BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több internet, kevesebb televízió

A kisebb penetrációjú országokban a felhasználók átlagosan több időt töltenek a világhálón

A világ 23 országában a netezők kétharmada több időt szán internetezésre, mint ameny-nyit tévénézéssel tölt hetente – áll abban az Ipsos által készített felmérésben, amelynek során mintegy 24 ezer felhasználót kérdeztek meg internetezési és televíziózási szokásairól. A kutatás eredménye szerint a netezők körében a tv minden vizsgált országban elveszítette hegemóniáját.

A kutatók szerint Belgiumban a legalacsonyabb (55 százalék), míg Kínában pedig a legmagasabb (89 százalék) azon internetezők aránya, akik több időt töltenek a számítógép, mint a tévé előtt. A magyarországi felmérésben ezerfős minta reprezentálta a felhasználók internetezési szokásait: a 67 százalékos arány a világátlaghoz (68 százalék) közelít – ezzel Magyarország a középmezőnyben szerepel.

A magyarok átlagosan napi négy óránál is többet szánnak tévézésre, és közel 3,5 órát töltenek a számítógép előtt (ez nem áll ellentétben az Ipsos által közölt kétharmados aránnyal, hiszen a hazai netezők kevesebbet tévéznek, mint nem internetező társaik).

Az internet kapcsán fejletlenebbnek tekintett országok sok esetben előkelőbb helyen végeztek, míg a világhálós elérés szempontjából éllovasnak tartott országok jó része átlagon alul teljesített. Ennek oka, hogy az internetpenetráció – az internet elterjedtségének foka – negatív korrelációban áll a netezéssel eltöltött átlagos idővel. Ez az idő egyébként egy az Ipsos által Kanadában végzett felmérés szerint a jövőben várhatóan tovább növekszik.

Mindehhez Pintér Róbert, az Ipsos online stratégiai igazgatója a Világgazdaságnak hozzátette, egyre inkább elterjedőben van az úgynevezett multi-tasking, azaz, hogy a netezéssel párhuzamosan több tevékenységet is végzünk. Ez az új trend is hozzájárul a világhálón töltött idő növekedéséhez.

Egy alacsony internetelterjedtséget felmutató országban (például Kína, Oroszország vagy India) a netezők között arányaiban jóval több az olyan felhasználó, aki munkavégzésre is használja a világhálót, így értelemszerűen több időt tölt el online, mint tévénézéssel.

Ezzel ellentétben, minél magasabb az internetpenetráció egy adott országban, annál valószínűbb, hogy a light userek – az internetet ritkábban, jellemzően kikapcsolódásra használók – nagyobb számban találhatók meg a reprezentatív mintában. A fejlett országok esetében tehát a kisebb arányokat elsősorban az magyarázza, hogy a lakosság nagy része nem gyakori internetező, ezért több időt tölt televíziónézéssel. VG

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.