BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Teletext és képújság: nem riválisok

Miközben a magyarországi televíziótársaságok mindegyike újabb és újabb beruházásokkal növeli internetes weboldalainak számát, egyikük sem készül felszámolni teletextes szolgáltatását. Kutatások szerint változatlan a csatornák internetes és teletextes híreit olvasók száma, és nem jósolható meg, hogy a közeljövőben több háztartásba kerül-e számítógép, mint ahányba teletextes tv-készülék.

Az Országos Rádió és Televízió Testülettel kötött műsorszolgáltatási szerződések kötelezik a tv-társaságokat teletextes szolgáltatás üzemeltetésére. Ezen túl azonban az is e szolgáltatás életben tartása mellett szól, hogy a magyar háztartások egyharmadában van olyan készülék, amellyel teletext olvasható, és ez az arány egyelőre nem kisebb, mint a számítógépek elterjedtsége. Ráadásul e kettő növekedési üteme is egyelőre egyformán 1-2 százalék évente. Ezért a tv-társaságok a kétféle szolgáltatást nem egymás rovására, hanem párhuzamosan bővítik.



A Tv 2-nél a teletext méretbeli korlátai miatt alapinformációkat közölnek egy témáról, olyanokat, amelyek egy oldalra ráférnek. Az interneten pedig ugyanarról a műsorról vagy műsorvezetőről intimebb részletek olvashatók. A Tv 2 volt egyébként az első, amely saját műsorainak promóciójára használta teletextjét. Sövény Zoltán főszerkesztő szerint a Tv 2 képújságja a csatorna műsorainak 90 százalékáról közöl információkat.



Az RTL Klub nem tart fenn saját képújság-szerkesztőséget, hanem alvállalkozóra bízta a szolgáltatást. John Ondreasz, az RTL Klub üzletfejlesztési igazgatója elmondta, hogy inkább vannak fejlesztési terveik internetes szerkesztőségükkel, a website-on egyre több információt igyekszenek megjeleníteni, és néhány hónapon belül interaktív kapcsolat lehetőségét teremtik meg, de ez sem csökkenti a teletext jelentőségét. Az RTL-nek nem kerül pénzbe képújságja, az üzemeltető reklámbevételekből tartja fenn a szolgáltatást (évi 100-200 millió forint a bevétel -- a szerk.). Emiatt az összes hirdetés kereskedelmi jellegű, szemben a Tv 2 teletextes hirdetéseivel, amelyek között van közszolgálati is.



Kevésbé profitorientált a Dunatext, a Duna Tv képújságja. Bártfai László szerkesztőségvezető a többi csatorna teletextjét meghaladó hírértéket és annak sajátosságait emeli ki: például a Dunatexten olvasható a legátfogóbb lapszemle 35 napilapból, felkerül rá a csatorna híradója teljes terjedelemben, a tőzsdei híreket pedig kötésbontásban közlik, míg mások csak irányadó árfolyamokról informálnak. Azoknak a környező országoknak némelyikében, ahol magyar kisebbség él, a számítógépes ellátottság még a hazainál is alacsonyabb, a Duna Tv képújság- és internetszolgáltatása tehát még nem annyira kiegészítője egymásnak, inkább az utóbbi követi az előbbit: a Dunatext teljes terjedelmében kerül internetre.



Mindinkább egymásra épül viszont az Új Képújság Kft. és az MTV internetes szerkesztőségének munkája. Ennek példájaként említi Juhász Sándor, a kft. marketingigazgatója, hogy az olimpia idején a két szerkesztőség együtt szerkesztette a sportesemények összes olvasható hírét, és közös volt az ehhez kapcsolódó marketing nagy része is. Információnk szerint már csak a cégbírósági bejegyzés van hátra ahhoz, hogy az MTV Rt. százszázalékos tulajdonosa legyen az Új Képújság Kft.-nek.


Háttér-információk, híradóanyagok a "szöveges" tévékben Miközben a magyarországi televíziótársaságok mindegyike újabb és újabb beruházásokkal növeli internetes weboldalainak számát, egyikük sem készül felszámolni teletextes szolgáltatását. Kutatások szerint változatlan a csatornák internetes és teletextes híreit olvasók száma, és nem jósolható meg, hogy a közeljövőben több háztartásba kerül-e számítógép, mint ahányba teletextes tv-készülék. MUNKATÁRSUNKTÓL-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.