Újabb negatív rekordot döntött az európai autópiac. Az EU és az EFTA országokban augusztus végéig elkelt 7,841 millió személykocsi a legkevesebb, amit 1990 óta az első nyolc hónap alatt feljegyeztek. Az új autók forgalomba helyezése augusztus végéig 5,2 százalékkal esett a tavalyi azonos időszakhoz képest, míg a múlt havi értékesítés 4,9 százalékkal 687 ezerre esett.
A júliusi 5 százalékos forgalombővülés után következett be, és alaposan megviselte a gyártókat, amelyek a héten Európa legnagyobb autószalonján, Frankfurtban inkább ünnepelni szerettek volna.
„Amikor az emberek szerint elértük a mélypontot, azt mondom, várjunk csak, mert a fogyasztás még csökken. A forgalomesés kissé kevésbé meredek, de még mindig leszálló ágban vagyunk a rossz makrogazdasági környezet miatt” – jelentette ki Florent Couvreur, a CM-CIC Securities elemzője.
Ugyanakkor az Automotive News szerint Yves Mersch, az Európai Központi Bank igazgatótanácsának tagja hétfőn Dubaiban a kilábalás kapcsán azt mondta, hogy az európai régió a növekedés apró jeleit mutatja. Mario Draghi, az EKB elnöke hasonlóan óvatos szóhasználattal üdvözölte a második negyedévben visszatért gazdasági növekedést, de hozzátette, hogy az eurózóna gyógyulása még kezdeti fázisban van. A júniusig tartó három hónapban az eurózóna visszabillent a növekedési szakaszba, miután negatív rekordot döntött a hat hónapos folyamatos recesszióval. A pozitív jelek ellenére júliusban továbbra is 12,1 százalékon állt a munkanélküliségi ráta, így a frankfurti autószalonon résztvevő autóipari menedzserek továbbra is a szektor zsugorodását jósolják 2013-ra. Ha a jóslat beigazolódik, az autóipar immár a hatodik egymást követő évben könyvelhet el csökkenést.
A múlt havihoz hasonlóan szintén csak kedden nyilvánosságra hozott júliusi adatok szerint abban a hónapban a nagyobb piacok közül kizárólag az olasz szűkült, és az is csak 1,6 százalékkal. A francia, német, brit és a spanyol forgalom viszont 0,9, 2,1, 12 és 15 százalékkal bővült.
Augusztusra azonban már csak Nagy-Britanniában maradt fenn a növekedés. Ezúttal 10,6 százalékot értek el, ugyanakkor ebben az évben minden hónapban több kocsi kelt el a brit szigeteken, mint az előző év azonos időszakában. Így a múlt hónapban a német vásárlók 5,5 százalékkal kevesebb kocsit vettek a bázisnál, az olasz francia és spanyol eladások pedig 6,6, 10,5, sőt 18,3 százalékkal szűkültek.
Mindeközben az Egyesült Államokban nyolc hónap alatt 9,6 százalékkal 10,647 millió fölé bővült a személyautók és pickupok forgalma. Augusztusban pedig 17 százalékkal 1,503 millió darabra emelkedett az értékesítési darabszám.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.