Az igen enyhe tél elolvaszthatja több idegenforgalmi és sportszerkölcsönző cég, továbbá téligumi-kereskedő profitnövekedését. A lapunknak nyilatkozó vállalkozások szerint a már előre befizetett síutakra ugyan decemberben és az év első napjaiban is elmentek a jelentkezők, de a csak hétvégeken két-három napra kiugrók már hetek óta halogatni kényszerülnek utazásaikat. Különösen a kedvelt szlovákiai célpontokat kínáló cégek érzik meg ezt a kiesést.
A Satur utazási iroda besztercebányai irodájában érdeklődésünkre elmondták, az enyhe tél miatt az Alacsony-Tátrában lévő szálláshelyeken is érezhető a forgalomcsökkenés. Ráadásul ebbe a szlovákiai régióba jellemzően hétvégére járnak síelni honfitársaink; Ausztriával ellentétben nem szükséges hónapokkal korábban szálláshelyet foglalni. A helyzet azonban napról napra változik -- jegyezték meg az iroda munkatársai, az elmúlt hét végi meleg után a hét közepén például szakadt a hó Donovalyban s a környező sípályákon is, és a szlovák meteorológusok a következő hétvégére is hideg időt prognosztizálnak.
A Balassagyarmati Határőr-igazgatóságon érdeklődésünkre elmondták, a síturizmusban leginkább érintett parassapusztai határátkelőnél átlagos a napi forgalom. Egy jó téli szezonban naponta nagyjából akkora az utasforgalom itt, mint most egy hónap alatt. A soproni és a hegyeshalmi határátkelőnél sincs zsúfoltság. Mint a Győri Határőr-igazgatóságon megtudtuk, karácsony és szilveszter között volt viszonylag csekély magyar síturista-forgalom, nagyobb rohamra februárban számítanak, amikor a környékbeli iskolákban kiadják a síszünetet.
A síelés népszerűbbé válásával a téli sporteszközök kölcsönzésével foglalkozó üzletek száma is növekedett az utóbbi években, ma már Magyarországon több mint negyven található belőlük. A hóhiány miatt forgalmuk az idei szezonban mintegy húsz-huszonöt százalékkal csökkent. Elmondásuk szerint elsősorban a hétvégi síelők keresik fel kevesebben az üzleteket. Akik egy-egy külföldi túrára már előzetesen befizettek, azok a kedvezőtlen időjárási hírek ellenére sem mondják le az utakat. A síeszközöket árusító kereskedők egyelőre nem panaszkodnak, decemberben -- tekintettel az ajándékozási szezonra -- nem volt jellemző a forgalomcsökkenés. Mivel január, február az igazi síszezon, még bíznak abban, hogy lesz elegendő hó, s a szezon nem lesz rosszabb a tavalyinál.
A síprogramokat kínáló hazai utazási irodák zöme egyelőre nem érzi azt, hogy a téli sportoknak nem mindenütt kedvező időjárás visszavetné az utazási kedvet. Lemondásokat eddig nem kaptak. Mint a Tensi Tours illetékese elmondta, az igazi síelők többsége már jó előre, még az őszi hónapokban lefoglalta a szállást, s aki már befizette az utat, az el is utazott. A forgalom inkább a hétvégi síelők körében csökkent valamelyest. Azok ugyanis, akik csak két-három napra "ugrottak" volna át Ausztria közelebbi sícentrumaiba, meggondolták, hogy a bizonytalan hóhelyzetben elinduljanak-e.
Hasonló tapasztalatokat szerzett a szintén síutakat szervező Alpin Tours is. Mint a cég illetékese mondta, a visszamondás nem jellemző. A gyakorlat inkább az, hogy az emberek elutaznak síelni, ám ha e sporthoz nem volt megfelelő a hó, akkor utána az utazási irodánál reklamáltak.
A gumiabroncs-kereskedők forgalmát hátrányosan érinti a hómentes tél. Az 1999 év véginél mintegy 20 százalékkal kevesebb téli gumi talált gazdára, bár a céges vásárlók már az ősz végén beszerezték a szükséges mennyiséget. A magánautósok azonban jóval kevesebbet vásároltak, s többéves tapasztalat, hogy ez a vevőkör legfeljebb a hirtelen beköszöntő havazáskor szokott téli gumit beszerezni.
A különleges alapanyag-keverék révén tapadását a hideg aszfalton is megőrző, s csúszós felületen jobban tapadó téli gumik forgalma a tavalyi szezonban a teljes személygépkocsi- és kishaszonjárműabroncs-forgalom mintegy 30 százalékát tette ki; míg piaci részesedése az évtized elején nem érte el a 10 százalékot, amikor a teljes import évi 1,2 millió darab volt, tavaly pedig az előzetes összesítés szerint 1,7-1,8 millióra szökött fel.
A kereskedők az elmúlt ősszel is hasonló arányban vásároltak az importőröktől, ám a szakma elképzelni sem tudja, az eddigi keresletbővülési tendencia miként folytatódik, ha nagy mennyiségek maradnak raktáron a kereskedőknél. A téli abroncsok ára a kerékmérettől, a szélességtől és a sebességindextől függően darabonként hét- és ötvenezer forint között vannak.