BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Duplázni akar a Waberer’s

Néhány év múlva a tőzsdén kívánja értékesíteni a Waberer’s Holding most megvásárolt 49 százalékát a Mid Europa Partners. Addig azonban a cégcsoport meg kívánja duplázni árbevételét.

Azt követően, hogy két hete a Mid Europa Partners (MEP) befektetési alapkezelő 49,05 százalékos részesedést vásárolt a Waberer’s Holding Zrt.-ben, a tulajdonosok Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Lengyelországban keresnek felvásárolható vállalatokat. A részleteket ismertető keddi sajtótájékoztatón a Mid Europa budapesti irodavezetője, Craig Butcher bejelentette, hogy mivel a MEP három-öt évre szóló befektetéseket szervez, a Waberer’sben megvásárolt részesedést a Budapesti Értéktőzsdén kívánják értékesíteni.

A Világgazdaság kérdésére Wáberer György elnök-vezérigazgató ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy néhány cég felvásárlása után – két-három év múlva – kiválasztják a tőzsdére lépés számára kedvező időt. Az elnök-vezérigazgató már évek óta vizsgálja cége tőzsdei bevezetésének lehetőségét, de – különösen a világválság kirobbanása óta – nem látta megfelelőnek a körülményeket.

A független magántőke-befektető társaság egy éven belül 12 millió eurós tőkeemelést is végrehajt a 2300 saját járműszerelvénnyel rendelkező fuvarozóvállalatban, ugyanakkor a szerződés fenntartja a lehetőséget, hogy Wáberer György a későbbiekben növelje tulajdoni hányadát. Mindez összesen legalább 20 millió euróval növelheti a társaság tőkebázisát, mely révén a cégcsoport néhány év alatt meg kívánja duplázni árbevételét, hogy így a mai hatodik helyről a harmadikra jöjjön föl Európa fuvarozói rangsorában.

„Európában a legnagyobb fuvarozóvállalat több mint 6 ezer járművel dolgozik, de az általunk végrehajtott tavalyi átszervezés nyomán számunkra nincs méretkorlát” – mondta Wáberer György arra a kérdésre, hogy mekkora az a cégméret, ami átlátható, kezelhető.

A nagyvállalati rendszer már korábban elérte hatékonyságának felső határát, ezért többlépcsős átalakításba kezdett a holding. A fuvarozói üzletágat, a Waberer’s International járműállományát tavaly július óta nagyjából hatvanasával különálló kft.-kbe szervezik, és azok irányítói lehetőséget kapnak akár 49 százalékos részesedés vásárlására.

„A tulajdonosi szemlélet alsóbb vállalati szintekre való kiterjesztésével növeljük a vezetők érdekeltségét. Az így létrejövő nagyjából évi 1,5 milliárdos árbevételű kft.-k teljesítménye összehasonlíthatóvá válik, és a vállalaton belül is elindult a verseny – magyarázza az elnök-vezérigazgató –, hat éve az Egyesült Államokban egy profi fuvarozócégnél 100 kamionra 14 ember jutott mint kiszolgálószemélyzet. Akkoriban száz kamion 28 embert tartott el nálunk, de Nyugat-Európában csupán 17-et. Az említett ésszerűsítésekkel ebben az évben érjük el a nyugat-európai hatékonysági szintet. És ez nagy versenyelőnyt fog jelenteni a magyar bérszínvonal révén a nemzetközi fuvarpiacon.”

Wáberer György üzleti szempontból élete negyedik legnagyobb tranzakciójának tartja a Mid Europa Partnersszel kötött szerződést, amely a korábbi háromhoz hasonlóan meghatározó lehetőségeket biztosít számára. Azáltal, hogy a mai tőkeszegény, válságos időszakban egy nagy pénzügyi alap befektet a vállalatba, új források nyílnak meg a dinamikus terveket szövő cégtulajdonos számára. Úgy tartja, azért is lesznek fontos állomások a cégfelvásárlások, mert Nyugat-Európában számos ország erőteljesen fejlődik.

„Németország volt az unió fejlődésének motorja, de ne felejtsük el, hogy Lengyelországban gyakorlatilag nem volt válság, és most 3–4 százalék közti növekedést produkálnak. De hasonló mértékű növekedést lehet látni Csehországban, Szlovákiában; a francia gazdaság is megindult, Svédországban pedig 6 százalékkal nő a GDP. Ezt a hullámot meg kell lovagolnunk” – foglalta össsze, hozzáfűzve: az elmúlt években elérték, hogy a nagy fuvaroztatók a legmegbízhatóbb fuvarozóvállalatok közt tartják számon a cégcsoportot. Így a Waberer’s-járművek az évente megtett 320 millió kilométer mintegy 60 százalékát úgynevezett harmadik országos fuvarban teszik meg, vagyis a be- és kirakodás egyaránt külföldön van.

A MEP és a Waberer’s Holding Zrt. kapcsolata nem új keletű. A befektetési alapkezelő három éve, a válság előtt már érdeklődött a magyar vállalat iránt. Hogy ebből az érdeklődésből mára szerződés lett, Wáberer György szerint elsősorban annak köszönhető, hogy amíg Európa-szerte sok társaság csődbe került, illetve nem kevesen még gyengélkednek, a Waberer’s nem vérzett el, hanem megerősödött.

Az üzlet éppen jókor jött létre, hiszen az előző résztulajdonos, az AIG New Europe Fund éppen pénzzé kívánta tenni 34 százalékos részesedését. Az AIG ugyanakkor több, a holdingon kívül álló társaságban – mint például a logisztikai központban, a BILK-ben vagy a Royal Spedben – ugyanilyen aránnyal volt benne.

Az új befektető azonban nem kívánt tulajdonos lenni az alaptevékenységen kívüli társaságokban. Így alakult, hogy az AIG 34 százalékával szemben a Mid Europa Partners egy szűkebb körben nagyobb hányaddal lett tulajdonostárs.

Wáberer György nagyobb üzleti lépései

1994: A Volán Tefu privatizációja

2002: A Hungarocamion megvásárlása

2004: Az AIG New Europe Fund 34 százalékos részvényvásárlása a Waberer’s csoportban

2011: A Mid Europa Partners 49 százalékos részvényvásárlása a Waberer’s Holding Zrt.-ben

2002: A Hungarocamion megvásárlása

2004: Az AIG New Europe Fund 34 százalékos részvényvásárlása a Waberer’s csoportban

2011: A Mid Europa Partners 49 százalékos részvényvásárlása a Waberer’s Holding Zrt.-ben-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.