A nagyközönséget szombattól fogadó Párizsi Autószalon az elmúlt évek első autóipari találkozója, amelyen a cégvezetők ünnepelni vagy legalább fellélegezni szeretnének. Az ok: a 2010-es év eddig sokkal rosszabbul is alakulhatott volna – kezdődik a Wall Street Journal összefoglalója, amely kitér arra, hogy az Európai Unióban 3,5, az EU- és EFTA-országokban pedig együttesen 3 százalékkal csökkent az augusztus végéig értékesített darabszám a tavalyi azonos időszakhoz képest.
Ez így önmagában meg is állja a helyét, ám a 3-3,5 százalékos elmaradás a bázishoz képest csak az első negyedévi forgalomélénkülésnek köszönhető: márciusban például az unió autóeladásai 10 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit.
Azóta viszont sokkoló az ágazat mélyrepülése, és az elmúlt két hónapban 18 és 13 százalékkal adtak el kevesebb kocsit földrészünkön. Ráadásul nem is az újonnan csatlakozó országok húzzák le az összesítést, hiszen Nyugat-Európában sem jobb a helyzet. Az elemzők szerint most issza meg az állami támogatású autócsere-programok levét az iparág és az autókereskedők tömege: bebizonyosodott ugyanis, hogy a kincstár által mindenki zsebéből támogatott autócsere nem a lappangó vásárlóerőt szabadította fel, hanem csupán előre hozott vásárlásokat generált. Azáltal, hogy a fogyasztók lecsaptak a „bolondnak is megéri” lehetőségre, még nem tették meg nem történtté a hitelválság hatásait. Az viszont tagadhatatlan, hogy az elmúlt évben, valamint az idei év elején az autógyártóknak volt munkájuk – ha az állami költségvetés teremtette is meg a keresletet.
Így aztán nem tudni, mitől lélegezhetnének föl a párizsi szalonon a multinacionális vállalatok vezetői, akik ugyanakkor egyet nem tehetnek meg: nem adhatják föl az előremenetelést. Mert az a cég, amely most nem a holnaputánra gondol, örökre elveszti az esélyét, hogy versenyben maradjon. Ezért is jelentette be a múlt héten 500, illetve 900 millió eurós magyarországi nagyberuházás-sorozatát a General Motors, valamint az Audi, bár ez utóbbinak épphogy nincsenek értékesítési gondjai. Az Audi Európában 3 százalékkal növelte eladásait a múlt hónapban, és a Mercedes sem panaszkodhat. A két szomszédvár ugyanakkor kemény harcot vív, és ha már Rupert Stadler, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke a múlt héten Budapesten bejelentette, hogy öt év múlva már másfél millió autó értékesítése a terv, a Mercedes ugyanezeket a számokat mint saját tervét hozta nyilvánosságra tegnap.
A piac rettenetes stagnálása persze elsősorban a kiskocsikat és az alsó középkategóriát érinti, és az előrejelzések szerint Párizsban igen nagy számban mutatnak be a legfelső, a prémium kategóriába tartozó modelleket. Az autószalon fölött ott lebeg Henry Ford II. szelleme, aki azt mondta a hatvanas évek végén: kis kocsi – kis profit. De nem csak luxusautókat hoznak Párizsba, az elektromos kocsikból is nagy választékot mutatnak be: a Renault elektromos tanulmánymodellje, a DeZir például olyan kétüléses, amely akkumulátorai révén 160 kilométert tehet meg egy feltöltéssel, csúcssebessége pedig 180 kilométer óránként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.