Veszni látszanak az Airbus, a Thales és a Leonardo reményei egy új európai űripari bajnok létrehozására. Nagyon úgy néz ki, hogy az európai űrprogram nem tudja behozni az amerikaiakkal szembeni lemaradást, Elon Musk SpaceX-e mindent visz.
Az európai repülőgépipari csoport és a francia, illetve olasz vállalatok közötti tárgyalások tavaly kezdődtek arról, hogy űripari tevékenységeiket – műholdgyártást, űrrendszereket és szolgáltatásokat – egy közösen birtokolt cégbe vonják össze. Egy nemrégiben készült francia parlamenti jelentés szerint a kombinált vállalat éves bevétele körülbelül 5 milliárd euró lenne.
Több, az egyeztetésekhez közel álló forrás a Financial Timesnak elmondta: még ha idén meg is születik a megállapodás, a szabályozói és politikai ellenőrzések miatt a vállalatok összeolvadása valószínűleg nem indulhat el 2028 előtt.
Ha optimisták vagyunk, a fúzió gyorsabban is végbemehet, de ez nagyon összetett folyamat
– mondta egy, az egyeztetéseket ismerő személy.
A késedelem már csak azért is fájó, mert tervezett fúziót komoly figyelem övezi. Az űrtevékenység egyre fontosabb szerepet játszik a védelem terén, így szuverenitási kérdéseket is érint, emellett felvet versenyjogi, technológiai és munkaerőpiaci aggályokat is –
több mint 20 ezer munkahely sorsa foroghat kockán Franciaországban, Németországban, Olaszországban, az Egyesült Királyságban és más európai országokban.
A fúziót a németek is fúrják, ugyanis attól tartanak, hogy a Thales és az Airbus űripari üzletágainak egyesítése francia monopóliumhoz vezethet a kulcsfontosságú technológiák terén. Közben a májusban közzétett francia parlamenti jelentés arra szólította fel a politikusokat, hogy ellenezzék a fúziót, ha az Németországban erősebb versenytársakat eredményezne a kényszerű vagyoneladások révén. Az uniós versenyhatóság ugyanis előírhatja az érintetteknek, hogy ha piaci erőfölény kialakulásához vezet a fúzió, bizonyos érdekeltségektől meg kell válni. Ez könnyen a németek malmára hajthatja a vizet.
A fúziós terv egy olyan időszakban született, amikor az európai űripar igyekszik alkalmazkodni a műholdas kereslet forradalmi átalakulásához, amelyet az Elon Musk nevével fémjelzett SpaceX Starlink hálózatának gyors bővülése okozott. Az európai gyártók régóta a kereskedelmi és exportpiacokra támaszkodnak, hogy ellensúlyozzák a kormányzati kiadások elmaradását amerikai versenytársaikhoz képest. Egy iparági kutatócég, a Novaspace becslése szerint
Bár a három vállalat űripari üzletágai különféle műholdakat, rendszereket és eszközöket gyártanak kereskedelmi, civil és katonai célokra, mindannyian megszenvedték a hagyományos geostacionárius távközlési műholdak iránti kereslet drasztikus csökkenését. Ezek a műholdak ezer kilométerrel keringenek a Föld felett.
A geostacionárius műhold-üzemeltetők már eleve csökkenő igénnyel szembesültek az olyan szolgáltatások iránt, mint például a műholdas tévéműsorszórás. De ahogy Musk alacsony Föld körüli pályáról (LEO), legfeljebb kettőezer kilométer magasból biztosított nagy sebességű internetszolgáltatása elterjedt, a szolgáltatásaik iránti kereslet radikálisan csökkent.
A Starlink, amely mára több mint ötmillió ügyfelet szolgál ki, agresszívan terjeszkedik a légi közlekedési, tengeri és állami szektorokban is. Még Franciaország is vásárolt idén Starlink-terminálokat, hogy azokat a Chido ciklon után kommunikáció nélkül maradt mayotte-i lakosokhoz juttassa el. A piaci folyamatokat jól jelzi, hogy
tavaly mindössze négy kereskedelmi szerződést kötöttek geostacionárius műholdak fellövésére világszerte – ez húszéves mélypont. Ez a visszaesés különösen keményen sújtotta az európai űripart.
Musk csaknem megsemmisítette az európai űripart
– mondta Sash Tusa, az Agency Partners elemzője.
A helyzetet elemezve több vezető is úgy nyilatkozott a brit lapnak, hogy ilyen körülmények között három évet várni a fúzió megvalósítására túl hosszú idő – főleg miközben a SpaceX olyan ütemben fejleszt, amit nem tudnak követni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.