Cégvilág

Húsz éves mélyponton az európai autópiac

Márciusban az Európai Unióban 1 307 107 új autót regisztráltak, 10,2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Ez volt zsinórban a 18. hónap, amelyben az EU autópiaca zsugorodott. Az első negyedévben az értékesítés éves összevetésben 9,8 százalékkal rekordmélységbe, 2989 486-ra csökkent – derült ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) szerdán közzétett jelentéséből.

Márciusban a legnagyobb piacok közül egyedül az egyesült királyágbeli bővült (5,9 százalékkal), az olaszországi értékesítés 4,9 százalékkal, a spanyolországi 13,9 százalékkal, a franciaországi 16,2 százalékkal, a németországi pedig 17,1 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.

Az ACEA adatai szerint Magyarországon márciusban 5066 új személyautót regisztráltak 6,3 százalékkal többet, mint 2012 harmadik hónapjában. Az első negyedévet viszont a magyar piac is zsugorodással zárta: az értékesítés év/év alapon 10 százalékkal, 12 559-re csökkent.

A legnagyobb gyártók közül a Volkswagen-csoport 9 százalékkal, a PSA-soport 16 százalékkal, a Renault-csoport 9,6 százalékkal, GM-csoport 12,6 százalékkal, a Ford 15,8 százalékkal, a Fiat 0,8 százalékkal kevesebb autót értékesített márciusban, mint egy évvel korábban. Növekedésről a Kia (3,5 százalék), a Jaguar és a Land Rover (21,2, illetve 11,3  százalék), valamint a Honda (17,4 százalék) számolt be. Javított a Mercedes is (0,6 százalék), a Smartnál elkönyvelt 15,6 százalékos visszaesés viszont a Daimlert 1,2 százalékos mínuszba húzta.  A Suzuki értékesítése 14,8 százalékkal, 16 389-re esett vissza márciusban.

Az adatok közzététele után az autógyártók részvényárfolyama is dél felé indult. A Volkswagen és a BMW kurzusa több mint 2 százalékkal, a Daimleré pedig közel 1 százalékkal esett a keddi záróár alá.

Borús prognózisok

Az első negyedéves trend várhatóan a második negyedévben is folytatódik, az év második felében lehet számítani az értékesítés javulására – véli Allan Rushforth, a Hyundai európai főnöke. Sergio Marchionne, a Fiat vezérigazgatója viszont a múlt héten arról beszélt, hogy a piacon napról napra rosszabb a helyzet, és hogy immár a gödör alját sem látja. Az év egészében az európai autóeladások 7 százalékkal eshetnek vissza – idézi a Bloomberg Peter Fusst, az Ernst & Young frankfurti szakemberét.

európai autópiac ACEA
Kapcsolódó cikkek