Cégvilág

A buszsofőröknek nem kell félteniük az állásukat

A Volánok átszervezése során a vezetői és az adminisztrációs körnek van mitől tartania, de a sofőröknek nem kell félteniük az állásukat. A járműpark megújítása viszont elengedhetetlen a tervezett privatizáció miatt – hangzott el egy pénteki sajtótájékoztatón.
– A jövő év első felében ki kell írni a közúti helyközi személyszállításra vonatkozó pályázatot – mondta a Világgazdaságnak Becsey Zsolt, a fejlesztési tárca közlekedést felelős helyettes államtitkára.

A Volán-társaságok közszolgáltatási szerződése 2016 végén lejár, ezért lesz szükség az új pályázatra, amelyen elvárják, hogy a regionális központtá szervezett Volánok is induljanak – mondta Becsey, aki bízik abban, hogy a társaságok sikeresen szerepelnek a tendereken. (A korábbi halogatások után Magyarország már nem késleltetheti a pályázatot.) Az uniós elvárás miatt az elöregedett flottával nem lehet pályázni.

Márpedig a magyarországi Volánoknál lévő autóbuszok átlagos életkora jóval meghaladja a tíz évet, ezt Becsey is elismerte. Az utóbbi időszakban próbáltak javítani a helyzeten, és – az unió, az állam és a Volánok forrásainak felhasználásával – hatszáz autóbuszt vásároltak. (Egy szóló autóbusz átlagosan 25-30, míg egy csukós 50 millió forintba kerül).

A tervek szerint a Volánok járműparkja a következő időszakban ezer új autóbusszal gyarapodhat. – Azt a kormánynak kell eldöntenie, hogy miként akarunk a rendszerbe új járműveket bevonni – jelentette ki az államtitkár. A kormányzat már évekkel ezelőtt megnyitott egy 150 milliárd forintos hitelkeretet az MFB-nél az autóbuszok beszerzésére, de ennek csak körülbelül 15-20 százalékát használták fel a Volánok. Viszont ennek kapcsán azt is látni kell, hogy nehezítheti a beszerzéseket a piac liberalizációja, hisz a bankok nem tudhatják, milyen kilátásai lesznek a kölcsönért folyamodó cégnek.

A kormány rövidesen tárgyal a közösségi közszolgáltatás koncepciójáról. Az esetleges átszervezésnek egyebek között az lenne a célja, hogy még vonzóbbá tegyék a közösségi közlekedést. A szolgáltatás színvonalát a járműpark korszerűsítése mellett a különböző egyéb fejlesztéseknek köszönhetően jelentősen sikerült javítani, aminek eredményként nőtt az utaskilométer, és ennek folytatására számít az államtitkár. Az átszervezés során meg akarják szüntetni a párhuzamosságokat, és karcsúsítást terveznek a vezetők, irodai dolgozók körében, ám a sofőröknél a létszám növelésére, nem elbocsátásra van szükség.

járműpark Volán buszsofőr
Kapcsolódó cikkek