A következő hetekben készül el a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ első, 16 ezer négyzetméteres raktárépülete és háromezer négyzetméteres irodaépülete. Közép-Európa legnagyobb logisztikai fejlesztése ettől kezdve látványosan folytatódik: negyedévente újabb létesítményeket adnak át. Még az idén egy nyolcezer négyzetméteres, közvetlen vasúti kiszolgálásra tervezett raktár, majd egy 15 ezer négyzetméteres csarnok készül el. Jövőre - a terv szerint - egy 25 ezer négyzetméteres gyűjtő-, illetve magasraktári épületegyüttes, hűtött raktár és ADR-minősítéssel készülő csarnok kezdi meg működését. A jelenleg tervezett összes raktárterület csaknem 240 ezer négyzetméter.

Magyarország logisztikai adottságainak kiaknázása érdekében tíz évvel ezelőtt született kormányhatározat a szükséges fejlesztésekről. Az ország méretét, gazdasági aktivitását, közlekedési infrastruktúráját és földrajzi elhelyezkedését figyelembe véve 13 országos logisztikai központból álló főhálózat kialakítását irányozta elő a Gazdasági Minisztérium 1993-ban a közlekedéspolitika részeként. Ekkor született meg a BILK terve is, a megvalósításhoz szükséges ambiciózus intézkedések azonban rendre hatástalanok voltak.





>> Biztonságos tőkeháttér



A munkálatok azóta vettek lendületet, hogy alig több mint egy évvel ezelőtt aláírták a BILK Logisztikai Rt. és a BILK Kombiterminál Rt. alapító okiratait. A magyar gazdaság kiemelkedő jelentőségű fuvarozó-, szállítmányozó- és logisztikai cégei - a Volán Tefu Rt., a MÁV Rt., valamint a többi között a GYSEV és a Hungarocombi Kft. - olyan biztonságos tőkehátteret alkottak, amely lehetővé tette a logisztikai központ és a kombiterminál megvalósítását. Újabb lendületet adott a programnak a Hungarocamion Rt.-nek a Volán Tefu általi tavalyi felvásárlása. Ezzel a BILK társtulajdonosa a fuvarozásban, szállítmányozásban és komplex logisztikai szolgáltatásokban egyaránt piacvezető pozícióba került. Wáberer György, a Volán Tefu-Hungarocamion cégcsoport elnöke rendkívüli erőket mozgósított annak érdekében, hogy a BILK által kínált komplex logisztikai szolgáltatások reális alternatívát kínálhassanak a külföldön működő nagy kelet-közép-európai elosztóközpontokkal szemben. Meggyőződése szerint a BILK-nek minden adottsága megvan ahhoz, hogy a régió egyik legfontosabb logisztikai központjává váljon.

A műszaki fejlesztést eredetileg 2010-ig tervezte megvalósítani a BILK Logisztikai Rt., ám a Hungarocamion sikeres akvizíciójának és a projekt iránti kiemelt érdeklődésnek köszönhetően a teljes terület hasznosítása már 2007 végére megvalósul. A földterület mintegy 10 százalékán vasút, 20 százalékán a BILK Kombiterminál Rt. (ro-la kamion, konténerterminál, csereszekrény) fog működni, a fennmaradó 70 százalékot pedig a Volán Tefu Rt. többségi tulajdonában lévő BILK Logisztikai Rt. hasznosítja.





>> Útvonalak metszéspontjában



Az infrastruktúra, valamint a terület tereprendezésének tervezett összköltsége meghaladja a 160 millió eurót. A fejlesztéshez az Európai Unió és a magyar kormány egyaránt hozzájárult, előbbi 19 millió euróval, utóbbi 10 milliárd forinttal, és a finanszírozásban az EBRD is részt vesz egy 10 millió eurós hitellel. A kombiterminál és a logisztikai központ létrejöttét azonban a BILK vállalkozói tőkéből finanszírozza. A hazai közlekedés irányítói a BILK-et Közép- és Kelet-Európa "fordítókorongjának", az Európai Unió (EU) fejlesztési tervében szereplő délnyugat-északkeleti 5-ös és északnyugat-délkeleti 4-es közlekedési folyosó (helsinki korridorok) központjának szánják.

