A GfK LHS Healthcare február 13-án közzétett adatai szerint egyelőre nem hozott jelentős változást a patikaliberalizáció, hiszen a patikán kívüli költések nem érik el a teljes gyógyszertári forgalom egy százalékát. Ugyanakkor a versenyhelyzet a piackutató felmérése szerint érezhetően átalakítja a patikák működését: a kínálat átláthatóbbá, a kiszolgálás vevőbarátabbá válik. Több gyógyszertárban jelentek meg a tájékozódást segítő érintőképernyős terminálok, ugyanakkor a tanácsadás terén még mindig tapasztalhatóak hiányosságok.
Árkörképünkhöz tizennégy, véletlenszerűen kiválasztott vidéki és budapesti patikában kérdeztük meg négy termék árát, összehasonlításban a Drogerie Markt (DM) kínálatával. A tíz darabos Aspirin 500 tabletta 399 és 455 forint között mozgott a megkérdezett patikákban. A legmagasabb összeg egy siófoki gyógyszertárban hangzott el, míg a legkedvezőbb áron a DM-ben kapható az Aspirin, amelynek átlagára számításunk szerint 443 forint. A Kalmopyrin esetében egy keszthelyi gyógyszertár „győzött” 528 forinttal, míg a DM a második helyet szerezte meg 549 forintos árával. A Kalmopyrinért a legmagasabb összeget az általunk kiválasztott patikák közül Szentendrén kérik el: itt 693 forint a termék ára. A legolcsóbban, 526 forintért egy keszthelyi gyógyszertárban juthatunk hozzá. A Kalmopyrin átlagára 585 forint.
Bonyolultabb a helyzet a vitaminok esetében. A főleg a téli időszakban népszerű C-vitamin számos gyártótól, különböző kiszerelésekben kapható, az árban pedig komoly eltérések mutatkoznak nem csak patikánként, de gyártó szerint is. 100 mg-os C-vitamin kapható például a Béres egészségtár termékcsaládjában, és az Egis gyártásában is. Az előbbi ára 716 (Szekszárd) és 854 (Siófok) forint között mozog, az utóbbi 459 (DM) és 570 (Szentendre) forint között kapható meg. Bár a hatóanyag mennyisége azonos, a két termék ára jelentősen eltér. A 60 darabos Béres készítmény tablettánkénti ára 12 és 14 forint között mozog a megkeresett patikákban, az Egis 20 darabos kiszerelésű C-vitaminjánál a tablettánkénti ár 23-24 forint. Ez azonban nem a legnagyobb különbség vitamin és vitamin között. Az egyik drogéria lánc kínálatában szerepel ugyanis egy 60 mg-os, 20 darabos kiszerelésű C-vitamin, a doboz nélkül, levelenként árusított készítményt 99 forintért vásárolhatjuk meg, ez tablettánként 4.95 forintos árat jelent. A gyártó cég termékeit a Béres Zrt. is forgalmazza, képviselője (akit a vállalattal együtt kérésére nem nevezünk meg) elmondta: a C-vitamint, mint hatóanyagot minden magyarországi gyártó ugyanazoktól a kínai előállítóktól vásárolja. A különbség tehát az egyéb tényezőkön, így a csomagoláson, és főleg a reklámköltségeken múlik, illetve azon, hogy milyen megállapodást sikerül kötni a forgalmazó áruházlánccal. A vállalat munkatársa elmondta: ha egy gyógyszert nem reklámoznak, a multinacionális láncok nem szívesen árusítják, hiszen nem tekinthető márkának. Ha viszont reklámozzák, a reklám költségeit kénytelen beépíteni, a termék ára pedig megemelkedik.
Az árversenyt tehát ebben az esetben a kevésbé neves, áruházláncokban kapható vitaminok nyerik meg a hagyományos márkákkal szemben.
És hogy mi a patikusok véleménye a versenyhelyzetről? Az egyébként kedvező árakat meghatározó keszthelyi patika munkatársa elmondta: a prospektusokban látta, hogy a DM minden termék esetében olcsóbb, mint gyógyszertáriak, és állította: nem tudja, hogyan képesek a patika 20 százalékos árrésénél kedvezőbb árakat produkálni. Egy veszprémi gyógyszertár alkalmazottja kijelentette: 13 százalékos árréssel kell dolgozniuk úgy, hogy a tevékenységük minden része után adóznak. A gyógyszerész szavai szerint munkatársai kevesebbet keresnek, mint a gépírónők, a patika sorsa pedig teljesen bizonytalan, hiszen a gyógyszergyárak a magasabb keresetekkel könnyen elcsábíthatják a dolgozókat. A patikus hozzátette: az elmúlt időszak eseményeiben számára a legfájóbb, hogy úgy érzi: a becsülettel végzett munkájukat teszik tönkre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.