„A kompozit felépítmény szilárdsága semmiben sem marad el a fémből készült karosszériáktól, viszont sokkal könnyebb és tartósságát a korróziómentesség garantálja” – idézi a közlemény Mészáros Csabát, az evopro elnök-vezérigazgatóját, akit azonban azóta sem lehet elérni. Pedig a gyártási és fejlesztési háttér mellett az is érdekelte volna lapunkat, hogy itthon is értékesíteni kívánják-e az új buszt.
„Az elmúlt években nem igazán kényeztették el a megrendelők a magyar buszcégeket. Miközben a világ buszgyártása éves átlagban 5 százalékkal növekszik, a hazai buszipar pang; 2013 tavaszáig nem is voltak olyan jelentősebb hazai buszbeszerzések, amelyeken a magyar cégek bizonyíthattak volna” – jellemzi a helyzetet Fórián István, a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter elnöke.
Azóta azonban van jó hír is, hiszen április óta Pécs 15 Credo buszt vett a győri Kravtextől, tízet pedig bérel. A Kravtex, amelynek közel 900 busza közlekedik a 24 Volán vállalatnál, azonban tavaly leállította a gyártást, mert hiába várt az évek óta húzódó közbeszerzési eljárásra. A NABI is feleslegesen fejlesztette ki a Sirius buszt. Így az utolsó két magyar buszgyár is leállította a termelést, igaz, a NABI esetében a tengerentúli megrendelések elmaradása volt a fő ok. Ugyanakkor a Volánbusz Zrt.-nél a jövő év első negyedétől 106 szóló MAN autóbusz állhat forgalomba mintegy 6,5 milliárd forint értékben. Ezek a buszok a Volkswagen csoporthoz tartozó német cég poznani gyárában készülnek.
Egy másik lengyel városban, Wroclawban gyártják azt a 61 buszt, amit a Volánbusz Zrt., és azt az ötöt, amit a pécsi Tüke Busz Zrt. rendelt meg a Rábától. Az Omnibusz blogközelmúltban megjelent cikke szerint nincs magyar alkatrész a Rába-Volvo buszban. A Rába pénteken úgy tájékoztatta lapunkat, hogy a buszok alapjai Wroclawban készülnek és itthon szerelik készre a hazai igényeknek megfelelően. Minden jármű „ellentételezett”, a szükséges importbeszerzések értékét levásárolja a Volvo, vagyis a Rába és más hazai gyártók termékeit szerzi be.
Válasz nélkül a magánkézben lévő gyártók
A Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke, Vincze-Pap Sándor fél éve feltette a kérdést, miért nem felel meg a magyar igényeknek a magyar gyártók által az elmúlt években kifejlesztett magyar tervezésű és gyártású autóbuszok közül egyik sem? Pedig szép a sor: NABI Sírius városi, városközi, Ikarus szóló és csuklós alacsonypadlós, Molitus S91 városközi, CSM Urbanus városi, Credo Citadell szóló és csuklós alacsonypadlós, ECONELL elővárosi, INNOVELL városközi, OPTINELL intercity. Ma ezek közül egyiket sem gyártják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.