BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyitottság a kiszervezésre

Nem változott jelentős mértékben a szerződések száma

„A teljes IT-szolgáltatási piac tavaly 2 százalékkal esett vissza az előzetes adatok alapján Magyarországon” – mondta lapunknak az IDC Magyarország ügyvezető igazgatója. Komáromi Zoltán közölte, ezen belül a teljes outsourcing-piac viszont 4,5 százalékkal növekedett, tehát a körülményekhez képest egész jól teljesített. A kiszervezésen belül (az úgynevezett one to one szolgáltatásoknál) a teljes körű informatikai és alkalmazásüzemeltetés nem nőtt az elmúlt évben. Bővülést olyan területeken lehetett tapasztalni, mint a desktopok, a hálózatok vagy bizonyos adatközponti elemek üzemeltetése.

Határozott fellendülés volt a hoszting, a kollokáció, a szerverbérlet (one to many szolgáltatások) területén – főként a kkv-knál –, ahol a növekedés már 2008-ban elindult. Itt már látszott annak az előnye, hogy ha adatkapacitás-bővítésre van szükség, egy újabb adatközpont megépítése helyett külső adatközpontba is el lehet helyezni vagy bérelni a szervereket.

„A növekedés viszont nem arra vezethető vissza, hogy az outsourcingszolgáltatók sok új szerződést kötöttek volna, vagy látványosan belelendült volna a piac” – hangoztatta Komáromi. Nagyon kevés új projekt, kiírás, szerződés volt ezen a területen. Tavaly és 2009 végén sok kontraktust újratárgyaltak, amelynek komoly díjcsökkenés lett az eredménye.

„Negatívan érintette a piacot, hogy volt egyfajta insourcinghullám, amikor az üzemeltetést a cégek visszavették házon belülre” – mondta az IDC ügyvezető igazgatója. Ez történik a korábban külső szolgáltatók által üzemeltetett kormányzati informatikai rendszerekkel is, mivel egy jogszabály szerint 21 különböző adatbázis külső üzemeltetését visszaveszi a kabinet. Azt még nem lehet tudni, versenyképesek lesznek-e a magánszférával, az csak később derül ki, tényleg túlárazottak voltak-e ezek a szerződések.

„A válság számlájára írható az is, hogy az outsourcingszolgáltatók azt is kommunikálták a piac felé, hogy ha nem is olcsóbbak, de magasabb szolgáltatási szinteket tudnak nyújtani, mint a belső informatika” – mondta Komáromi. A szakértő szerint ez az üzenet azonban nem tudott átütő sikert elérni. A cégek ugyanis elsősorban költségcsökkentésre törekedtek, másodsorban pedig volt egy olyan reflex, hogy a belső informatikai tudást lehetőség szerint meg kell tartani. „Az viszont jellemző volt, hogy a cégek sokkal nyitottabbak voltak arra, hogy egyáltalán megvizsgálják az outsourcing lehetőségét” – hangoztatta az IDC ügyvezető igazgatója. n VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.