Az Európai Bizottság hasonló súlyosságú ügyekben hozott döntései alapján mintegy 18-36 milliárd forintos korrekciót lehetne korrektnek tekinteni a magyar kormány és a brüsszeli testület úgynevezett aszfaltügyről szóló vitájában – mondta lapunknak Nagy Sándor Gyula uniós fejlesztéspolitikai szakértő.
A jelenlegi állás szerint viszont a bizottság 90 milliárdos összeget minősítene az EU büdzséjéből nem elszámolható költségnek az uniós forrásból finanszírozott útépítési projektek esetében. Brüsszel szerint ugyanis versenykorlátozó volt az a gyakorlat, amely a közbeszerzési kiírásokban előírta azt, hogy a pályázóknak bizonyos távolságon belül aszfaltkeverő teleppel kell rendelkezniük.
A Budapesti Corvinus Egyetem docense azért tartaná a Brüsszel által problémásnak talált 360 milliárdnyi projektállományra vonatkozóan a 18-36 milliárdos korrekciót jogosnak, mert az ilyen súlyosságú ügyekben a korábbi brüsszeli döntések 5-10 százalékos forrásmegvonást vetettek ki szankcióként. A kormánnyal folyó egyeztetéseken azonban Brüsszel azt jelezte, hogy 25 százalékos korrekciós mértéket alkalmazna az aszfaltügyben. A szakértő szerint az 5-10 százaléknál nagyobb mértékű szankció esetében felmerülhetne a politikai motiváció esete is, miszerint ezzel büntetné Magyarországot a bizottság bármilyen okból, vagy hazánkkal statuálna példát más tagállamok felé.
– Ha a Miniszterelnökség ismét ügyesen tárgyal Brüsszellel, akkor a korrekció mértéke levihető az 5-10 százalékos szintre – mondta. Ezzel arra utalt, hogy az úgynevezett mérnökügyet 5 százalékos korrekcióval úszta meg az ország. Utóbbi esetben azt a már megszüntetett eljárást találta versenykorlátozónak Brüsszel, hogy az infrastrukturális beruházásoknál előírták azt, hogy a műszaki ellenőri feladatokat olyan személy végezze el, aki tagja a magyar mérnöki kamarának, illetve beszél magyarul.
A szakértő kiemelte, hogy a korrekció nem jelenti azt, hogy feltétlenül elvesznek a szankcióval érintett uniós források Magyarország számára. Ebben az esetben ugyanis valójában az történik, hogy ezeket az összegeket a kifogásolt projektekre vonatkozóan az EU büdzséjéből nem elszámolható költségnek minősítik, vagyis azt a nemzeti költségvetésből kell kifizetni, azonban a korrekcióval érintett összeget (legyen az 90, 36 vagy 18 milliárd forint) más projektek esetében fel lehet használni uniós pénzként.
Az utóbbival viszont az a gond, hogy az előző hét éves ciklus uniós forrásaival 2015 végéig el kell számolni, vagyis igen kevés idő van arra, hogy ezeket a forrásokat új projektre lekössék, illetve felhasználják – jegyezte meg Nagy Sándor Gyula.
Forrásvesztés nem fenyeget
Ha a kormány és Brüsszel közötti, várhatóan jövőre tartandó meghallgatáson a két fél közös megegyezéssel nem tud megállapodni a korrekció mértékéről, akkor a bizottság saját hatáskörben végrehajthatja a korrekciót. Ebben az esetben viszont a korrekcióval érintett összegeket már nem lehet átcsoportosítani más projektekre. Uniós forrásvesztés azonban ekkor sem feltétlen következne be, miután a közlekedési projektekre eső uniós fejlesztési keretet mintegy 10-12 százalékos mértékben túlvállalta a kormányzat annak érdekében, hogy a meg nem valósuló vagy a Brüsszel által szabálytalannak vélt projektek ellenére is az ország le tudja hívni a számára rendelkezése álló uniós források 100 százalékát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.