BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drágulnak a papírcsomagolások

Másfél év alatt 8-10-szeresére nőtt az alapanyagul szolgáló hulladék papír ára – Magasak hazánkban a gyártási költségek

Rendkívüli módon, mintegy nyolc-tízszeresére drágult az elmúlt másfél évben Európában a hulladék papír, emiatt jelentősen emelkedik a belőle készülő, a termékek csomagolásához használt hullámkartonok és -dobozok ára. A magyarországi hullámtermékgyártókat az alapanyag drágulása mellett az európai szintnél magasabb energiaköltségek is sújtják, így ők is kénytelenek emelni az áraikat; ez végső soron a termékek árában, így a fogyasztóknál csapódhat majd le. Hullámkarton csomagolóanyagokat többek között az élelmiszer-, az elektronikai, a bútor-, valamint a háztartásvegyipar használ nagy mennyiségben.

A Magyar Hullámtermékgyártók Szövetsége Egyesülés (Mahusz) közleménye szerint az európai hullámkartonpiacon az elmúlt másfél évben a legnagyobb nehézséget az alapanyagul szolgáló papírhulladék hiánya, illetve annak árának emelkedése okozta (ez többek közt a válság miatt visszaesett fogyasztásnak köszönhető, hiszen a kevesebb eladott termék után kevesebb papírhulladék keletkezik). Szintén gondot okoz, hogy a világszerte bővülő termelési kapacitások következtében a kereslet is megnőtt a hulladék papírok iránt. Mindez azt eredményezte, hogy az eltelt közel másfél évben belföldön megháromszorozódott, európai szinten pedig 8-10-szeresére nőtt, majd a márciustól májusig terjedő időszakban további 50 százalékot emelkedett a hullámtermékgyártás alapanyagához elengedhetetlen hulladék papír ára (2009 májusában az áruházi hulladék ára Európában tonnánként 10–30 euró, 2010 májusában viszont már 90–95 euró volt). A hulladéktartalmú papírok ára májusról júniusra az árfolyamváltozás következtében további közel két százalékkal nőtt Magyarországon.

A hazai viszonyokat vizsgálva az említett tényezők mellett az is kiderül, hogy a gyártási költségek Magyarországon gyorsabban emelkedtek, mint más európai országokban, a villamos energia ára hazánkban a legmagasabb. Ez a Mahusz szerint gátolja a hazai gyárak versenyképességét. Panyi László, a Mahusz elnöke, egyben a Dunapack Zrt. vezérigazgatója szerint a már most is magas és folyamatosan emelkedő papírárak komoly megoldandó feladat elé állítják a hullámtermékgyártó iparágat. Mivel nincs elég hulladék papír, ezért a hazai papírgyártásnak importra van szüksége ahhoz, hogy a hullámtermékgyártók piaci igényét kielégítsék. „Megoldás lehetne, ha a magyar hatóságok jobban segítenék a hazai hulladékhasznosítókat abban, hogy a korlátozott mennyiségű hulladék papír hozzájuk kerüljön” – hangsúlyozta. A jelenlegi helyzetben azonban a sokszor több tízszázalékos költségnövekedést sajnos a késztermék vevőire – azaz a hullámtermékek vásárlóira – kell továbbhárítani – tette hozzá.

Hopka Imre, a Dunapack Zrt. marketingigazgatója is megerősítette azt, hogy a hazánkban keletkezett papírhulladék sok esetben nem belföldön hasznosul. „Az utóbbi időben a nyugat-európai fogyasztás hozzávetőleg 7-10 százalékkal csökkent, és a gyártókapacitás nőtt, míg ezzel párhuzamosan a kínai, illetve távol-keleti termelők fogyasztási igénye 8-10 százalékkal növekedett. Ez is a hulladék papír árának felfutásához vezet, – mondta. Hosszabb távon előrevetíti a hulladékpiac és közvetve a hullámtermékek árhelyzetét az az előrejelzés, amely szerint 2014-ig 50 millió tonnával nő a begyűjtési igény a kínai felvásárlás miatt – tette hozzá.

Sigray Mária, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője úgy véli, hogy a júniusban várható további 50 eurós tonnánkénti papírár-emelkedés és a lerövidült rendelésállomány miatt félő, hogy a gyártók csak akadozva tudják majd kiszolgálni a vevőiket. „A Nyugat-Európában elindult fellendülés következtében a papírgyáraknak több hónapos rendelésállományuk van, ellátási gondokról is hallunk” – mondta a szakember. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.