Tíz éve van jelen Egerben a ZF Lenksysteme Hungária Kft., amelyet 2003. június 1-jén alapítottak. A cég nagyszabású, mégis családias ünnepséggel emlékezett meg az egri várban a jeles eseményről. A rendezvényt közvetlenül követte egy, az egri gyár szempontjából örömteli és jelentőségteljes bejelentés, amely szerint a ZF Lenksysteme GmbH ügyvezetése meghozta a döntést további EPSapa, azaz elektromos kormánymű projekteknek a hevesi megyeszékhelyre történő telepítéséről.
– A mostani gyárunk Egerben, a ZF Hungária Kft. területén található, a három csarnok összesen 20,57 ezer négyzetméteres. Az elmúlt tíz esztendőben folyamatosan bővítettük, s itt terveztük a következő fejlesztést is, de már nincs elég hely egy zöldmezős beruházásra. Ezért úgy döntöttünk, hogy másik települést keresünk. A városhoz közeli Maklárra esett a választásunk, ott találtunk és vásároltunk egy 18 hektáros területet, amely szakembereink szerint kimondottan ideális, hiszen közel esik mind az M3-as autópályához, mind pedig a mostani üzemhez – mondta el lapunk munkatársának érdeklődésére Matthias Augenstein, a ZF Lenksysteme Hungária Kft. gazdasági ügyvezető igazgatója.
– Itt három lépésben fogunk növekedni, első ütemben egy 23 ezer négyzetméteres épületet húzunk föl, amelyet a tervek szerint 2016-ig 30 ezer négyzetméteresre bővítünk. A cél az, hogy az első ütem 2014 tizenharmadik hetére elkészüljön. A földmunkák már megkezdődtek, idén ősszel elhelyezzük az alapkövet, és utána rögtön szeretnénk hozzálátni a csarnok építéséhez. Az új gyár az építkezés záró szakaszára egy irodaépületet és EPSapa szerelősorokat foglal majd magában. Ezen túlmenően az új üzemben felépítünk egy fogasléc- és kormányanya-gyártó csarnokot is az elektromos kormányművek előállítására. A gyártási tesztüzem elképzeléseink szerint 2014. júniusban indulhat majd el, vevőink számára pedig 2015 első negyedévétől szállíthatjuk is a termékeinket. A gépek egyébként már 2014 tizenharmadik hetétől kezdve folyamatosan érkeznek majd Maklárra – számolt be a jelentős beruházás menetéről Daniel Pridal műszaki igazgató.
Matthias Augenstein ugyan összeget nem árult el, de azt azért elmondta, hogy a költségek nagy részét a német anyavállalat állja, de beszáll a finanszírozásba a magyar leányvállalat és a Nemzeti Külgazdasági Hivatal is.
Kardinális kérdés egyúttal, hogy mi lesz az egri üzemegységgel. Matthias Augenstein hangsúlyozza, hogy Makláron nem egy új cég jön létre, hanem csupán egy új telephely. Valamennyi folyamatban lévő Lenksysteme haszonjármű- és kormányoszlop-projekt egyelőre az egri gyárban marad.
Elárulta azt is, hogy a maklári és az egri üzemet a jelenlegi vezetői csapat és ügyvezetés fogja irányítani az elkövetkezőkben is. Egerben tehát folytatódik az összeszerelés.
– A hidraulikus alkatrészek gyártásával párhuzamosan felfut majd az elektromos kormányművek kibocsátása. Ráadásul Makláron nem csupán összeszerelés, hanem alkatrészek gyártása is folyik majd. Jelenleg 600–640 embernek adunk munkát, ezt ez év végére 700-ra tervezzük növelni, 2015 végére pedig nyolcszáz körüli létszámmal számolunk a két gyárban összesen – jelentette ki Matthias Augenstein, aki az elmondottakhoz még hozzátette, hogy már keresik is a megfelelő embereket az elvégzendő munkákhoz.
Mivel a gyártási technológia elég bonyolult és kifinomult, éppen ezért jó szakemberekre van szükségük, akik egyébként Németországban kapnak majd képzést élesben, az ott alkalmazott gyártósorokon. A fogasléc- és kormányanya-gyártásban részt vevő munkatársak egy évet töltenek majd a Schwäbisch Gmünd-i központban, a szerelősor dolgozói pedig 3–6 hónapos továbbképzésen vesznek majd részt a terveknek megfelelően.
Daniel Pridal az elhangzottakat kiegészítve kifejtette, hogy az elektromos kormányművekből egy év alatt átlagosan egymillió darabot tudnak majd legyártani Makláron.
Az elmúlt tíz esztendő során egyébként Egerben 13 millió darab terméket – nevezetesen hidraulikus kormányműveket, kormányoszlopokat és kormánytengelyeket – gyártottak le, tehát hamarosan elérik, hogy 20 millió járműben legyen olyan alkatrész, amelyet a ZF Lenksysteme Hungária Kft. gyártott.
Nehéz jó magyarországi beszállítót találni
A ZF Lenksysteme Hungária Kft. a jelenlegi mutatók értelmében összesen 100 vevőjének szállít világszerte, ebből a termékek 83 százalékát az Európai Unióban vásárolják meg. Legalább kétszáz beszállítójuk van, de ezeknek mindössze hét százaléka magyar. Daniel Pridal elmondta, hogy remélik, sikerül bővíteni a kört, elsősorban a nehéz darabok beszállítóit keresik itthon és a környező országokban. Matthias Augenstein ugyanakkor megjegyezte: nehéz megfelelő beszállítót találni, egyelőre nem is találtak. Van egyébként beszállítói fejlesztési és technológia-fejlesztési programjuk is, tehát támogatják partnereiket, értékelik az alkalmazkodást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.