– Az amerikai gazdaság folyamatosan javult az év során, így az eladásnövekedés mögött a jobb munkaerő-piaci helyzet, a magasabb fogyasztói bizalom és a csökkenő üzemanyagárak állnak – mondta Kurt McNeil, General Motors amerikai eladásokért felelős vezetője. Márpedig az amerikai vásárlók igen érzékenyen reagálnak a benzinár-változásra.
Korábban a hatalmas kocsik iránti kereslet – hónapokkal a hitelválság 2008. szeptemberi kitörése előtt – akkor fordult zuhanásba, amikor már négy dollárba került egy gallon benzin (egy amerikai gallon 3,7 liter), és a rekordárszint sokkolta az amerikaiakat.
Olyannyira, hogy a vevők elfordultak a nagyméretű pickupoktól és a hatalmas műterepjáróktól. Manapság viszont a benzin átlagára április óta folyamatosan csökken, és a múlt héten már három dollár alá mérséklődött. Nem is csoda, hogy a legkelendőbb modellek októberi listáját három „full size” pickup vezeti. Ezek közül a Ford, illetve a General Motorshoz tartozó Chevrolet hagyományosan az élbolyba tartozik, ugyanakkor az amerikai lapok január óta nem győznek csodálkozni, hogy a Chrysler/Fiat csoport Dodge márkája a Ram pickuppal milyen jó eredményeket ér el. Ezúttal egyharmadával többen választották, mint egy évvel ezelőtt.
A személyautóként használt platós kisteherautók hagyományosan igen népszerűek Észak-Amerikában, és forgalmuk csak akkor esik, ha eléri a négy dollárt a benzin gallononkénti átlagára. (Észak-Amerikában csak elvétve látni dízelmotoros személykocsikat, így a kéttonnás pickupokat is 6-8 hengeres benzinmotor hajtja.) Így aztán nem csoda, hogy amíg a normális személyautókból az USA piacán csupán 1,4 százalékkal emelkedett 596,2 ezerre az eladások száma októberben, addig a 202 ezer rendszámot kapott új pickup 4,9 százalékkal, a több mint 417 ezer SUV és terepjáró 12 százalékkal jelent nagyobb forgalmat az elmúlt év októberében regisztráltnál.
A General Motors összes márkájával csupán 0,2 százalékkal bővítette az eladásait 226 800-ra, a Fordé 1,8 százalékkal 188 ezerre csökkent, míg a két legnagyobbat előrelépett márka a Chrysler és a Nissan volt. Az előbbi 21,7 százalékkal 170 480 darabra, az utóbbi 13-mal 103 ezer fölé tornászta eladásait a múlt hónapban.
Amíg tavaly az Egyesült Államokban összesen 376 milliárd dollárt fordítottak új autók vásárlására, a JD Power becslése szerint idén az összeg eléri a 407 milliárd dollárt, hiszen az egy autóra vetített átlagár a 2007-es 26 560 dollárról 30 ezerre emelkedett. Noha az első tíz hónapban elért 13,712 milliós darabszám 5,5 százalékkal haladta meg a bázist, a Detroit News ágazati elemzőkre hivatkozva azt írta, hogy a következő években folytatódni fog az iparág termelésbővülésének tempója lanyhább lesz. Abban megegyeznek a szakértők, hogy a tavalyi nyolc százalékos piacbővülés után idén öt százalék várható és így 16,4 millióra emelkedik az Egyesült Államokban gazdára találó „könnyű járművek”, vagyis a személyautók, terepjárók, pickupok száma.
Nő a futamidő, esik a kamat
Az értékesítés bővülése a kamatszinttől is függ. Joe Derkos, a J.D. Power elemzője szerint minden egy százalékpontnyi kamatemelkedés éves szinten akár 300 ezer darabbal illetve 8 milliárd dollárral is csökkentheti a forgalmat. A hat éves futamidejű hitelek átlagos kamatszintje a 2007-es 7,3 százalékról mára 3,8 százalékra csökkent, ugyanakkor az ilyen konstrukciók piaci részesedése az öt évvel ezelőtti 22 százalékról 32 százalékra emelkedett. Darkos rámutat, hogy a hosszabb futamidő arra készteti a fogyasztókat, hogy drágább kocsikat vegyenek, amelyeken persze a gyártók haszna is nagyobb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.