A következő hetekben készül el a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ első, 16 ezer négyzetméteres raktárépülete és háromezer négyzetméteres irodaépülete. Közép-Európa legnagyobb logisztikai fejlesztése ettől kezdve látványosan folytatódik: negyedévente újabb létesítményeket adnak át. Még az idén egy nyolcezer négyzetméteres, közvetlen vasúti kiszolgálásra tervezett raktár, majd egy 15 ezer négyzetméteres csarnok készül el. Jövőre - a terv szerint - egy 25 ezer négyzetméteres gyűjtő-, illetve magasraktári épületegyüttes, hűtött raktár és ADR-minősítéssel készülő csarnok kezdi meg működését. A jelenleg tervezett összes raktárterület csaknem 240 ezer négyzetméter.
Magyarország logisztikai adottságainak kiaknázása érdekében tíz évvel ezelőtt született kormányhatározat a szükséges fejlesztésekről. Az ország méretét, gazdasági aktivitását, közlekedési infrastruktúráját és földrajzi elhelyezkedését figyelembe véve 13 országos logisztikai központból álló főhálózat kialakítását irányozta elő a Gazdasági Minisztérium 1993-ban a közlekedéspolitika részeként. Ekkor született meg a BILK terve is, a megvalósításhoz szükséges ambiciózus intézkedések azonban rendre hatástalanok voltak.
>> Biztonságos tőkeháttér
A munkálatok azóta vettek lendületet, hogy alig több mint egy évvel ezelőtt aláírták a BILK Logisztikai Rt. és a BILK Kombiterminál Rt. alapító okiratait. A magyar gazdaság kiemelkedő jelentőségű fuvarozó-, szállítmányozó- és logisztikai cégei - a Volán Tefu Rt., a MÁV Rt., valamint a többi között a GYSEV és a Hungarocombi Kft. - olyan biztonságos tőkehátteret alkottak, amely lehetővé tette a logisztikai központ és a kombiterminál megvalósítását. Újabb lendületet adott a programnak a Hungarocamion Rt.-nek a Volán Tefu általi tavalyi felvásárlása. Ezzel a BILK társtulajdonosa a fuvarozásban, szállítmányozásban és komplex logisztikai szolgáltatásokban egyaránt piacvezető pozícióba került. Wáberer György, a Volán Tefu-Hungarocamion cégcsoport elnöke rendkívüli erőket mozgósított annak érdekében, hogy a BILK által kínált komplex logisztikai szolgáltatások reális alternatívát kínálhassanak a külföldön működő nagy kelet-közép-európai elosztóközpontokkal szemben. Meggyőződése szerint a BILK-nek minden adottsága megvan ahhoz, hogy a régió egyik legfontosabb logisztikai központjává váljon.
A műszaki fejlesztést eredetileg 2010-ig tervezte megvalósítani a BILK Logisztikai Rt., ám a Hungarocamion sikeres akvizíciójának és a projekt iránti kiemelt érdeklődésnek köszönhetően a teljes terület hasznosítása már 2007 végére megvalósul. A földterület mintegy 10 százalékán vasút, 20 százalékán a BILK Kombiterminál Rt. (ro-la kamion, konténerterminál, csereszekrény) fog működni, a fennmaradó 70 százalékot pedig a Volán Tefu Rt. többségi tulajdonában lévő BILK Logisztikai Rt. hasznosítja.
>> Útvonalak metszéspontjában
Az infrastruktúra, valamint a terület tereprendezésének tervezett összköltsége meghaladja a 160 millió eurót. A fejlesztéshez az Európai Unió és a magyar kormány egyaránt hozzájárult, előbbi 19 millió euróval, utóbbi 10 milliárd forinttal, és a finanszírozásban az EBRD is részt vesz egy 10 millió eurós hitellel. A kombiterminál és a logisztikai központ létrejöttét azonban a BILK vállalkozói tőkéből finanszírozza. A hazai közlekedés irányítói a BILK-et Közép- és Kelet-Európa "fordítókorongjának", az Európai Unió (EU) fejlesztési tervében szereplő délnyugat-északkeleti 5-ös és északnyugat-délkeleti 4-es közlekedési folyosó (helsinki korridorok) központjának szánják.
