A bajor konszern lényegi információt nem hoz nyilvánosságra tárgyalásairól -- a német lapokból azonban nyomon követhető sok minden. Németországban természetesen azt szeretnék, ha a megaberuházás nem kerülne külföldre, ezért még a tartományok is harcolnak egymással. A dolgok mai állása szerint Brandenburg és Türingia egyaránt esélyes lehet, ha német helyszínre esik a választás.
Kimerítő részletességgel elemzik a lapok a reformországok ajánlatait is. Véleményük egyöntetű: a BMW hosszú távú, kifejezetten stratégiai döntést hoz, tehát nem szabad feláldoznia a pillanatnyi előnyök kedvéért a jövőt. A szakértők egyetértenek tehát abban: a bajor konszern nem feltétlenül egy adott város ajánlatát latolgatja, hanem komplexen mérlegeli az illető ország politikai és gazdasági stabilitását is.
Gombai Nagy Károly, a Berlini Kereskedelmi Szolgálat vezetője szerint a német üzleti körök álláspontja nagyjából úgy summázható: a keleti tartományokban -- mindent összevetve -- a beruházás többe kerül, mint a reformországokban. Másfelől viszont mindenki azt gondolja: sokkal precízebben előre kalkulálható a német gazdaság és politika, következésképp nem nagy a kockázat. Az a kelet-közép-európai kör -- Csehország, Szlovákia, Szlovénia és Magyarország --, amelyet az egyszerűség kedvéért reformországoknak neveznek, sok tekintetben jobb ajánlatot tett.
A politikai és a gazdasági kapcsolatok egyértelműen Magyarországgal a legszorosabbak, ráadásul ezek a gyakorlatban mindennap jó tapasztalatokat hoznak. Német részről gyakran jegyzik meg azt is: a magyarok nemcsak kitűnő szakemberek, hanem meglepően motiváltak is, márpedig éppen ez az, ami számít -- vagy számíthat.
A legutóbbi hírek szerint (VG, 2000. november 17.) Magyarországon mára két város, Kecskemét és Tatabánya maradt versenyben az új BMW-kisautógyárért folytatott küzdelemben. Forrásaink azt is értésre adták: a magyar kormány, mint eddig, ezután is komoly figyelemmel kíséri a fejleményeket, mindent elkövetve, hogy itteni helyszínre essen a választás. Emlékezetes, hogy Münchenben személyesen Orbán Viktor miniszterelnök vetette föl néhány magyar város -- köztük Szolnok -- nevét, mint lehetséges autógyári helyszínt.
Jól értesült körökben tudni vélik: a tárgyalások a BMW megbízottaival a konkrét helyi ajánlatokról úgyszólván folyamatosak, de közben nem tétlen a gazdasági diplomácia sem; nem egyik vagy másik konkrét városért, hanem azért küzd, hogy a helyszín mindenképpen magyar legyen. Döntés csak később várható, de persze az egész régióban mindenki, minden szinten lobbizik, küzd, érvel. Nagy a tét.