Vasút: olcsóbb jegy, kevesebb kedvezmény
Az év végére kell elkészülnie a Széll Kálmán-terv egészének, így ma még korai elvárás konkrét, végleges részleteket megtudakolni Völner Pál közlekedési államtitkár szerint.
A közösségi közlekedésben alkalmazott jegyárkedvezmények tervezete már elkészült. Ezek vitája a nyártól indul, de nem kizárt, hogy tartalma módosulni fog a Széll Kálmán terv más elemeivel való összehangolás során. Völner Pál a Napkelte adásában mindazonáltal emlékeztetett arra a már elhangzott bejelentésre, hogy az időskorú nyugdíjasokat a szigorítás nem érinti. Az államtitkár nem tart attól, hogy a kedvezmények lefaragása a közútra tereli az utasok egy részét.
"Széleskörű programról van szó, ami összességében javítani kívánja a vasút vonzerejét" - jelentette ki. A teljes árú jegy ára például csökkeni fog, fejleszteni fogják a vasúti utazás feltételeit, első lépésben az elővárosi vonalakon. Lesznek a vasút mentén olyan parkolók is, amelyekkel elejét lehet venni, hogy az autósok a városokban keressenek maguknak parkolóhelyet. Magukat a jegyárkedvezményeket pedig nem kizárólag a MÁV, azaz rajta kersztül az állam fogja fizetni. "Minden vállalatnak, szervezetnek meglesz a lehetősége, hogy preferálja a számára fontos réteg vasúti utazását" - jelentette ki. Ismert, hogy jelenleg a vasúton utazóknak csak kis töredéke fizet teljes árú menetjegyet.
Emlékeztetett, hogy a hazai vasutat eredetileg áruszállításra hozták létre, a 19. században. Később, az áruszálítási mennyiség visszaesésével az állam a személyszállításon keresztül tartotta fenn az infrastruktúrát. Ma már komoly környezetvédelmi szempontok is a vasút fejlesztése mellett szólnak. Egyet értett a műsorvezető azon felvetésével, hogy csak azért nincs értelme szanálni a MÁV-ot és a Volánokat, hogy azok utána újratermeljék adósságaikat. "E vállalatok strukturális átalakítására lesz szükség, amire a hamarosan létrehozandó közlekedési holding keretében kerül sor.