A BILK két fő tulajdonosa a projekthez apportként telket adó, állami tulajdonban lévő MÁV Rt., illetve a magántulajdonú Volán Tefu Rt. Előbbi a jelenleg 2,4 milliárd forint alaptőkéjű BILK Kombiterminál Rt.-ben, utóbbi a BILK Logisztikai Terminál Rt.-ben fő tulajdonos. Az állam közvetlenül részt vesz a beruházásban: kötelezettséget vállalt a közművek bekötésére, valamint a központ és az M0-s körgyűrű közti összeköttetés kiépítésére. Az M0-s lehajtó és a BILK kiszolgálására alkalmas önálló csomópontnak 2004 végéig kell megépülnie. A soroksári központ egyébként már működése kezdetétől jótékony hatást gyakorol majd Budapest közlekedésére, mert lehetővé teszi, hogy a BILK üzembe állását követően bezárják a Józsefvárosi pályaudvar konténerterminálját, ezáltal jelentősen csökkenjen a belvároshoz közeli terület tehergépkocsi-forgalma.
A BILK első ütemében épülő raktárkomplexumokkal párhuzamosan alakítják ki a teherpályaudvart, amely nemcsak konténerek tárolására lesz alkalmas, hanem mintegy 150 kamion számára is biztosít elegendő parkolóhelyet, és a BILK kapacitása a későbbiekben napi ezer kamion kiszolgálását teszi majd lehetővé.
A BILK 100 hektáros területe közel van valamennyi jelentős nemzetközi cél- és tranzitvonal kereszteződéséhez. A kiváló közúti (az M0-s közvetlen összeköttetést teremt az M1-es, M7-es és M5-ös autópályával) és vasúti (Budapest-Kelebia vasútvonal) összeköttetés mellett megfelelő vízi és légi kapcsolatok is rendelkezésre állnak (a legnagyobb magyarországi kikötő a Dunán, a Csepel Szabadkikötő és az egyetlen nemzetközi repülőtér, Ferihegy), ugyanakkor a főváros központjából is könnyen elérhető a terminál. A központ tehát a legjobb helyen van ahhoz, hogy raktáraival és termináljaival nemzetközi elosztóközponttá váljon. Magyarország EU-csatlakozása pedig újabb lehetőségeket kínál a létesítménynek, hiszen az unión kívüli országokban jelen lévő multik ott az EU "falain" belül, mégis olyan helyen tárolhatják alapanyagaikat, illetve késztermékeiket, ahonnan néhány órán belül elérhetők a Horvátországban, Szrebiában vagy Romániában lévő gyárak. Az is növelheti a BILK szerepét, hogy kormányzati tervek szerint az országon áthaladó közúti tranzitforgalom egyre nagyobb részét a kamionokat vonaton szállító ro-la rendszerű vasúti szerelvényekre kell átterelni.
>> Intermodalitás és Just in Time
A BILK Logisztikai Rt. alapvető célkitűzése a komplex és minőségi raktárlogisztikai szolgáltatáscsomag és a teljes körű logisztikai és informatikai infrastruktúra biztosítása. A vállalat működési koncepciójába a multinacionális cégek és beszerzési társulások saját központi raktár kialakítására irányuló törekvései is be lettek építve, amelyhez a BILK Logisztikai Rt. leendő ügyfelei egyedi igényeihez igazított, komplex és korszerű megoldást kínál.
A BILK esetében a hagyományos raktározás és árukezelés komplex logisztikai szolgáltatásokkal és a logisztikai szolgáltatásokhoz szorosan kapcsolódó egyéb szolgáltatásokkal is kiegészül, mint például disztribúció, nagy kapacitású gyártási rendszerek just-in-time kiszolgálása, logisztikai információs központ, finishing logisztikai funkciók, speditőri és szállítmányozási feladatok, vámszolgáltatás, banki, biztosítási és pénzügyi szolgáltatások stb. Emellett a BILK a tervek szerint a jövőben raktári kiszolgálószemélyzetet, illetve gépeket ad bérbe, postai és autójavító szolgáltatást nyújt ügyfeleinek, továbbá üzemanyagtöltő állomást, konferenciahelyiségeket, valamint belső kamionparkolót is üzemeltet.
A BILK hasznosítási koncepciójában a kereskedelem vonalán szeretne kapcsolódni az ellátási lánchoz. Mégsem kíván specializálódni, mert az általa képviselt versenyelőny éppen a sokoldalú megközelíthetőség, a korszerű, nemzetközi színvonalú műszaki-technikai infrastrukturális hálózata alapján mindenki számára hatékony logisztikai szolgáltatásokban áll, legyen szó akár komplex szolgáltatási portfólió igénybevételéről, akár részfeladatok átvállalásáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.