százalékkal haladja meg a tervezettet. A cég vesztesége az év végére várhatóan a kormány által is megengedhetőnek tartott 25 milliárd forint alatt marad. A MÁV Rt. az idén várhatóan 44,3 millió tonna árut és 150 millió utast szállít majd.
Kukely Márton vezérigazgató úgy nyilatkozott, hogy a vasút reformjáról a MÁV vezetése nem mondott le, azt a szaktárca is szükségesnek tartja. Bevezetésének időpontja azonban későbbre tolódik, s várhatóan 2002--2003-ban történik meg a személy- és áruszállítás különválása. Számviteli, pénzügyi tekintetben a MÁV-on belül már most külön kezelik a pálya- és kereskedővasutat, de annak érdekében, hogy a piaci igényeknek a MÁV megfelelhessen, fokozatosságra van szükség.
A miniszterváltást megelőzően arról volt szó, hogy -- a kormányhatározat értelmében -- 2001-ben a pályavasút már önálló gazdasági társaságként folytatja tevékenységét. Ezt az álláspontot képviselte a közelmúltban leváltott MÁV-elnök, Takácsy Gyula is. Az elnöki poszton történt személycserét követően azonban világossá vált, hogy a miniszter változtatott a korábbi koncepción, vagyis későbbre tette a reform bevezetését.
Három vasútvonalat korszerűsítenek Három vasútvonal rehabilitációját, illetve korszerűsítését ISPA-támogatásból valósítja meg a MÁV. A projektekre összesen 190 millió eurót fordíthat a vasúttársaság, a támogatás összegét a közelmúltban hagyta jóvá az Európai Bizottság. H. É.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.