BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fekete- helyett fehérlista

Egyre több álláshirdetésben fogalmazódik meg előnyként, sőt gyakran elvárásként a DIDb-rendszerbe (a sofőrazonosító adatbázisba) történő regisztrálás. A Sectran Kft. által 2008-ban bevezetett logisztikai biztonsági megoldás kritériumának már több mint 2600 teherautó- és kamionvezető felel meg, és a regisztráltak száma folyamatosan nő.

Reményeik szerint egy évtizeden belül minden nagy értékű szállítmányt ellenőrzött sofőr visz – mondta Muray Melinda, a Sectran Kft. ügyvezetője. Ez azonban nem csak a társaságon múlik, szemléletváltásra van szükség a logisztikabiztonság ezen területén. A bűnmegelőzés kulcsa az ellátási láncnak ebben a fázisában az emberi tényező.

A szakember szerint minden gyártónak, szállítmányozónak megvan a maga feketelistája, amelyet folyamatosan frissít. Ezek a listák azonban kizárólagosak, a cégek nem osztják, nem is oszthatják meg egymással a tartalmukat. Emiatt az egyszer bűnbe esett kamionsofőr mindaddig újabb és újabb lehetőséget kap, amíg ki nem tiltják mindenhonnan, de akkorra az okozott kár már elérheti a százmilliós nagyságot is. A sofőrazonosító adatbázis ezért máshonnan közelíti meg a kérdést: a megelőzés szándékával, ugyanakkor pozitív hozzáállással és bizalommal, hiszen senkit nem vigasztal, ha például százmillió forintnyi áru eltűnését követően feketelistázzák a felelős gépkocsivezetőt. A Sectran rendszere ún. fehérlista, amely a biztonsági átvilágítást követően csak a büntetlen előéletű és megbízható sofőröket gyűjti.

A DIDb-be (Driver Identifi-cation Database, vagyis globális minőségbiztosítási rendszer sofőrök számára) regisztráló gépkocsivezetőknek feddhetetlen előéletűnek kell lenni, és elkötelezettnek a tisztességes munkavégzés mellett a jövőben is. A szigorú biztonsági ellenőrzésen megfelelő jelentkezők személyi azonosító (DID) kártyát kapnak, amellyel magukat és megbízhatóságukat igazolják a szállítmányok átvétele előtt. A rendszer partnereinek pedig 24 órás online hozzáférése van az adatbázishoz.

Mivel a DIDb fehérlista – mondja Muray Melinda –, ha bebizonyosodik, hogy a gépkocsivezető bűnrészesként részt vett valamely káreseményben, azonnal kizárják, és soha többé nem juthat be partnereik telephelyére, így nem férhet hozzá a szállítmányokhoz sem. A kizárás örök érvényű. A DID kártyával nincs még egy esély, viszont a becsületes munkaerőt rengeteg álláslehetőség és sok biztos fuvar várja. Ezeket pedig azok a vállalatok, gyártóbázisok adják, amelyek tagjai a DIDb-rendszernek, és kikötötték, hogy fuvart csak DID kártyával rendelkező sofőrnek adnak, megelőzve így a szállítmányozásból eredő veszteségeket.

A veszteségek csökkenésére az ügyvezető példaként említi, hogy az egyik partnervállalat – a nevét nem árulta el – szállítmányozási vesztesége 2007-ben elérte az 1,7 millió eurót. Miután 2008 végén bevezették náluk a DIDb-szisztémát, egyre több fuvart csak DID kártyával rendelkező sofőrökkel engedtek útjára. 2009-re a veszteségeik 600 ezer euróra, 2010-re pedig 300 ezer alá estek, de vizsgálatok bizonyították, hogy ez nem az adatbázisba regisztrált sofőrök miatt történt, nekik semmi közük nem volt a káreseményekhez.

Muray Melinda elmondta, hogy a listát használók száma folyamatosan nő. Magyarországon kívül már Szlovákiában, Romániában és Hollandiában is elkezdték a gépkocsivezetők regisztrálását. Ugyanis nagy igény mutatkozik a megbízható sofőrökre egész Európában, s ez a rendszer ugyanúgy működik, ahogy a szállítmányozás: nem ismer határokat. n VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.