A három leggyakoribb probléma a céges autók esetében: a magánhasználat, a károkozás megtérítése és az üzemanyag-elszámolás. Ha pedig elektromos autókról van szó, a kérdések száma még tovább nő.
A cég tulajdonában lévő személyautó magáncélú használata Magyarországon jelenleg jövedelemadó-mentes juttatás. A magáncélú használatnak része többek között az üzemanyag, valamint az autópálya-matrica költsége is. Így sem a cégnek, sem a munkavállalónak nem keletkezik adókötelezettsége, ha a kolléga úgy dönt, hogy szabadnapján a céges személyautóval leviszi családját a Balatonra. A magánhasználattal kapcsolatban felmerült költség pedig teljes egészében elismert tétel a társasági adóban. Gyakori azonban, hogy a cégek csak egy bizonyos mértékű ingyenes magánhasználatot fogadnak el (például havi 500 kilométer), és a limit feletti kilométerek költségét már megtéríttetik a munkavállalóval.
Amikor a cégek a magánhasználatért kérnek pénzt a munkavállalóktól, sokszor költségtérítésként szedik be, és nem foglalkoznak azzal, hogy valójában az áfa tekintetében adóköteles szolgáltatás nyújtására kerül sor. Ilyenkor a magánszemély részére a magánhasználatról számlát kell kiállítani, és arra áfát kell felszámolni, megfizetni. A rossz gyakorlat adóhiányt eredményez, a bizonylat kibocsátásának elmaradása miatt pedig még mulasztási bírságot is kivethet az adóhatóság.
Sok a bizonytalanság akkor is, ha a magánszemély kárt okoz a céges autóban. Amikor a cég a biztosítónak fizetendő önrészt részben vagy egészben ráterheli a magánszemélyre, szintén felmerülhet az áfafizetési kötelezettség kérdése. Sok esetben a vállalkozások ezt kártérítésként kezelik, és nem számolnak fel áfát. Az Európai Bíróság esetjoga alapján azonban ezek a tételek is – amilyen például a szolgáltatásnyújtás – áfafizetési és számlakibocsátási kötelezettséget eredményezhetnek. Ráadásul a kockázat hatványozottan jelentkezhet, ha a személyautót a társaság más vállalkozástól veszi bérbe, amelynek ő is köteles megfizetni az önrészt.
Az üzemanyag-elszámolásokkal kapcsolatban szintén sok a kérdés és a téves gyakorlat. Mivel az üzemanyag-kereskedés alapvetően jövedéki engedélyes tevékenység, ezért, ha magánszemélynek üzemanyagot számláz a cég, akkor felmerül a kérdés, hogy rendelkeznie kell-e jövedéki engedéllyel. Ez pedig befolyásolhatja akár azt is, hogy az üzemanyag beszerzése után megfizetett áfa levonható-e. A helyzetet tovább bonyolíthatja, ha a cég üzemanyagkártyát használ.
Az elektromos céges autók terjedésével újabb adózási dilemmák jelentek meg. Mi történik a dolgozó otthonában kiépített töltővel, ha elhagyja a céget? Ha a cég ingyenesen lemond a töltőről, akkor azzal a magánszemélynek jövedelmet juttat, ami után adókötelezettsége keletkezik. Azonban iIyen esetben az adóalap meghatározásának nehézségeivel találkozik a munkaadó, főleg, mert jellemzően nem megfelelő az adóalapot a könyv szerinti értékhez kötni. És mi a helyzet az otthoni töltés költségeinek elszámolásával? A költségtérítés lehet adómentes, de ehhez szükséges a pontos elszámolás. Ha pedig napelem van a dolgozó házán, az újabb kérdéseket vet fel. És végül: ha a céges töltőállomáson a dolgozók vagy partnerek saját autóikat töltik, az jövedelemnek minősülhet. De hogyan kell ezt számlázni? Milyen áron? Milyen áfával?
A céges autók áfakezelése rendkívül összetett terület. A legtöbb vállalkozás nem szándékosan hibázik – egyszerűen nincs tisztában a szabályokkal. A belső szabályzatok hiánya, a dokumentáció pontatlansága és a nem megfelelő elszámolási gyakorlat mind növeli az adókockázatot.
Ezért azt javaslom minden vállalkozásnak: vizsgálják felül a jelenlegi gyakorlatukat, azonosítsák a bizonytalan pontokat, és kérjenek szakértői segítséget. Mert a céges autó nemcsak juttatás – hanem adózási felelősség is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.