Térségünkben Prága, Varsó és Bécs lesz igazán vonzó a közeljövőben a szállodaberuházások terén a Jones Lang LaSalle nemzetközi ingatlan-tanácsadó felmérése szerint. Ám ezen városok mellett azonban Budapest is felveheti a felgyorsuló fejlesztési tempót, de ehhez a kormánynak és a fővárosnak egyenrangúan kellene kezelni a befektetői és a turisztikai marketinget -- fűzte hozzá lapunknak nyilatkozva Hegymegi János, a Horwath Consulting nemzetközi tanácsadó cég ügyvezető igazgatója.
Magyarországon a következő két évben több mint százmilliárd forintnyi idegenforgalmi beruházás indul. Ezek közül a nagyobbak a Gresham-palotáé (100 millió euró), a Corinthia Royalé (90 millió euró) és a Palace Hotelé (35-40 millió euró). A turisztikai ingatlanok hozama manapság viszonylag magas Magyarországon, körülbelül 9-11 százalék évente, tehát a megtérülés tízéves. A befektetők itt tartásához azonban az kell, hogy az üzemeltetők is tisztes hasznot érjenek el, márpedig csökkenő kihasználtság esetén ez nem teljesül, s ekkor a befektetők elfordulnak.
A napokban Cannes-ban rendezett MIPIM nemzetközi ingatlanszakvásáron is ígéretesnek tartották a közép-európai térség szállodaipari lehetőségeit. (A rendezvény versenyén a szállodafelújítás kategóriáját egy prágai hotel nyerte.)
Hegymegi János a MIPIM-re is utalva örvendetesnek tartotta, hogy a Széchenyi-terv nyomán több magyar tőkecsoport is bekapcsolódott a hazai ingatlanfejlesztésbe, de hibának tartotta, hogy sem a kormány, sem a fővárosi önkormányzat nem volt jelen a rendezvényen, holott ez is alkalom lett volna arra, hogy felhívják a figyelmet a magyarországi beruházási lehetőségekre.
A külföldi működőtőke beáramlását ösztönző Magyar Kereskedelemfejlesztési és Befektetésösztönző Kht. (ITDH) illetékese szerint e téren kevesebb a gond. Mint hangsúlyozta, az idegenforgalmi marketing nem a kht., hanem a Magyar Turizmus Rt. feladata, továbbá az Országimázs Központnak kellene hazánkat ismertebbé tenni külföldön, jó hírét kelteni.
A Magyar Turizmus (MT) Rt. marketing-költségvetése viszont az idén a tavalyi 4,4 milliárd forintról 3,5 milliárdra csökken a külképviseleti hálózat átszervezése miatt. A kiesést új szemléletű munkával kívánják ez évben részben ellensúlyozni -- közölte Szíjjártó Györgyi marketing vezérigazgató-helyettes. Szeretnék például bevonni az úgynevezett "termékgazdákat" (beutaztató cégeket, múzeumokat) a munkába, s ezzel kívánják javítani a hatékonyságot. Jövőre nagyobb keretet remél az rt. vezetője. Szerinte nem megy az eredményesség rovására, ha a kormány ez évtől úgy támogatja erőteljesen a turisztikai beruházásokat, hogy ennek arányában nem növeli a marketingkeretet.
A már említett MIPIM-en egyébként több német és angol szakértő hangsúlyozta: Közép-Európában is érvényesíteni kellene a köztestületek és a magántőke különleges kapcsolatrendszeréből adódó előnyöket. A Public Private Partnership nevű társulásban a központi kormányzat, a regionális és városi önkormányzatok, továbbá a magáncégek, illetve a befektetők és az üzemeltetők alkotnak együttműködő csapatot. London, München és Varsó már bemutatta erre vonatkozó tapasztalatait a rendezvényen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.