BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lejtőn a teherkocsi-eladások

Az európai gazdaság állapotát mi sem jellemzi jobban, mint a teherautó-eladások alakulása. Az első félévben a furgonok, az áruterítő teherkocsik és a kamionok eladása egyaránt esett, Magyarországon is.

Az első félévben 11 százalékkal 100 456 darabra csökkent az Európai Gazdasági Térség harminc országában a 16 tonnásnál nagyobb haszonjárművek, vagyis a kamionok értékesítése. Az amerikai Paccar csoporthoz tartozó holland DAF elnöke, Harrie Schippers ugyanakkor a múlt héten úgy nyilatkozott, hogy a szegmens forgalma idén 210–230 ezer darab között lesz Európában. Az ágazat szereplői nagyon remélik, hogy igaza lesz Schippersnek, mert utoljára tavaly januárban kelt el az említett 30 országban több kamion, mint az előző év azonos hónapjában. A DAF mellett az amerikai Kenworth és Peterbilt márkákat gyártó Paccar csoport féléves forgalma ugyanakkor a tavalyi 8,705 milliárd dollárról 7,643-ra csökkent.

A Scania sem nagyon dicsekedhet, hiszen árbevétele ugyan 7 százalékos emelkedéssel elérte a 42,139 milliárd svéd koronát (1500 milliárd forint), az üzemi eredmény azonban 4,257 milliárd koronáról 3,971 milliárdra csökkent, miután az élesedő piaci verseny miatt csökkennek az árak. A Scania európai rendelésállománya javult a második negyedévben, aminek a hátterében a bizonytalan gazdasági körülmények ellenére is szükségessé vált járműcserék állnak. A növekedés másik tényezője a jövő év elején életbe lépő Euro 6 károsanyag-kibocsátási norma lehet.

A DAF arra büszke, hogy a szűkülő európai piacon az első félévben 15,8 százalékos részesedést szerzett, és piacvezető Nagy-Britanniában, Hollandiában, Belgiumban, illetve Közép-Európában. Magyarországon például 527 egységgel áll az élen a 478 darabos Volvo, a 305 kamiont eladott Mercedes, valamint a 210 darab körül forgalmazott Renault, Scania és MAN előtt.

Ami a 3,5 tonna össztömegű nagy haszonjárművek forgalomba helyezését illeti, a magyar piacon a tavalyelőtti jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, és ez be is következett a második negyedévben. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) korábbi előrejelzésében kismértékű visszaesést prognosztizált. A 2035 darabos értékesítéssel zárult félév végén kimutatott 3,3 százalékos csökkenés tehát nem lepte meg a szakmát, az MGE pedig továbbra is fenntartja a januárban kiadott 4400 darabos éves értékesítési előrejelzését.

Amíg a tavalyi első fél évben 5384 kis haszonjármű kapott magyar rendszámot, addig idén június végéig csupán 4653. A 3,5 tonnásnál könnyebb haszonjárművek növekvő forgalma 2012 második félében torpant meg, olyannyira, hogy az éves összesítés visszaesést mutatott ki. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a felhasználók takarékosabb gazdálkodásából adódik. A számokat és a tendenciát látva az MGE úgy gondolja, hogy a januárban előre jelzett 12 ezerrel szemben csupán mintegy 10 ezer kis haszonjármű kelhet el az év végéig.

Az EU-ban hat százalékkal 684,5 ezerre szűkült a furgonpiac az első fél évben. A legnagyobb gyártó, a VW nyugat-európai eladásai 6,6 százalékkal 135 300-ra csökkentek a bázishoz képest, míg a kelet-európai kiszállítások 9,6 százalékkal, 19 ezerre estek június végéig.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.