A vállalatok egy része olyan juttatási formákat keres a jövőben, amelyek könnyen elérhetők a dolgozók számára, és emellett nem jelentenek nagyobb adminisztrációs terhet – mondja a cafeteria jövőjéről az Aon Hewitt Humán Tanácsadó Kft. javadalmazási és juttatási szakértője. Kercsmár Eszter szerint ehhez nagymértékben hozzájárulhatnak az utalványok formájában rendelkezésre álló juttatási elemek, amelyek könnyen kezelhetők mind a dolgozók, mind a cégek szempontjából. Ezenkívül az önkéntes nyugdíj- és egészségpénztárak körében is fokozódik a verseny, a kasszák egyre korszerűbb megoldási javaslatokkal állnak elő.
Az egészségpénztárak esetében – a felhasználhatósági lehetőségek korlátozásait kompenzálandó – várhatóan egyre több kassza alakítja ki a kártyás fizetési lehetőséget az európai és amerikai trendeknek megfelelően Magyarországon is – véli Kercsmár. A bankkártyához hasonló cafeteriakártyával igénybe vehető szolgáltatásokra már vannak példák nálunk is, de egyelőre nem lehet számítani a teljes javadalmazási csomag ily módon történő, széles körben terjedő rugalmassá tételére.
Magyarországon évről évre nő azon cégek száma, amelyek juttatásaikat cafeteria-rendszer keretein belül biztosítják a dolgozóik számára. Míg 2007-ben a megkérdezett vállalatok 55, 2008-ban már 62 százaléka és az évtized végén kétharmada mondta azt, hogy náluk működik cafeteria-rendszer.
Azoknál a cégeknél, ahol a juttatásokat cafeteria-rendszer keretén belül kínálják a munkavállalóknak, meghatározó többségben magasabb a juttatásokkal való elégedettség, mint ahol nem működik rugalmas béren kívüli juttatási rendszer. Az is látszik, hogy bár a juttatások közvetlen pozitív hatása az elkötelezettségre nem jelentős, sőt, évről évre kisebb, leginkább a juttatásokkal való elégedettség csökkenése veszélyezteti a dolgozók elkötelezettségét. Gyengülni fog a céghez való ragaszkodás, ha a munkavállalók úgy érzik, nem biztosítanak számukra megfelelő szintű juttatásokat. „Ezért érdemes kiemelt figyelmet fordítani a már meglévő juttatási színvonal fenntartására” – hangsúlyozta az Aon Hewitt munkatársa.
„Egyre több cég ismeri fel, hogy elsősorban az embert, nem a munkakört kell megfizetni, és testre szabott ösztönzési megoldásokat érdemes összeállítani a kulcsalkalmazottaknak” – hangoztatja Kercsmár. Jó példa erre a választható béren kívüli juttatások rendszere, amelynek során mindenki maga jelölheti meg az életstátusának és igényeinek legmegfelelőbb csomagot. Ezzel az eszközzel az idén a legjobb tíz közé került cégek közül többen is élnek, jelentősen javítva az ösztönzéssel való elégedettséget. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.