Tavaly az éles versenyben álló két országos kereskedelmi televízió, a RTL Klub és a Tv 2 versenyében az utóbbi jelentős pozíciókat veszített. Az AGB adatai szerint az RTL Klub a 18-48 évesek célcsoportjában - januártól februárig, havi átlagban - 41,7 százalékról közel 46 százalékra növelte részesedését, míg ugyanezen idő alatt a Tv 2 januári 38,3 százalékos részesedése decemberre 30,2 százalékosra olvadt. Hasonló trend jellemezte a Tv 2 hagyományos célcsoportjának számító, lényegében a teljes tévéző lakosságot jelentő úgynevezett 4+ célcsoport nézettségét: itt a Tv 2 januári 42,4 százalékos részesedése decemberre 33,2 százalékosra apadt, míg az RTL Klub 34 százalékosról 39 százalékosra növelte saját részarányát a televíziózók körében.
A Tv 2 "kétfrontos" visszaesése annál is meglepőbb, mert a csatornát működtető MTM-SBS Televízió Részvénytársaság 2000-ben, de különösen 2001 folyamán alapított új cégekkel mintegy megkettőzte önmagát. Ezen időszak alatt ugyanis - a CompLex cégadatbank nyilvántartása szerint - az MTM-SBS alapítói és társtulajdonosi részvételével 12 gazdasági társaság alakult, ebből 8 vállalat 2001 folyamán.
A társaságok közül ötnek (Zenenet.hu, Autó 5, Miss Cyberspace, Vásároljunk Együtt, Netbankár ) főtevékenysége a hirdetés - amely értelemszerűen az MTM-SBS mint kereskedelmi televízió tevékenységeinek sorában is szerepel. Hasonlóan a Tv 2 saját profiljába vág annak a három társaságnak (Tv Szinkron, Forró Nyomon, Interaktív) a működése, amelyek főtevékenységként a film- és videogyártást jelölték meg. Az Interaktív gyártotta egyébként a Tv 2 ősszel sugárzott hazai gyártású reality show-ját, a Bázist, illetve a kórházi sorozatot, és Kereszty Gábor társtulajdonos szerint folyamatosan készíti a Naplót, a csatorna reggeli műsorát és az Aktív című új produkciót.
Arra a kérdésre, hogy a Tv 2 tevékenységeinek strukturális átalakításától milyen hozadékot várt az MTM-SBS menedzsmentje, illetve hogy a csatorna működését érintő jelentős szerkezeti átalakítás vajon hatott-e a Tv 2 nézettségi adataira, a munkatársai felvilágosítása szerint a múlt pénteken egész nap házon kívül tartózkodó Tolvaly Ferenc vezérigazgatótól nem sikerült választ kapnunk. Perjési András ügyvéd - az MTM-SBS jogi képviselőjeként - titoktartási kötelezettségére hivatkozva nem kívánt felelni a cégügyekkel kapcsolatos kérdéseinkre, és - mint az utóbbi tíz nap egyikén sem - lapunk zártáig Laluk Márta programigazgatót sem sikerült utolérnünk a Tv 2 műsorpolitikájával kapcsolatos kérdéseinkkel.
Holott a nézettség kérdése egyre égetőbb: 1998-ban, éves átlagban a Tv 2 a 18-49-es éves célcsoportban is a mezőny élén állt, a célcsoportban az RTL Klub már 1999-ben átvette a vezetést, és 2001-ben a Tv 2 hagyományos célcsoportjában is sikerült előnyt szereznie.
Acsay Judit
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.