– Meglepte a döntés, vagy „benne volt levegőben”, hogy önök kapják ezt a rangos elismerést?
– Nem lepett meg, és igen, azt gondolom, benne volt a levegőben. Azért mondom ezt, mert a vállalkozásunk olyan ipari technológia meghonosításán dolgozott, amilyennel az országban jelenleg senki sem rendelkezik. A tervezéstől a késztermékek gyártásáig mindent megvalósítunk a hajtóműgyártás keretein belül. Készítünk homlok-, kúp-, kerekes és motoros csigahajtóműveket; többségében egyedi megrendelésre, európai és hazai piacra. Eljutottak már termékeink Szíriától Egyiptomon, Brazílián, Anglián keresztül Ausztriába és Németországba is. Gyakorlatilag az egész világnak gyártunk. Komoly, tekintélyes nagyvállalatok vannak a megrendelőink között, és nagyon büszkék vagyunk rá, hogy az általunk kiszállított termékek – a visszajelzések szerint – szinte kifogástalanok. Lekopogom, nagyon kevés problémánk van a minőséggel. Talán nem szerénytelenség kijelentenem: a Fogaskerékgyár Kft. Komárom-Esztergom megyének egy olyan cége, amely az ipari szakmát méltóan képviseli határon belül és kívül is. Mivel egyedi gyártók vagyunk, ebben a kategóriában fontos szerepet töltünk be a magyarországi társaságok között. Nem is véletlen, hogy minden hazai nagyvállalat számon tart minket ezen a területen. Az 1992-es alapítástól eltelt több mint két évtized nagyon izgalmas és kemény időszak volt; a céget három tulajdonos alapította, és bizony elég tőkeszegény volt az indulásunk, de azóta – a nívós termékeinknek köszönhetően – sikerült elérnünk, hogy tiszteljenek minket a gazdaság szereplői.
– Mennyit fejlődött a technológia az elmúlt 21 évben?
– Lehetetlen tartani a lépést folyamatos technikai fejlesztések nélkül. A mi szakmánkban a versenyszellem fajsúlyos összetevő. Egyik nagy erényünk pontosan az, hogy nálunk folyamatosak a fejlesztések, kutatások: nem volt olyan évünk, amikor ne „követtünk volna el” technológiai fejlesztést. Ezen felül állandó indulók vagyunk a különböző európai uniós pályázatokon; ezeket általában meg is nyerjük. És persze több olyan berendezés is van a birtokunkban, ami az egész országban egyedülálló. Ezekkel a különleges gépekkel és termékekkel a piacon megjelenve folyamatos stabilitást tudunk elérni. Mindehhez hozzátartozik még a kompetens szakembergárda megléte, mert bizony komoly szakértelmet követel a nálunk folyó speciális munka.
– Miért éppen a hajtóműgyártás lett a fő profil?
– Annakidején a Tatabányai Szénbányák Központi Műhelyüzemében dolgoztam művezetőként. Ebben az időszakban – a munkámból adódóan – naponta tapasztaltam hiányosságokat a kérdéskörben. Bár akkoriban nem voltam úgymond fogaskerék-specialista, de megvolt a kellő affinitásom, elmerültem kicsit a témában, és azt tapasztaltam, hogy Magyarországon elég alacsony a színvonal. Voltak hasonló gyárak, nem is egy, a piac jobbára mégis külföldről behozott termékekkel dolgozott. Ekkor gondoltam arra, hogy miért ne lehetne „felrázni” ezt a területet, és külföldi szintre emelni. 1992 már a változások kora; két lehetőség állt előttünk: a CNC-gépek és a bedolgozás világa, vagy az egyedi gépgyártás. Bíztunk abban, hogy a szellemi munícióinkat, ötleteinket megfelelően tudjuk kamatoztatni, ráadásul a társaim a hajtóműgyártás világából jöttek, ezek után tényleg nem volt kérdés, hogy megpróbáljuk modernizálni azt. Rekordidő alatt elkészítettük a terveket, kinyomtattuk a prospektusokat, és már a kezünkben volt egy olyan termékskála, amivel el lehetett indulni, amire lehetett hivatkozni, hogy tessék, hölgyeim, uraim, ilyet tudunk gyártani és szállítani. Mindezek mellett nagyon alapos termék- és piacvizsgálatba fogtunk: alaposan áttekintettük, hogy melyek azok az új feladatok, amiket mindenféleképpen el kell végeznünk, ahhoz, hogy felvegyük a versenyt a külföldi vállalatokkal. Azt hiszem, mi voltunk az elsők, akik mindenkit megelőztek itthon: modern alapanyagokból modern, formatervezett hajtásokat fejlesztettünk, amelyekkel aztán ilyen sikereket lehet elérni mint a mostani.
– Egyszerűbb volt elindítani egy vállalkozást közvetlenül a rendszerváltás után, mint most?
– Nem tudok sem igennel, sem nemmel válaszolni. Akkor is megvolt és most is megvan mindennek a maga előnye és hátránya. A magyar ipar hanyatlásával rengeteg berendezést lehetett potom áron beszerezni: körülbelül a tizedrészéért meg tudtunk venni olyan berendezéseket, amelyekért ma kapaszkodnunk kéne. A másik részről viszont ezen a rohamosan gyengülő piacon kellett megrendeléseket szereznünk, ami nagy kihívást jelentett számunkra, de az egyediség-szemléletünk túlgördített minket a gazdasági válság mélyebb pontjain. Mert minden az elszántságon és a szakértelmen múlik.
Tanulmányok: Ipari- és kereskedelmi Szakközépiskola, esztergályos, Péch Antal Műszaki Szakközépiskola, gépésztechnikus.
Munkahelyek: Tatabányai Szénbányák, műszakvezető; Fogaskerékgyár Kft., ügyvezető.
Hobbi: horgászat, kosárlabda, labdarúgás.
Tanulmányok: Ipari- és kereskedelmi Szakközépiskola, esztergályos, Péch Antal Műszaki Szakközépiskola, gépésztechnikus.
Munkahelyek: Tatabányai Szénbányák, műszakvezető; Fogaskerékgyár Kft., ügyvezető.
Hobbi: horgászat, kosárlabda, labdarúgás.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.