A BILK két fő tulajdonosa a projekthez apportként telket adó, állami tulajdonban lévő MÁV Rt., illetve a magántulajdonú Volán Tefu Rt. Előbbi a jelenleg 2,4 milliárd forint alaptőkéjű BILK Kombiterminál Rt.-ben, utóbbi a BILK Logisztikai Terminál Rt.-ben fő tulajdonos. Az állam közvetlenül részt vesz a beruházásban: kötelezettséget vállalt a közművek bekötésére, valamint a központ és az M0-s körgyűrű közti összeköttetés kiépítésére. Az M0-s lehajtó és a BILK kiszolgálására alkalmas önálló csomópontnak 2004 végéig kell megépülnie. A soroksári központ egyébként már működése kezdetétől jótékony hatást gyakorol majd Budapest közlekedésére, mert lehetővé teszi, hogy a BILK üzembe állását követően bezárják a Józsefvárosi pályaudvar konténerterminálját, ezáltal jelentősen csökkenjen a belvároshoz közeli terület tehergépkocsi-forgalma.

A BILK első ütemében épülő raktárkomplexumokkal párhuzamosan alakítják ki a teherpályaudvart, amely nemcsak konténerek tárolására lesz alkalmas, hanem mintegy 150 kamion számára is biztosít elegendő parkolóhelyet, és a BILK kapacitása a későbbiekben napi ezer kamion kiszolgálását teszi majd lehetővé.

A BILK 100 hektáros területe közel van valamennyi jelentős nemzetközi cél- és tranzitvonal kereszteződéséhez. A kiváló közúti (az M0-s közvetlen összeköttetést teremt az M1-es, M7-es és M5-ös autópályával) és vasúti (Budapest-Kelebia vasútvonal) összeköttetés mellett megfelelő vízi és légi kapcsolatok is rendelkezésre állnak (a legnagyobb magyarországi kikötő a Dunán, a Csepel Szabadkikötő és az egyetlen nemzetközi repülőtér, Ferihegy), ugyanakkor a főváros központjából is könnyen elérhető a terminál. A központ tehát a legjobb helyen van ahhoz, hogy raktáraival és termináljaival nemzetközi elosztóközponttá váljon. Magyarország EU-csatlakozása pedig újabb lehetőségeket kínál a létesítménynek, hiszen az unión kívüli országokban jelen lévő multik ott az EU "falain" belül, mégis olyan helyen tárolhatják alapanyagaikat, illetve késztermékeiket, ahonnan néhány órán belül elérhetők a Horvátországban, Szrebiában vagy Romániában lévő gyárak. Az is növelheti a BILK szerepét, hogy kormányzati tervek szerint az országon áthaladó közúti tranzitforgalom egyre nagyobb részét a kamionokat vonaton szállító ro-la rendszerű vasúti szerelvényekre kell átterelni.





>> Intermodalitás és Just in Time



A BILK Logisztikai Rt. alapvető célkitűzése a komplex és minőségi raktárlogisztikai szolgáltatáscsomag és a teljes körű logisztikai és informatikai infrastruktúra biztosítása. A vállalat működési koncepciójába a multinacionális cégek és beszerzési társulások saját központi raktár kialakítására irányuló törekvései is be lettek építve, amelyhez a BILK Logisztikai Rt. leendő ügyfelei egyedi igényeihez igazított, komplex és korszerű megoldást kínál.

A BILK esetében a hagyományos raktározás és árukezelés komplex logisztikai szolgáltatásokkal és a logisztikai szolgáltatásokhoz szorosan kapcsolódó egyéb szolgáltatásokkal is kiegészül, mint például disztribúció, nagy kapacitású gyártási rendszerek just-in-time kiszolgálása, logisztikai információs központ, finishing logisztikai funkciók, speditőri és szállítmányozási feladatok, vámszolgáltatás, banki, biztosítási és pénzügyi szolgáltatások stb. Emellett a BILK a tervek szerint a jövőben raktári kiszolgálószemélyzetet, illetve gépeket ad bérbe, postai és autójavító szolgáltatást nyújt ügyfeleinek, továbbá üzemanyagtöltő állomást, konferenciahelyiségeket, valamint belső kamionparkolót is üzemeltet.

A BILK hasznosítási koncepciójában a kereskedelem vonalán szeretne kapcsolódni az ellátási lánchoz. Mégsem kíván specializálódni, mert az általa képviselt versenyelőny éppen a sokoldalú megközelíthetőség, a korszerű, nemzetközi színvonalú műszaki-technikai infrastrukturális hálózata alapján mindenki számára hatékony logisztikai szolgáltatásokban áll, legyen szó akár komplex szolgáltatási portfólió igénybevételéről, akár részfeladatok átvállalásáról.