BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A legtakarékosabb luxuslimuzin

Hat évtizednél hosszabb sikertörténet az S-osztályé, melyhez most először négyhengeres dízelmotort kínálnak

Mondják, aki Mercedesben ül, annak nem számítanak a csillagászati üzemanyagárak. Vagy mégis? A stuttgartiak szerint igen: alapmotort raktak a zászlóshajójuk orrába.

A külvilág felé reprezentatív luxusautókkal nehéz spórolni. Ebben a kategóriában még a hibridek is inkább a lelkiismeret megnyugtatásáról (és a marketingről) szólnak, semmint a gazdaságosságról – tisztelet a kivételnek. A „csillagászati” üzemanyagárakra reagálva azonban

a Mercedes most olyat merészelt, amilyet eddig még senki:

a C-osztályban is szolgáló 250 CDI négyhengeres dízelmotort pakolta zászlóshajója orrába, mégpedig a fogyasztáscsökkentő start-stop rendszerrel együtt.

Maradt azonban a tiszteletet parancsoló megjelenés és a fenséges belső. Annyi szent, hogy az 5,1 méter hosszú cirkálónak határtalan tekintélye van, akármilyen motor is hajtja – azért a nullaforintos „típusfelirat elhagyása” hasznos opció. Pedig a megjelenése már nem éppen friss és ropogós, hiszen a W221-es modell 2005 őszén debütált, majd a megújítására 2009-ben kerítettek sort, de ellenfeleihez képest (Audi A8-as, 7-es BMW vagy Lexus LS) még most is kiemelt figyelmet kap az utakon. Hogy ezt az impozáns méretek vagy a márkanév, netán a háromágú csillag teszi-e, nem sikerült megfejteni.

Amúgy a korát nem is annyira a külső-belső formaterven érezni, inkább a technikai arzenálon. A hagyományos hidraulikus szervokormány miatt az S-osztály még nem tud automatikusan beparkolni, illetve a kormányzásba beavatkozva a forgalmi sávban tartani az autót (az ellenkező oldali kerekek fékezésével próbálja visszaterelni), és a különféle információkat a szélvédőre vetítő head-up display sem rendelhető hozzá. Nem mintha a hétköznapok során bármelyik is hiányozna, de ez a kategória valahol a technikai versengésről is szól.

Egyébiránt ha a tesztautó konfigurálása során nem tapsolják el egy B 180-as árát (közel 7,5 millió forint) extrákra, talán fel sem tűnik az egész – többek között éjjellátó-asszisztens gya-logosfelismeréssel, intelligens fényszórók és adaptív távfénysegéd, sebességkorlátozás-kijelzés, radaros sebesség- és követésitávolság-tartás, aktív holttérfigyelés és sávtartás, valamint internetcsatlakozás szolgálta a kényelmet és a biztonságot. Így azonban a kontrasztos szaharabézs-fekete bőrkárpitozással és a hűthető-fűthető, masszázsfunkciós multikontúr fotelekkel (a kormányzási szögnek és a keresztgyorsulásnak megfelelően fújja fel az ülés légkamráit, hogy kellő oldaltartást biztosítson) felettébb pazar belső környezetet teremtettek. A minőségérzet első osztályú, minden részlet ízléses és aprólékosan kidolgozott, a helykínálat pedig elöl-hátul terjedelmes.

A 250 CDI jelölés a 2,2 literes dízelmotor két turbófeltöltővel (egy kisebb és egy nagyobb) lé-legeztetett változatát takarja: a 204 lóerő elégségesnek, az 500 newtonméteres forgatónyomaték derekasnak tűnik, s papíron a menetteljesítmények is rendben vannak. Ha nem is diktálja, azért gond nélkül felveszi a forgalom ritmusát, a kéttonnás tömeget megnyerően viszi a motor, és az előzési rugalmasságára sem lehet panasz. Az autópályán megengedett sebességnél laza 2000-et forog a főtengely, a kényelmes utazósebesség akár 160-180 km/h is lehetne, és még innen is szépen húz az autó. Miközben a hétfokozatú automata sebességváltó szinte észrevétlenül teszi a dolgát, részterhelésnél csendesen suhan az S-osztály. A négyhengeres hangjából ilyenkor vajmi kevés szűrődik be, a hidegindításkor és az erőteljes gyorsításnál tapasztalt nyers dörmögés azonban nem illik a kifinomult miliőbe. A vibrációk túlnyomó részét sikeresen tartották távol az utastértől, de abba az egész autó „beleremeg”, amikor a start-stop rendszer piros lámpánál leállítja a motort – az újraindítás viszonylag finoman megy.

Arról persze álmodni sem mertünk, hogy sikerül az 5,7 l/100 km-es gyári átlagfogyasztás közelébe jutni, ám a fedélzeti számítógép által beígért 7,4 literes értékkel még mindig elégedettek voltunk. Ezek után kisebbfajta csalódásként éltük meg, hogy mérésünk alapján kerek egy literrel többet evett a kocsi – az igazsághoz hozzátartozik: ezt javarészt városi használat mellett produkálta. Az S 250 CDI hatótávolsága pedig még így is hozzávetőleg 1000 kilométer, tehát egyhuzamban lenyomhatjuk például a Budapest– Frankfurt távolságot.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.