BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új törvény: a tévék szeretik

Rástartoltak a termékelhelyezésre a csatornák – Stagnálhat az idén a televíziós reklámpiac

Elégedettek a nagy kereskedelmi tévécsatornák vezetői az új médiatörvény reklámszabályaival – hangzott el tegnap egy szakmai konferencián. A legnagyobb pozitívumnak a rugalmasabb reklámidő-előírásokat, valamint a termékelhelyezés engedélyezését tartják.

Új hirdetési formák megjelenése, rugalmasabb reklámidőmérés, igazságosabb feltételek – a nagy kereskedelmi televíziók vezetői előnyösebbnek tartják az új médiatörvény tévés reklámokra vonatkozó rendelkezéseit a korábbi szabályozásnál. A tegnap megrendezett OMD Predicts konferencia kerekasztal-beszélgetésén Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója egyenesen úgy fogalmazott, hogy „százszázalékosan” elégedett az új médiatörvény erre vonatkozó passzusaival, ugyanis azok a korábbinál igazságosabb helyzetet teremtettek a piacon. A régi, szigorúbb szabályok miatt ugyanis a Magyarországon bejegyzett társaságoknak nem voltak meg ugyanazok a lehetőségei a reklámozásban, mint a külföldi bejegyzésű, de a hazai piacra sugárzó tévécsatornáknak, amelyekre nem vonatkoztak az előírások. Meglátása szerint ezt a különbséget csökkentették az új médiatörvény által nyújtott lehetőségek. Ezzel egyetértett Farsang Péter, a Viasat vezérigazgatója, aki elmondta: a csatornáik Angliában vannak bejegyezve, így rájuk az ottani szabályozás vonatkozik, a magyar reklámszabályok könnyítésével azonban helyzeti előnyük egy része „elolvadt”.

Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója szerint nagy előnye az új médiatörvénynek, hogy a tévék eszköztárát több új hirdetési formával is bővítette. Ezek segítségével pedig olyan pénzeket csippenthetnek le a hirdetőik marketingbüdzséjéből, amelyeket azok korábban nem televíziós reklámozásra szántak volna. Kiemelte például a termékelhelyezés lehetőségét – ez a hirdetési forma azt takarja, amikor egy termék, márka érzékelhetően, de nem reklámszerűen jelenik meg egy műsorban – ami szerinte kimondottan erre alapozott műsorok létrejöttét is eredményezheti. „Nyugat-Európában már bevett szokás, hogy egy-egy műsort a hirdetővel közösen találnak ki és alkotnak meg a csatornák, hogy az teljesen beleilleszkedjen az adott márka kommunikációs stratégiájába. Egy saját főzőműsor létrehozása lehet ilyen opció például egy egészségesnek mondott élelmiszer gyártójának” – mondta lapunknak Simon Zsolt. Hozzátette: a TV2-nél külön munkacsoportot hoztak létre a termékelhelyezésben lévő lehetőségek kidolgozására, kiaknázására. Dirk Gerkens emlékeztetett rá, hogy az RTL Klub Való Világ című valóságshow-jában már január elsején debütált a termékelhelyezés, tehát már azon a napon, amikor erre először lehetőséget adott a médiatörvény, mert volt rá érdeklődő.

Az új médiatörvény engedélyezi még a virtuális reklámot is – erre példák a sportmeccseken, a pályán virtuálisan megjelenített logók –, amely arra is lehetőséget nyújt, hogy utólag illesszenek hirdetéseket már leforgatott műsorokba, sorozatokba is.

Kedvező változásnak tartja a szakma a korábbinál rugalmasabb reklámidővel kapcsolatos előírásokat is. A televíziókban a reklámok időtartama már csak az egész órától egész óráig tartó időszakokban nem haladhatja meg a 12 percet, a bárhogyan számított egy órára viszont januártól már nem érvényes a korlátozás. Ez a lazítás Simon Zsolt szerint nagy rugalmasságot ad a csatornáknak a hirdetések szerkesztésében, valamint az is, hogy nem kell 20 percnek eltelnie két reklámblokk között. „Csak az új szabályozásnak köszönhetően 22 százalékkal több reklámidőt tudnánk eladni, mint a fizikai maximum volt tavaly, azzal pedig, hogy a saját csatornáink és online felületeink hirdetése immár nem számít bele az összesítésbe, további 10 százaléknyi idő szabadult fel” – mondta.


Stagnálás jöhet

A kereskedelmi tévék vezérigazgatói szerint stagnálhat az idén a televíziós reklámpiac. „Az első hat hónapban nem várható növekedés, a második fél évben elindulhat valamiféle fellendülés a reményeink szerint” – mondta Farsang Péter, aki szerint a kábeltévék növekedési üteme felülmúlhatja a két országos csatornáét. Simon Zsolt úgy véli, a különadók rányomják a bélyegüket erre az évre, ugyanis azok a nagy hirdetőiket sújtják.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.