Repülőjegyek: drágultak a fapados légitársaságok Európa legnagyobb országában – a Wizz Air büszke lehet magára
A DLR felmérésében négy diszkont-légitársaság poggyász nélküli, egyirányú jegyeinek átlagára 67 euró (Wizz Air) és 130 euró (Eurowings) között alakult.

Egy évvel ezelőtt az átlagos jegyárak 66 és 110 euró között voltak. Akkor a legolcsóbb szolgáltató a Ryanair volt. Az ír légitársaságnál az átlagos jegyár azóta 66 euróról 80 euróra emelkedett. A Lufthansa leányvállalata, az Eurowings átlagosan 130 eurót kér egy útra, szemben a korábbi 110 euróval, így továbbra is a legdrágább szolgáltatónak számít. Az Easyjet kis emeléssel 84 euróról 86 euróra ismét a középmezőnyben végzett.
A főként Kelet-Európára specializálódott Wizz Air esetében az átlagos jegyár 94 euróról 67 euróra csökkent.
A tanulmányhoz 2025. március 11-én értékelték ki az elérhető jegyárakat négy különböző előfoglalási határidővel, egy naptól három hónapig. A rövid határidővel foglalt jegyek voltak általában a legdrágábbak. Az átlagár a Wizz Air 119 és az Eurowings 169 eurója között alakult. Három hónapos előfoglalási határidővel az átlagos árak 46 (Ryanair) és 90 euró (Eurowings) között mozognak. A legmagasabb jegyárat, 499,99 eurót a DLR elemzői az Eurowingsnél találták egy Düsseldorfból Stockholmba induló járatra, egyhetes előfoglalási határidővel.
A DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e. V.) az áremelkedést a továbbra is szűkös kínálatra, valamint a magas adókra és egyéb díjtételekre vezeti vissza.
Sok a rejtett költség
Sokan választják az alacsony repülőjegyárakat nyújtó légitársaságokat, hogy pénzt spóroljanak. A rejtett díjak azonban akár százezer forinttal is megdobhatják az utazás teljes költségét, így a fapados repülés mégsem annyira olcsó, mint amilyennek látszik. Több fogyasztóvédelmi szervezet arra kérte az Európai Bizottságot májusban, hogy vizsgálja ki a fapados légitársaságok által felszámított kézipoggyászdíjakat. A kérelmezők szerint több díjat is jogtalanul kérnek el a vállalatok – írja az Euronews.
A szervezetek szerint nem átlátható a légitársaságok díjszabása, ami megnehezíti az utasoknak, hogy összehasonlítsák az árakat, vagy megalapozott gazdasági döntést hozzanak. Példának hozták fel, hogy nem mindenhol jelölik egyértelműen, hogy a kézipoggyászért felszámolt díjak nincsenek benne az alapjegy árában. A Tradingpedia nevű pénzügyi híroldal elemezte azokat a járulékos díjakat, amelyeket az európai légitársaságok az alap-repülőjegyáron felül felszámítanak. Az összesítés alapján a fapados légitársaságok nem feltétlenül a legolcsóbb megoldások az utazásra. A díjak, például az ülőhelyválasztás vagy a névváltoztatás költségei, ugyan fellelhetők, de ritkán szerepelnek az alapárban vagy a hirdetésekben. A repülés tényleges ára így csak a foglalás vége felé válik láthatóvá, amikor ezeket az extra szolgáltatásokat feltüntetik.


