Magyarországra fiatal cégszerkezet a jellemző: a 10 fő alatti vállalkozások átlagos életkora 9,6 év, az itthon nagyobbnak számító, 50 fő feletti cégek kora sem éri el a 14 évet a Bisnode üzleti információszolgáltató adatai szerint. Csupán a ma működő vállalkozások 0,7 százaléka, mintegy 4000 cég alakult 1990 előtt. Egy másik céginformációs szolgáltató, az Opten felmérése szerint egy ma megalakuló vállalkozás 8-9 év működésre számíthat, amelynek egy részében nem is dolgozik aktívan. Vagyis a cégek jelentős része viszonylag fiatal korban megszűnik, aminek egyik oka, hogy a vezetőik nem készülnek fel a veszélyes életszakaszokra.
A vállalkozás megszűnése az indulás időszakában pénzügyi szempontból még kevésbé kockázatos, véli Pilhál Zsolt, a Reconcept ügyvezető partnere. Ilyenkor ugyanis a tulajdonos még nem fektet túl sok tőkét a cégbe. A finanszírozás a növekedés fázisában indul be, ezért a kockázat ebben az időszakban válik mind nagyobbá. A cég elindításakor az üzleti modell felépítésére kell pénzt és időt szánni: meg kell szervezni az értékesítés folyamatát, mielőtt a cég vezetője komolyabb költségeket vállalna. Az előkészítő munka része kell, hogy legyen a támogató kapacitás, a kiszolgáló infrastruktúra megszervezése.
Ha a vállalkozás beindult és növekedni kezd, újabb veszélyek jelentkeznek: gyakori példa, hogy a költségek elszabadulnak, miközben a vevők elmaradnak a számlák kifizetésével. Pilhál Zsolt szerint fontos, hogy a cégnek legyen kockázatkezelési politikája, azaz tervezze meg előre, mihez kezd a késedelmes fizetésekkel. A bevételt közvetlenül nem termelő kapacitásokat, ha szükséges, utólagosan, az üzleti volumen tényleges bővülésével párhuzamosan is növelheti, ezzel is csökkentve a vállalat finanszírozási igényét és a tulajdonosok kockázatát.
A növekedési fázissal gyakran együtt járnak az új beruházások és a hitelfelvétel. Ebben a szakaszban sokszor jelentkezik lélektani nyomás is a tulajdonosokon, vezetőkön, hiszen a nagyobb forgalommal nagyobb szervezet is jár, vagyis több bevételre van szükség a nullszaldós üzemi eredményhez. Ráadásul a hitelfelvétellel egy újabb érintett, a bank is megjelenik a cég működésében, ami a cash-flow-ra is hatással van, miközben további adminisztratív és kommunikációs feladatokat jelent a vállalatnak.
Mindig kérdés, hogy a növekedés vagy a kirobbanó, váratlan forgalomnövekedést jelentő siker meddig fenntartható. „A sikert talán még jobban kell elemezni, mint a kudarcot” – mondja a Reconcept ügyvezető partnere. „Óvatosnak kell maradni, mert a hirtelen megnövekedett bevételt be is kell szedni, és addig nem szabad az eredményre építkezni, vagyis tovább beruházni, osztalékot kivenni, amíg valamennyi költség, alvállalkozó, adó és adóelőleg nem lett kifizetve”.
A cég életszakaszai közül az egyik legveszélyesebb, ha a vállalat eredménye tartósan csökken: akkor a veszteséget elkerülendő azonnali, a csökkenés üteménél gyorsabb költségcsökkentést javasol a Reconcept. Ebben a helyzetben a cégnek nem szabad olyan nem állandó költséget vállalnia, amely 1–2 hónap alatt nem eredményez bevétel-növekedést. Vállalatvezetők gyakori hibája, hogy bizonyos szerződéseket „szent tehénként” kezelnek, adottságnak tartanak, pedig ha a csökkenés tartós, bármilyen gazdálkodási körülménynek változtathatónak kell lennie.
A szigorú költségkontroll hatékony eszköz a stabil, de növekedésre képtelen működés esetén is. Ilyenkor a munkavállalók motivációját kell fokozni bónuszrendszerekkel vagy akár üzletrészt is lehet ajánlani nekik. Újabb, kreatív üzleti ötletekre és a működés állandó figyelésére van szükség.
A fenti problémák egyszerre jelentkezhetnek olyan válság esetén, amelyet az elmúlt 5-6 évben élhettünk át. Ilyenkor a cégek egyszerre szenvednek a finanszírozás hiányától, a bevételekhez képest túl magas költségektől, vagy az eszközök túlzott lekötöttségétől a korábbi beruházások miatt. A megoldások sora is a felsorolt példák szerint adódik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.