A Cápa volt az első igazi nyári blockbuster, amely nemcsak kasszasiker lett, hanem radikálisan átalakította a filmek forgalmazását.
A Universal stúdió Steven Spielberg filmjénél alkalmazta először a mai napig bevett módszert: országos, egyidejű premierrel indították az alkotást, amelyet intenzív tévés reklámkampány előzött meg – ez akkoriban újdonságnak számított. A mozikban 470 millió dolláros globális bevételt termelt 1975 nyarán, ami inflációval korrigálva ma már több mint 2 milliárd dollár lenne, a film pedig mindössze 7 millió dollárból készült. Ez a siker más stúdiókat is arra ösztönzött, hogy a nyarat tegyék meg a nagy költségvetésű filmek premieridőszakává,
így született meg a blockbusterszezon.
Régi hősök és nagy visszatérők – ezek a nyári szezon legjobban várt blockbusterei
A nyár nemcsak a strandolás, hanem a mozizás időszaka is – idén pedig különösen erős felhozatal vár ránk. Szuperhősök, zombik, dinók, kultikus visszatérők és lehetetlen küldetések váltják egymást a gyöngyvásznon a blockbusterkategóriában. Összegyűjtöttük, melyik filmekért lesz érdemes a klimatizált mozitermeket választani a kánikula helyett.
A film hatására a stúdiók üzleti stratégiája is megváltozott: egy-egy kasszasiker potenciálisan
hozhatott létre. A Cápa hatására a merchandising és a moziipar globális összekapcsolódása új szintre lépett. A filmzenétől a posztereken át a társasjátékokig minden eladhatóvá vált – és el is adták.
Bár a film egy fiktív helyszínen, Amity Islanden játszódik, a forgatási helyszín – Martha’s Vineyard, Massachusetts államban – valóságos turistaparadicsommá vált a film rajongói számára. A Cápa bemutatása után a helyi vendéglátóipar fellendült: a látogatók
akarták látni. A sziget gazdaságában a mai napig tart a „Jaws-turizmus”:
évente több tízezer látogató érkezik csak azért, mert a filmet ott forgatták.
Ugyanakkor a film hatására rövid távon csökkent az emberek tengerparti fürdőzési kedve. Az amerikai partvidékeken mérhető visszaesést tapasztaltak a nyári hónapokban – sokan valós félelemmel néztek az óceánra. A film tudományos körökben is vitát indított, mivel jelentősen torzította a cápaimázst:
az állatvédők szerint a film hozzájárult a cápák démonizálásához, ami több helyen is fokozta az értelmetlen vadászatukat.
Mindemellett a film pozitív példát is nyújtott arra, hogyan válhat egy mozgókép regionális gazdasági motorrá. Ma már külön túrákat, tematikus programokat szerveznek a Cápa forgatási területein, és a film a tengerparti helyszínek marketingeszközeként is működik: még ötven évvel a bemutató után is.
A Cápa tehát nemcsak filmes mérföldkő, hanem kulturális és gazdasági hatású jelenség is. Egyszerre formálta át a moziipart és a tengerparti idegenforgalmat, és bebizonyította, hogy egy jól időzített rémület is lehet az élménygazdaság motorja.
Az aranytojást tojó dinoszaurusz – így tarolt a kasszáknál a Jurassic-franchise
A héten érkezett a mozikba a Jurassic World: Újjászületés, a franchise hetedik része, mely új szereplőkkel és új történettel bővíti a dinoszauruszok világát. Ennek apropóján megnéztük, hogyan teljesítettek anyagilag az eddigi Jurassic-filmek, és mit jelentettek a stúdiók számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.