BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Állandó nyomdaipari újratervezés

A magyar nyomdaipari cégek jó részét a hullámvasút-szerű üzemmód jellemzi, vagy a zuhanás a szakadékba. Üdítő kivételnek számít a komáromi Kompress Kft.

A 2008-as év őszétől szinte nincsen olyan termelő- ágazat, ahol nem került szóba az újratervezés. Amíg a válság kirobbanása előtta hároméves, éves tervek készítésekor kezdtek el ezen gondolkodni, addig az utóbbi fél évtizedben akár havonta, hetente, sőt naponta is szükség van az addig kifogástalannak gondolt tervek újragondolására.

Megkérdeztük a Kompress vezetőit, náluk hogyan történt ez.

– Ha nem is fényévekre, de legalább évtizednyire a kelet-európaiak előtt jártak és járnak több szempontból a vezető nyugat-európai nyomdák. Mit lehetett ellesni, tanulni tőlük?

– Szerintem a legfontosabb, hogy nyitottak az innovációra – mondja Szombath Zoltán, a Kompress egyik tulajdonosa, kereskedelmi igazgatója. – Szállítói és vevői oldalon egyaránt fontos ez, nálunk sokan kampányszerűen tűzik a zászlójukra, aztán elfeledkeznek róla. A különféle tanúsítványokat sem azért szerzik meg, hogy kitegyék a falra, szigorúan figyelnek minden előírásra. Az adott szó és a tettek közötti harmóniára jobban odafigyelnek, mint Közép-Kelet-Európában. Nem utolsósorban egyenrangúnak tartják a partnereiket, a legkisebb felé is nagy a figyelmük.

– Minden cégnél megvannak azok a kötelező elemek, amelyek szerint terveznek és dolgoznak. Manapság minden kisebb-nagyobb eseménynek, történésnek perdöntő jelentősége lehet befelé és kifelé egyaránt?

– Az elvárások megváltoztak – hangsúlyozza Szombath Gábor tulajdonos, ügyvezető igazgató. – A dolgozóinktól többet várunk, ezért is még jobban garantálnunk kell a biztos egzisztenciájukat. A másik oldalon a megrendelőink egyre többet várnak tőlünk, egyre nagyobb szerepet kap a gyorsaság és a pontosság „együttállása.” Például a gyógyszergyárak kiszolgálása nyomdatechnikában, a termelési folyamatirányításban, nyomonkövethetőségben és termékminőség tekintetében egyaránt jelentős kihívás, de éppen ezek a dolgok azok, amelyek jó csapattá kovácsolnak össze bennünket. Mélységében kell ismernünk a szokásokat, az elvárásokat. Hasznos, ha elébe megyünk a kéréseknek, valóban személyre szabott válaszokat adunk. Több alternatívát dolgozunk ki, amelyek között az egyik egészen biztosan a környezetvédelmi és gazdaságossági szempontokra fókuszál. Ez a kettő kéz a kézben jár, nem mennek egymás rovására.

– Nyilván folyamatos volt a piac figyelése, a kapcsolattartás és -építés 2008-ig is. Hogyan változott, hogyan kellett megváltoznia ennek az utóbbi években?

– Más a gazdasági környezet, ezért nem túlzás, hogy jobban kell ismerni a vevő igényeit, mint ő maga. Erre példa logisztikai oldalról, amikor beszállítóként figyeljük és ellenőrizzük a vevő raktárkészletét a folyamatos ellátás érdekében – emeli ki Laposáné Koczkás Angéla, a kiemelt ügyfelekkel foglalkozó értékesítő. – Komplex szolgáltatást kell nyújtanunk, hiszen ha sokféle igényt elégítünk ki magas színvonalon, terjed a hírünk. Ez nagyon lényeges, és ha időnként hozzáteszünk egy-egy jól megkomponált, eredeti ötletet tartalmazó hirdetést, folyamatosan haladunk előre. A szerencse? Persze, az is kell, de arra nem építhetünk...

A különleges alkoholmentes technológia és a környezetvédelem

A Kompress Kft. 1992-es alapítása óta családi tulajdonban működik. Ebben az időben vásárolta meg egy komáromi mezőgazdasági nagyvállalat melléküzemágát. Már a kezdetekkor kialakítottak termékdivíziókat – kartondobozok, címkék, prospektusok, marketing eszközök, irodakommunikációs nyomtatványok –, ezek azóta is meghatározzák a termelés gerincét. A megbízható vevőknek, a velük kiépített gördülékeny kapcsolatnak és a cég jól képzett munkatársainak köszönhetően a Kompress évről évre növekedett, még a válság alatt is. Mérföldköveknek számít a cég életében a 2007-es év, sikeresen bevezették az alkoholmentes nyomtatási technológiát. Jelen pillanatban az izopropil-alkohol (IPA) felhasználás nulla, ez óriási technológiai fegyelmet követel meg.

Sikerült belépniük 2010-ben a gyógyszeripari piacra, az onnan szerzett tapasztalatokat átültetik más termékek gyártási gyakorlatába. Erre üzleti filozófiájukon túl a már 13 éve megszerzett ISO-tanúsítás is kötelezi őket. A környezetvédelem ügye iránt elkötelezett vevők számára elérhető, hogy a termékeken megjelenítsék az FSC emblémát, ezt a tavaly megszerzett tanúsítványuk támasztja alá. A közeli és a távolabbi jövőre tervezett fejlesztések, beruházások az automatizált, költséghatékony gyártásra koncentrálnak. Figyelik a pályázatokat; ha lesz jó, megpróbálkoznak vele.



Sikerült belépniük 2010-ben a gyógyszeripari piacra, az onnan szerzett tapasztalatokat átültetik más termékek gyártási gyakorlatába. Erre üzleti filozófiájukon túl a már 13 éve megszerzett ISO-tanúsítás is kötelezi őket. A környezetvédelem ügye iránt elkötelezett vevők számára elérhető, hogy a termékeken megjelenítsék az FSC emblémát, ezt a tavaly megszerzett tanúsítványuk támasztja alá. A közeli és a távolabbi jövőre tervezett fejlesztések, beruházások az automatizált, költséghatékony gyártásra koncentrálnak. Figyelik a pályázatokat; ha lesz jó, megpróbálkoznak vele. Névjegyek SZOMBATH GÁBOR

Született: 1968

Iskolák: nyomdatechnológus

Munkahelyek: magánvállalkozó, saját cég

Család: nős, az első gyermek októberben születik

Hobbi: hajózás, vadászat, tenisz

SZOMBATH ZOLTÁN

Született: 1975

Iskolák: közgazdász

Munkahelyek: kontroller,

kereskedelmi igazgató

Család: nőtlen

Hobbi: kertészkedés, vadászat, síelés

LAPOSÁNÉ KOCZKÁS ANGÉLA

Született: 1977

Iskolák: minőségügyi és környezetmérnök

Munkahelyek: minőségügyi mérnök, projektmérnök

Család: házas, két gyermek édesanyja, Jázmin 7 éves,

Kitti 5 éves

Hobbi: gyerekek, hosszútávfutás-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.