BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Top 500: átalakuló céglista

E vállalati kör teljes árbevételének negyedét olajipari és energiaszolgáltató társaságok adják

Jelentősen, átlagosan 17 százalékkal csökkent az ötszáz legnagyobb kelet-közép-európai cég összesített árbevétele 2009-ben – erre világított rá a kelet-közép-európai vállalatok top 500-as rangsora. A Coface csoport összesen 13 országot vizsgálva, a cégek árbevételeit nézve állította fel a rangsort, amelyet az előző évekhez hasonlóan az idén is a manager magazin publikált elsőként. A pénzpiaci válság komoly „kilengéseket” okozott, sok cég lekerült a listáról, ugyanakkor a vállalatok kétharmada stabilan őrzi a helyét.

Az egyik legjelentősebb változás magyar szempontból, hogy míg hazánk 2008-ban 72 céggel szerepelt a rangsorban, 2009-ben már 83-mal, s ezzel Lengyelország után megszerezte a második helyet az országok között. Dinamikus növekedést mutat még a román és a bolgár cégek száma is, tizennégyről 48-ra, illetve hatról 18-ra emelkedett. Látható, hogy azon országok vállalatai közül, amelyek később csatlakoztak az unióhoz, egyre többen kerülnek fel az ötszázas listára. Az elmúlt években hangsúlyoztuk is, itt vannak lehetőségeik a magyar cégeknek is, kérdés, hogyan tudják ezt kihasználni, növelik-e exportjukat, vagy ott helyben hoznak létre cégeket – fogalmazott lapunknak Bagyura András, a Coface Hungary kereskedelmi vezetője.

A top 500-as lista 83 magyar cégéből tizennyolc szerepel az első százban, tizenhárom az első ötvenben. A legnagyobb tíz vállalat közé pedig három magyar cég került be, a Mol, a Nokia, valamint az Audi.

Az első tíz társaság között új a Nokia Komárom Kft., amely a kilencedik helyre került. A Nokiát mindig is hiányolták az elemzők, a súlya valószínűsíthető volt, azonban az adataik eddig nem voltak nyilvánosak, a cég elzárkózott az adatszolgáltatás elől. Az idén itthon az adatok az interneten is hozzáférhetők, valamint a törvény is szigorodott az adatszolgáltatással kapcsolatosan – többek között ez is állhat a magyar cégek számának növekedése mögött.

A manager magazin felkérésére a Roland Berger Strategy Consultants komplex elemzést készített a rangsor alapján, ez rávilágított, hogy a kelet-közép-európai top 500-as lista első négy helyén nem történt lényegi változás. A Naftogaz Ukrainy és a Skoda helyet cserélt, azonban az autóipari konszern cseh tagja még így is nagyon jól tartotta magát. A 2008-as 5. helyezett Audi visszaesett a 10. helyre, ez jól mutatja a válság hatását az ugyanazon konszern magasabban pozicionált tagjára nézve. Összesen három cég szorult ki az előző évi top 10-ből: a szlovák VW (20. hely), a Telekomunikacja Polska (12.) és a litván Orlen (18.). A nagy visszatérő pedig a ČEZ, amely két évvel ezelőtt már hasonlóan előkelő helyen állt. Az élen a legnagyobb előrelépést a Fiat Auto Poland S.A. tudja felmutatni: a 15. pozícióból a 6. helyre lépett előre, miközben az árbevételét is képes volt növelni.

Az iparágakat tekintve a teljes árbevétel mintegy huszonöt százalékát olajipari és az energiaszolgáltatók termelik. Az előbbi ágazat súlya miatt nem is meglepő, hogy a két legnagyobb vállalat stabilan megőrizte pozícióját. Azonban az olajszektorból kikerülő PKN Orlen 15 milliárd és a Mol 11 milliárd eurós bevétellel jelentős forgalomcsökkenést szenvedett el a 2008-as eredményéhez képest.

Míg a régió legnagyobb 500 cégének összesített árbevétele 2009-ben mintegy 452 milliárd eurót tett ki, a listán szereplő magyarországi vállalatoké mintegy 85 milliárd euró (szemben az előző év 96 milliárdjával). Ezzel összhangban áll, hogy míg ezeknek a vállalatoknak a top 500 cégen belüli részaránya darabszám szerint 17 százalék, addig az összesített árbevétel alapján 19 százalék. Vagyis a listán szereplő átlagos magyar vállalat nagyobb, mint a régió átlaga – ebben jelentős szerep jut a lista első 50 helyén szereplő 13 magyar cég meghatározónak mondható hányadának. Az átlagos vállalatméret árbevétel alapján 2008-ban a teljes listát tekintve 904 millió euró, míg a magyar topvállalatok átlagos mérete 1032 millió euró.

(A témáról bővebben a manager magazin ma megjelenő számában olvashat.)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.