A Rába azonban a különlegesen kedvezőtlen piaci helyzethez is sikeresen tudott igazodni: mindhárom üzletága pozitív üzemi eredménnyel zárt, miközben újonnan kifejlesztett termékcsaláddal és a futómű üzletág modernizációs és beruházási programjának befejezésével felkészült a piac már észlelhető élénkülésére is.
 
A járműipari visszaesés a Rába valamennyi piacán erőteljes mértékű volt 2009-ben: a már évek óta gyengélkedő amerikai tehergépjármű-piac további 30 százalékos csökkentést szenvedett el, miközben a magasabb bázisról induló európai nehézgépjármű-piac a felére zsugorodott. A szintén kulcspiacnak számító orosz buszpiac egésze 60 százalékot is meghaladó mértékben zuhant össze. Csupán két szegmensben, a mezőgazdasági futóművek területén, illetve a FÁK trolibuszpiacán volt jelentősen kisebb a visszaesés. Pozitív, a 2010-es évet már befolyásoló fejlemény, hogy az utolsó negyedévben a Rába valamennyi piacán észlelhetővé váltak a lassú élénkülés jelei.
 
A Rába az amerikai piacon több mint 60 százalékkal kisebb értékben adott el futóműveket 2008-hoz képest. A piaci átlag feletti visszaesést az magyarázza, hogy a bázisévben a társaság projekt alapon teljesített olyan jelentős megrendeléseket, amelyek 2009-re kifutottak. A FÁK-országokba irányuló futómű-export 57 százalékkal múlta alul a tavalyi szintet. Az Európai Unió piacain mind a futómű, mind az alkatrész üzletág az európai teher-, illetve személygépkocsi-piacok visszaesésének mértékével megegyező forgalomcsökkenésről tud számot adni. Ugyanakkor a hazai értékesítés az exportnál kisebb mértékben, 32 százalékkal esett vissza. Ennek oka, hogy mind a jármű, mind az alkatrész üzletág hosszú távú hazai beszállítási megállapodásai kiegyensúlyozó hatást gyakorolnak a szállítások volumenére.
 
A fedezetszint biztosítása érdekében haladéktalanul a jelentősen visszaeső kereslethez kellett igazítani a Rába működését: 2009-ben a társaság végig csökkentett munkaidőben működött, emellett számos más hatékonyságnövelő intézkedést is bevezetett. A költségszint erőteljes kontrollja, valamint a kedvezőbb devizaárfolyamok tükröződnek az eredményekben is: az EBITDA csupán 22,2 százalékkal, 3,2 milliárd forintra esett vissza az előző évi 4,1 milliárd forintos értékről, az üzemi eredmény (746 millió forint) pedig harmadával múlta alul a 2008-as értéket (1,1 milliárd forint). Fontos fejlemény, hogy üzemi szinten mindhárom üzletág stabilan megőrizte nyereségességét, noha a futó üzletág 49, az alkatrész üzletág 40, míg a jármű üzletág 25 százalékkal kisebb forgalmat bonyolított le 2009-ben, mint 2008-ban. Az adózott eredmény -670 millió forint lett, ami két szempontból is figyelemre méltó. Egyrészt a kedvezőtlen környezetben is sikerült minimalizálni, a tavalyi érték 13 százalékára csökkenteni a nettó veszteséget, másrészt az idei értéknek 45 százaléka a közelmúltban alakult vegyesvállalatoktól származik.
 
A Rába a piaci nehézségek ellenére is jelentős beruházásokkal készült a recessziót követő fellendülésre. A kovácsüzemben önállóan, az öntödében vegyesvállalati partnerével közösen modernizációs programot hajtott végre, MAXS néven komplett futóműcsaládot fejlesztett ki, az év végére pedig a Fehrer Automotive GmbH-val üléshab-gyártással foglalkozó vegyes vállalatot is létrehozott a Rába móri telephelyén.
 
„A tavalyi évben a megújult Rába számos bizonyítékát adta stabilitásának és rugalmasságának – jelentette ki Pintér István, a Rába elnök-vezérigazgatója. – A rövidített munkaidő alkalmazásával képesek voltunk megőrizni jól képzett szakemberállományunkat. A több mint 40 százalékos visszaesés ellenére működési profitot termelt mindhárom üzletágunk, miközben egyetlen stratégiai partnerünket sem veszítettük el. Az év második felére teljes mértékben megszüntettük a visszaeső kereslet miatt túlzott mértékűvé nőtt devizafedezeti ügyletek kockázatát. Célzott beruházásainkkal pedig biztosítottuk, hogy a piaci kereslet újbóli, várakozásaink szerint már az idén megmutatkozó emelkedéséből hatékonyan profitáljunk."