BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Budai Gyula tévedett az összeadásnál

Közel ezer milliárd forintos lehet az az állami teher, amelyet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-vel kötött szerződés tartalmaz, ha a Malévet felszámolják – jelentette ki tegnapi tájékoztatóján Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos.

Idézte a szerződést, amely szerint „a felszámolási megszűnési összeg (...) megegyezik azzal, amely abban az esetben lenne fizetendő, ha a Kincstári Vagyoni Igazgatóság megszünteti a vagyonkezelői szerződést”. Mint mondta: a hitelezőnek elsőbbséget biztosító úgynevezett senior adósság 90, illetve a tőkejuttatás 97 százalékát kell megfizetni a Budapest Airport fő tulajdonosának, a német Hochtief cégnek a Malév felszámolása esetén. A vagyonkezelői szerződésben tételesen szerepel senior adósság címén 1,5 milliárd euró, további 60 milliárd forint a részvények ellenértékeként, 390 milliárd forint a 75 évre szóló vagyonkezelési jogért és 15 milliárd forint ingóságok ellenértékeként.

Bár a szerződést nem látta, Oszkó Péter volt pénzügyminiszter általános szakmai véleményként blogjában ezt írja: „Nyilvánvalóan lehetetlen, hogy 1000 milliárdos kötelezettség szálljon az államra akár a reptér teljes csődje miatt is, hiszen a teljes privatizációs érték ennek a fele volt.” Szerinte a kormánybiztos egyszerűen összeadta egy mérleg eszköz-, illetve forrásoldalának tételeit.

Közben zajlik a harc a Malév „romjai” fölött. Az ír Ryanair és a Budapest Airport (BA) vitájáról a Financial Timesban közölt blog szerint a fapados légitársaság már árulja a jegyeket, miközben a BA szerint még nem született megállapodás a Malév résidőinek (azaz a repülőtéren leszállásra és felszállásra rendelkezésre álló időpontjainak) a sorsáról. A társaság kritizálta a BA-t, hogy lassan reagált az ő javaslataira.

Hardy Mihály, a BA szóvivője egyenesen hazugságnak nevezte a Ryanair állításait, és leszögezte: a Ryanair piszkos játékot játszott már azelőtt is, hogy megjelent volna a reptéren. A BA valóban ad kedvezményeket az új célállomásokra induló járatokra vagy a csúcsidőn kívüli résidőkre, de egy légitársaságot sem részesítenek előnyben – hangsúlyozta Hardy, mondván: a Ryanair mindenhová ingyen akar repülni. A szóvivő hozzátette: a légitársaság olyan járatokra ad el jegyeket, amelyeket még nem biztosított.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.