BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Összekapták magukat az áramelosztók

Javult tavaly a villamosenergia-szolgáltatás minősége a korábbi évekhez képest – állapította meg a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal. Az áramellátás azonban több alkalommal szakadt meg három percnél hosszabb időre, mint 2023-ban.

Döntően javulást mutatott ki a hazai áramellátásban a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) most közzétett, 2024-re vonatkozó jelentése, amely a villamosenergia-ellátás minőségét értékelte. A vizsgálatok hat elosztói engedélyes és átviteli rendszerirányító számára előírt szolgáltatásminőségi követelmények teljesülését vizsgálta az áreamellátás minősége szempontjából.

áramellátás
Javult tavaly az áramellátás minősége (képen az E.ON várpalotai létesítménye) / Fotó: E.ON

Áramellátás: sehol sem rezgett a léc

Ilyen vizsgálatot a MEKH évente végez, ennek során a villamosenergia-szolgáltatásokkal kapcsolatos minimális és elvárt minőségi követelmények teljesülésére összpontosít. Megállapításai az érintettek adatszolgáltatásain és az adatszolgáltatásokkal kapcsolatos helyszíni ellenőrzéseken alapulnak. A 2024-es jelentés hat elosztói engedélyes (E.ON Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt., MVM Démász Áramhálózati Kft., Elmű Hálózati Kft., E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt., MVM Émász Áramhálózati Kft., Opus Titász Áramhálózati Zrt.) és az átviteli rendszerirányító Mavir Zrt. tevékenységét értékelte. Megállapította, hogy a felsorolt társaságok minden esetben eleget tettek a hivatali határozatokban rögzített, kötelező minőségi elvárásoknak. Többségük az elvárt szinten felelt meg a villamosenergia-ellátás nem tervezett megszakadásának

  • átlagos gyakoriságára,
  • átlagos időtartamára
  • és a kiesési mutatóra vonatkozó

követelményeknek. Így mindhárom mutatószám országos átlagértéke kismértékben javult a tavalyihoz képest. Az elvárt szint felett teljesítettek a nem tervezett ellátásmegszakadás három órán belüli helyreállítását értékelő kategóriában is.

Minden engedélyes teljesítette a 2022–2024-re vonatkozó minimális minőségi követelményt is. A Titász körülbelül 30 százalékkal, az Elmű körülbelül 40 százalékkal, a többi vizsgált szolgáltató 45-50 százalékkal teljesített az elvárások felett. 

Az ellátás megbízhatóságának értékelése történetében először csökkent 1 alá a nem tervezett ellátásmegszakadások átlagos gyakorisága a Titász esetében.

Akadt azért hiányosság is

A jelentés csak a nem kötelező, a fogyasztók ellátásbiztonságát közvetlenül nem érintő, minőségi követelmények (például a hálózatok ütemezett, tervezett karbantartásának gyakorisága, illetve hossza) terén tárt fel hiányosságokat. E mutatókban visszaköszönnek azon jelentős hálózatfejlesztések és kihívások, amelyek a decentralizált termelés elterjedésével járnak a hálózati engedélyesek számára.

A villamosenergia-ellátás tervezett, 3 percnél hosszabb megszakadása átlagos gyakoriságának éves országos átlagértéke észrevehetően romlott az előző évihez képest. Az értéke a 2015–2016-os országos
átlagot közelítette. Ez a romlás már a 2022–2024-es, hároméves átlag értékében is megmutatkozik, amely a 2021–2023-as hároméves átlaghoz képest kismértékben emelkedett. 

Kevesebb kiesés, nagyobb rendelkezésre állás a Mavirnál 

A rendszerirányító Mavir Zrt. 2024-ben is teljesítette a villamosenergia-átvitel üzembiztonságának minimális minőségi követelményeit. Ilyen követelmény két mutató esetében volt: az egyik a kiesési mutató, a másik a távvezeték-összeköttetés átlagos rendelkezésre nem állása nevű. A többi mutató keveset változott az előző évi értékhez képest. A hazia villamosenergia-rendszer éves csúcsterhelése 7450 megawatt volt.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.