BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Stagnálás a fuvarozásban

A nemzetközi forgalomból élnek a hazai vállalkozások

Az elmúlt évben az árutonna-kilométerben mért magyar áruszállítási teljesítmény lényegében nem változott, csupán 0,7 százalékkal nőtt, miközben a 280 millió tonnás áruszállítás 8 százalékkal maradt el a 2009. évihez képest – tájékoztatott a Központi Statisztikai Hivatal. Az árutömeg 71 százalékát közúton, 16-ot vasúton szállították; belföldi viszonylatban a közúti fuvarozás részesedése még meghatározóbb, 90 százalék. A közúti áruszállítás volumene 13 százalékkal csökkent, mégpedig kizárólag a belföldi szállítás visszaesése miatt: nemzetközi viszonylatban ugyanis 3 százalékkal nagyobb tömegű árut szállítottak tavaly, mint 2009-ben.

„Különösen az utolsó negyedévben tapasztaltunk fellendülést a nemzetközi fuvarozás területén” – mondta lapunknak a közel 3400 céget tömörítő Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete, a NIT Hungary főtitkára, Dittel Gábor, hozzáfűzve: a 27 ezer teherautóval rendelkező tagvállalatok forgalma a nyugat-európai gazdasági élénkülésnek köszönhetően növekedhetett. A belföldi áruszállítást illetően azonban nem lehet pozitív elmozdulásról beszélni. Az elmúlt két évben átrendeződés következett be a magyar fuvarozóvállalatok között. Miközben több százzal csökkent a cégek száma, bővült a járműállomány, és december végén ezerrel több kamionvontatót tartott nyilván a Nemzeti Közlekedési Hatóság, mint egy évvel korábban. Ez szintén a nemzetközi szállítási igény növekedésével van összefüggésben.

Az elmúlt évben a vasúti áruszállítás volumene 8, árutonna-kilométerben mért teljesítménye 15 százalékkal nőtt a bázisidőszakhoz képest és a tranzitszállítás árutonna-kilométerben mért teljesítménye is 15 százalékkal emelkedett.

A belvízi áruforgalom volumene – az igen alacsony bázis miatt – 28, az árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye 30 százalékkal nőtt a tavalyelőttihez képest. Ez nemcsak hogy meghaladta a gazdasági válság előtti szintet, hanem 2010-ben egyben az elmúlt évtized legnagyobb forgalmát érte el a szállítási ág. A teljesítmény növekedése lényegében a nemzetközi szállításnak köszönhető: az összes teljesítmény 58 százaléka átmenő forgalom, közel harmada export, 12 százaléka import. A belföldi vízi szállítás részaránya elenyésző, még a 2 ezreléket sem teszi ki. A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból 10, az összteljesítményből 9 százalék volt.

A légi áruszállításban a Ferihegyi repülőtér összes áruforgalma 65,5 ezer tonna volt, 21 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. D. K.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.