Lejtőn a teherkocsi-eladások
A Scania sem nagyon dicsekedhet, hiszen árbevétele ugyan 7 százalékos emelkedéssel elérte a 42,139 milliárd svéd koronát (1500 milliárd forint), az üzemi eredmény azonban 4,257 milliárd koronáról 3,971 milliárdra csökkent, miután az élesedő piaci verseny miatt csökkennek az árak. A Scania európai rendelésállománya javult a második negyedévben, aminek a hátterében a bizonytalan gazdasági körülmények ellenére is szükségessé vált járműcserék állnak. A növekedés másik tényezője a jövő év elején életbe lépő Euro 6 károsanyag-kibocsátási norma lehet.
A DAF arra büszke, hogy a szűkülő európai piacon az első félévben 15,8 százalékos részesedést szerzett, és piacvezető Nagy-Britanniában, Hollandiában, Belgiumban, illetve Közép-Európában. Magyarországon például 527 egységgel áll az élen a 478 darabos Volvo, a 305 kamiont eladott Mercedes, valamint a 210 darab körül forgalmazott Renault, Scania és MAN előtt.
Ami a 3,5 tonna össztömegű nagy haszonjárművek forgalomba helyezését illeti, a magyar piacon a tavalyelőtti jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, és ez be is következett a második negyedévben. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) korábbi előrejelzésében kismértékű visszaesést prognosztizált. A 2035 darabos értékesítéssel zárult félév végén kimutatott 3,3 százalékos csökkenés tehát nem lepte meg a szakmát, az MGE pedig továbbra is fenntartja a januárban kiadott 4400 darabos éves értékesítési előrejelzését.
Amíg a tavalyi első fél évben 5384 kis haszonjármű kapott magyar rendszámot, addig idén június végéig csupán 4653. A 3,5 tonnásnál könnyebb haszonjárművek növekvő forgalma 2012 második félében torpant meg, olyannyira, hogy az éves összesítés visszaesést mutatott ki. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszon járművek forgalma megtorpanásából, részben a felhasználók takarékosabb gazdálkodásából adódik. A számokat és a tendenciát látva az MGE úgy gondolja, hogy a januárban előre jelzett 12 ezerrel szemben csupán mintegy 10 ezer kis haszonjármű kelhet el az év végéig.
Az EU-ban hat százalékkal 684,5 ezerre szűkült a furgonpiac az első fél évben. A legnagyobb gyártó, a VW nyugat-európai eladásai 6,6 százalékkal 135 300-ra csökkentek a bázishoz képest, míg a kelet-európai kiszállítások 9,6 százalékkal, 19 ezerre estek június végéig.


