Választanunk kell: vagy mi konszolidálunk, vagy bennünket konszolidálnak
A versenyképesség növelésének többféle módja is van, ezek egy része a működési hatékonyságot növeli, másik részük a méretgazdaságosságot javítja. A növekedés eredhet abból, hogy a meglévő termékeket új piacokra vezetik be, vagy ha meglévő ügyfeleiknek új termékeket kínálnak.
A nagyobb cégek nagyobb stratégiai előnyökkel rendelkeznek. Fendrik László a Zwack példáját említette, amely bár nyereséges, árbevétel-arányos (adózás előtti) eredménye viszont messze elmarad az olyan vetélytársaival szemben, mint amilyen a Pernod Ricard vagy a Diageo (6 százalék, szemben a 21, illetve 27 százalékkal). A nagyobb cégek előnye többek között a diverzifikációból, a jobb tárgyalási pozícióból, az erőforrások hatékonyabb elosztásából ered.
Az ország specifikus előnyök – például nagyobb népesség, több országban beszélt nyelv, dinamikus GDP-növekedés – szintén a növekedés révén érhetők el. A növekedés lehet organikus vagy „stratégiai”, a felvásárlások és fúziók az utóbbi csoportba sorolhatók. Az utóbbi stratégia a kockázatosabb: fennáll a túlfizetés veszélye, és előfordulhat az is, hogy „csontvázakat találunk a szekrényben” – hangsúlyozta Fendrik László.
Végig kell gondolni, hogy a konszolidációs spirálban milyen szerepet fogunk játszani, mert a nagyobb méretre törekvés azzal járhat, hogy választanunk kell: vagy mi konszolidálunk, vagy bennünket konszolidálnak – zárta előadását Fendrik László.


