BUX 43,199.23
-1.06%
BUMIX 3,795.31
-0.35%
CETOP20 1,884.01
0.00%
OTP 9,140
-2.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+5.53%
-0.57%
-0.98%
ZWACK 17,350
-0.86%
0.00%
ANY 1,545
-1.28%
RABA 1,130
+0.89%
+0.48%
-0.62%
0.00%
-0.47%
OPUS 152.6
+0.39%
-0.54%
-1.65%
0.00%
-0.86%
OTT1 149.2
0.00%
-0.45%
MOL 2,880
-0.21%
+0.78%
ALTEO 3,000
+1.69%
0.00%
-1.10%
0.00%
+1.79%
-0.39%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
-3.80%
+2.12%
+0.25%
+9.56%
-0.76%
0.00%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Azeri olaj Magyarországon?

A nemzeti fejlesztési tárca szerint a líbiai exportcsökkenés nem veszélyezteti a hazai ellátást

Magyarországra is juthat azeri olaj egy ukrán bejelentés szerint. Ez éppen akkor bővíti a Mol importlehetőségeit, amikor a líbiai események miatt szűkül az olajkínálat. Új olajforráshoz férhet hozzá Magyarország, Szlovákia és Csehország az ukrán állami olajtársaság minapi közlése szerint. A napokban ugyanis megindult a szállítás a fekete-tengeri Odessza kikötőjéből az Ukrajnában lévő Brodi településig, ahonnan az olaj az ukrán és a fehérorosz hálózaton keresztül juthat el a moziri olajfinomítóba. Az eredetivel ellentétes irányú transzportra használt Barátság kőolajvezeték szabad kapacitásai lehetővé teszik, hogy a térségünkbe is juttassanak a jó minőségű azeri könnyűolajból.

A kínálatbővülés kedvező, mégsem biztos, hogy a Molnak célszerű azonnal ki is használnia a hivatalos ajánlatként informá-cióink szerint még el sem hangzott ukrán lehetőséget. A százhalombattai és a pozsonyi finomító ellátására ugyanis továbbra is az orosz olaj a kedvezőbb, ráadásul e finomítók műszaki adottságait is ehhez a típushoz konfigurálták. Évi 5,5-6 millió tonnás igényük meghatározó részét évek óta a Lukoil, kisebb hányadát két másik orosz beszállító elégíti ki. Besegít a hazai mezők folyamatosan csökkenő termelése is. A Mol egyik horvátországi finomítója, a sisaki szintén ellátható orosz olajjal a Barátság–Adria-vezetéken. Sisakba ugyanakkor bármilyen más olaj is szállítható, amely tartályhajón az omisalji kikötőbe érkezik, hogy átpumpálják az Adria-vezetékbe. A Mol másik horvátországi feldolgozója, a rijekai, továbbá az olaszországi (mantovai) csak a tenger felől kap olajat. Ezek a létesítmények tartályhajón eddig is vásárolhattak volna azeri olajat, sőt, az Adrián keresztül bármely más Mol-finomító is. Úgy tudjuk, még nem éltek a lehetőséggel.

A bevált árak és a megszokott minőség mellett az is az új forrásból való beszerzés ellen szól, hogy a Molt hosszú távú szerződések kötik meglévő szállítóihoz.

Szakmai körökből megtudtuk, hogy gyakorlatilag keveredés nélkül is szállíthatók különböző olajminőségek ugyanazon a vezetéken. A transzport úgynevezett „dugóban” vagy szakaszolással történik, a később betöltött olajminőség gyakorlatilag maga előtt tolja a csőben lévőt. Épp egy ilyen közel 680 ezer tonnás dugó araszol a moziri finomító felé, ahová csak ezt követően érkezhet meg az azeri olaj.

A líbiai szállítások csökkentése egyelőre nincs hatással a Mol csoport ellátására. Problémát – egy bizonyos szint fölött – inkább a nyersolaj ára jelenthet, mert a túl magas termékárak csökkenthetik az értékesítési volument.

Nincs vészhelyzet

„Olaj- és gázellátásunkat az észak-afrikai helyzet nem veszélyezteti” – erősítették meg lapunknak a nemzeti fejlesztési tárcánál is. Biztonsági készleteinek felszabadításáról a szakminiszter csak ellátási válsághelyzetben dönthet, a növekvő árak miatt nem. „A biztonsági kőolajkészletet a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség a Mol százhalombattai és tiszaújvárosi finomítója területén tárolja, közvetlen kapcsolattal az országos kőolajszállító rendszerrel” – tájékoztatta lapunkat Kék Mónika, a szövetség vezérigazgató-helyettese.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek