BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több internet, kevesebb televízió

A kisebb penetrációjú országokban a felhasználók átlagosan több időt töltenek a világhálón

A világ 23 országában a netezők kétharmada több időt szán internetezésre, mint ameny-nyit tévénézéssel tölt hetente – áll abban az Ipsos által készített felmérésben, amelynek során mintegy 24 ezer felhasználót kérdeztek meg internetezési és televíziózási szokásairól. A kutatás eredménye szerint a netezők körében a tv minden vizsgált országban elveszítette hegemóniáját.

A kutatók szerint Belgiumban a legalacsonyabb (55 százalék), míg Kínában pedig a legmagasabb (89 százalék) azon internetezők aránya, akik több időt töltenek a számítógép, mint a tévé előtt. A magyarországi felmérésben ezerfős minta reprezentálta a felhasználók internetezési szokásait: a 67 százalékos arány a világátlaghoz (68 százalék) közelít – ezzel Magyarország a középmezőnyben szerepel.

A magyarok átlagosan napi négy óránál is többet szánnak tévézésre, és közel 3,5 órát töltenek a számítógép előtt (ez nem áll ellentétben az Ipsos által közölt kétharmados aránnyal, hiszen a hazai netezők kevesebbet tévéznek, mint nem internetező társaik).

Az internet kapcsán fejletlenebbnek tekintett országok sok esetben előkelőbb helyen végeztek, míg a világhálós elérés szempontjából éllovasnak tartott országok jó része átlagon alul teljesített. Ennek oka, hogy az internetpenetráció – az internet elterjedtségének foka – negatív korrelációban áll a netezéssel eltöltött átlagos idővel. Ez az idő egyébként egy az Ipsos által Kanadában végzett felmérés szerint a jövőben várhatóan tovább növekszik.

Mindehhez Pintér Róbert, az Ipsos online stratégiai igazgatója a Világgazdaságnak hozzátette, egyre inkább elterjedőben van az úgynevezett multi-tasking, azaz, hogy a netezéssel párhuzamosan több tevékenységet is végzünk. Ez az új trend is hozzájárul a világhálón töltött idő növekedéséhez.

Egy alacsony internetelterjedtséget felmutató országban (például Kína, Oroszország vagy India) a netezők között arányaiban jóval több az olyan felhasználó, aki munkavégzésre is használja a világhálót, így értelemszerűen több időt tölt el online, mint tévénézéssel.

Ezzel ellentétben, minél magasabb az internetpenetráció egy adott országban, annál valószínűbb, hogy a light userek – az internetet ritkábban, jellemzően kikapcsolódásra használók – nagyobb számban találhatók meg a reprezentatív mintában. A fejlett országok esetében tehát a kisebb arányokat elsősorban az magyarázza, hogy a lakosság nagy része nem gyakori internetező, ezért több időt tölt televíziónézéssel. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.