BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Top 500: átalakuló céglista

E vállalati kör teljes árbevételének negyedét olajipari és energiaszolgáltató társaságok adják

Jelentősen, átlagosan 17 százalékkal csökkent az ötszáz legnagyobb kelet-közép-európai cég összesített árbevétele 2009-ben – erre világított rá a kelet-közép-európai vállalatok top 500-as rangsora. A Coface csoport összesen 13 országot vizsgálva, a cégek árbevételeit nézve állította fel a rangsort, amelyet az előző évekhez hasonlóan az idén is a manager magazin publikált elsőként. A pénzpiaci válság komoly „kilengéseket” okozott, sok cég lekerült a listáról, ugyanakkor a vállalatok kétharmada stabilan őrzi a helyét.

Az egyik legjelentősebb változás magyar szempontból, hogy míg hazánk 2008-ban 72 céggel szerepelt a rangsorban, 2009-ben már 83-mal, s ezzel Lengyelország után megszerezte a második helyet az országok között. Dinamikus növekedést mutat még a román és a bolgár cégek száma is, tizennégyről 48-ra, illetve hatról 18-ra emelkedett. Látható, hogy azon országok vállalatai közül, amelyek később csatlakoztak az unióhoz, egyre többen kerülnek fel az ötszázas listára. Az elmúlt években hangsúlyoztuk is, itt vannak lehetőségeik a magyar cégeknek is, kérdés, hogyan tudják ezt kihasználni, növelik-e exportjukat, vagy ott helyben hoznak létre cégeket – fogalmazott lapunknak Bagyura András, a Coface Hungary kereskedelmi vezetője.

A top 500-as lista 83 magyar cégéből tizennyolc szerepel az első százban, tizenhárom az első ötvenben. A legnagyobb tíz vállalat közé pedig három magyar cég került be, a Mol, a Nokia, valamint az Audi.

Az első tíz társaság között új a Nokia Komárom Kft., amely a kilencedik helyre került. A Nokiát mindig is hiányolták az elemzők, a súlya valószínűsíthető volt, azonban az adataik eddig nem voltak nyilvánosak, a cég elzárkózott az adatszolgáltatás elől. Az idén itthon az adatok az interneten is hozzáférhetők, valamint a törvény is szigorodott az adatszolgáltatással kapcsolatosan – többek között ez is állhat a magyar cégek számának növekedése mögött.

A manager magazin felkérésére a Roland Berger Strategy Consultants komplex elemzést készített a rangsor alapján, ez rávilágított, hogy a kelet-közép-európai top 500-as lista első négy helyén nem történt lényegi változás. A Naftogaz Ukrainy és a Skoda helyet cserélt, azonban az autóipari konszern cseh tagja még így is nagyon jól tartotta magát. A 2008-as 5. helyezett Audi visszaesett a 10. helyre, ez jól mutatja a válság hatását az ugyanazon konszern magasabban pozicionált tagjára nézve. Összesen három cég szorult ki az előző évi top 10-ből: a szlovák VW (20. hely), a Telekomunikacja Polska (12.) és a litván Orlen (18.). A nagy visszatérő pedig a ČEZ, amely két évvel ezelőtt már hasonlóan előkelő helyen állt. Az élen a legnagyobb előrelépést a Fiat Auto Poland S.A. tudja felmutatni: a 15. pozícióból a 6. helyre lépett előre, miközben az árbevételét is képes volt növelni.

Az iparágakat tekintve a teljes árbevétel mintegy huszonöt százalékát olajipari és az energiaszolgáltatók termelik. Az előbbi ágazat súlya miatt nem is meglepő, hogy a két legnagyobb vállalat stabilan megőrizte pozícióját. Azonban az olajszektorból kikerülő PKN Orlen 15 milliárd és a Mol 11 milliárd eurós bevétellel jelentős forgalomcsökkenést szenvedett el a 2008-as eredményéhez képest.

Míg a régió legnagyobb 500 cégének összesített árbevétele 2009-ben mintegy 452 milliárd eurót tett ki, a listán szereplő magyarországi vállalatoké mintegy 85 milliárd euró (szemben az előző év 96 milliárdjával). Ezzel összhangban áll, hogy míg ezeknek a vállalatoknak a top 500 cégen belüli részaránya darabszám szerint 17 százalék, addig az összesített árbevétel alapján 19 százalék. Vagyis a listán szereplő átlagos magyar vállalat nagyobb, mint a régió átlaga – ebben jelentős szerep jut a lista első 50 helyén szereplő 13 magyar cég meghatározónak mondható hányadának. Az átlagos vállalatméret árbevétel alapján 2008-ban a teljes listát tekintve 904 millió euró, míg a magyar topvállalatok átlagos mérete 1032 millió euró.

(A témáról bővebben a manager magazin ma megjelenő számában olvashat.)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.